Danske Modelbyggere Forum

• Juni 18, 2018, 11:26:33 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Checkpoint Charlie, oktober 1961 - WIP-tråd på et italiensk forum  (Læst 269 gange)

lhp

• Nyt medlem
  • *

http://www.modellismopiu.it/modules/newbb_plus/print.php?forum=108&topic_id=119672

Under min research til et muligt diorama i 1/72 af denne spændende hændelse i den kolde krig faldt jeg over ovennævnte tråd på et italiensk modelbyggerforum. Tråden (med den beskedne titel "M48A1 Berlino 1961") rummer dels en masse fantastiske referencefotos, dels dokumenterer det et fascinerende arbejde med at bygge et diorama (i 1/35 så vidt jeg kan se), med masser af ufatteligt flotte detaljer, tråden er startet i 2011, og projektet er stadig i gang så vidt jeg kan se. Selv om man ikke forstår italiensk er det en guldgrube af inspiration hvis man har planer om at lave noget fra den situation, uanset om det er hele gadekrydset Friedrichstraße/Zimmerstraße, eller bare et enkelt køretøj i en vignet. "merki41"/Lucio må man virkelig tage hatten af for. Linket er til den samlede printside af tråden, så man bare kan rulle nedad og mærke underkæben følge samme vej.
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: Checkpoint Charlie, oktober 1961 - WIP-tråd på et italiensk forum
« Svar #1 Dato: Marts 16, 2018, 22:10:00 pm »

Hold nu kæft det er et super fedt projekt den mand har gang i.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Martin_S_T

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Marts 17, 2018, 09:43:36 am »

Taber helt pusten! Hvornår går han mon i gang med kloakkerne under vejen.  ;)

/Martin
Logget

lhp

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: Juni 10, 2018, 22:22:32 pm »

Taber helt pusten! Hvornår går han mon i gang med kloakkerne under vejen.  ;)

Sjovt du nævner det. I min egen research til emnet/gaden har jeg blandt andet fundet ud af, at Berlins fortove har nogle ret særegne belægninger, enten med meget store granitfliser eller diagonalt lagte betonfliser; og et kloakdæksel i fortovet på den ene side førte mig til en tysk kloakdækslersamler (!), OG til en modelbygger, som har lavet 3D modeller af både dæksel og riste (https://spur1.blogspot.com/2017/11/gulli.html) i 1/32, som han sælger via Shapeways.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Juni 12, 2018, 16:39:36 pm »

Gad vide hvordan en kloakdækselsamler opretholder sin "hobby"? Er det en af dens slags typer som brækker dækslerne op om natten på gader og stræder, som jeg har hørt om metaltyve gør for at sælge dem til skrothandlere :o - eller foregår det mon mere fredeligt?
Logget