Modelbygning > Diorama

Eksperiment med "vand".

(1/2) > >>

SteenB:
Til kommende dioramaer (bl.a. Omaha Beach og Vestfronten) skal jeg have vand i større eller mindre mængder.

Jeg har derfor med interesse læst/kigget både her i forum og på Youtube/nettet hvad der måtte være skrevet/vist af forskellige teknikker og materialer til at lave dette.

I min søgen faldt jeg over et produkt "Amsterdam", som jeg tænkte kunne være et (lidt billigere) alternativ til div. produkter fra Vallejo og AK m. flere, som åbenbart er dem man "bør" benytte til vand. Det hedder "Liquitex gel" og jeg fik fat i et kopi-præparat, der skulle have præcis samme egenskaber som originalen. Desværre havde de i butikken kun en dåse tilbage, og den var mat, og ikke som jeg havde håbet blank - men hvad katten; det kunne jo nok klares med en gang blank lak.

Så blev der eksperimenteret:

Første forsøg var på undersiden af en papæske, og som det ses på billederne, så blev resultatet IKKE klart "vand", men derimod semi-gennemsigtigt. Min umiddelbare tanke var, at måske kunne placeringen på et sugende underlag have indvirkning på processen, og jeg valgte derfor at lave en ny test, denne gang på et ikke-sugende underlag.

Som det fremgår med al ønskelig tydelighed af de sidste fotos, så lykkedes det heller ikke med forsøg #2 at opnå den klare gennemsigtighed, som jeg havde håbet. (For en ordens skyld; det ER gennemtørt på det sidste billede.) Æv!  :(

Når det så er sagt, så var det et dejligt produkt at arbejde med; det var f.eks. nemt at forme til "urolig havoverflade" ved brug af bagsiden af en plasticske, men desværre kan det næppe anvendes til de formål jeg havde tænkt. Jeg vil gemme produktet, for jeg tænker at det blandt andet måske vil kunne bruges til at lave "skum-toppe" på bølger.

Jeg hører gerne om positive erfaringer med div. "vand-produkter". Tilsyneladende er der en del, der oplever at der opstår sprækker under tørringen. Så hvis der er nogen der kan anbefale et produkt, som kom endelig "frit frem".  :)

Mvh
Steen

Jan Klarbæk:
 Jeg har gode erfaringer med akryl gel der kan tones med vandbaseret farve. Tørretiden er rimelig, men der bør ikke laves lag meget tykkere end 1 mm.

Jeg bruger et ikke sugende underlag af staniol der er krøllet og malet - inspiration her: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1074.0 og her: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1488.0

SteenB:
Hej Jan

Tak for link og feed-back.  :)

Den gel du bruger, kunne du evt fortælle hvad den hedder og hvor du har fundet den?

Mvh
Steen

SteenB:
Æv - jeg har lige fulgt linket til Guido Hopp's artikel (nævnt andetsteds her på forum) om vand....men der har Photobucket også været på spil = absolut ingen billeder!!!  :-[ :'( :( >:(

Jan Klarbæk:
Den hedder "Golden" - er en Extra Heavy Gel (Gloss) som tørrer op transparent.

Den "heavy" har den fordel at den kan modelleres op til bølger.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version