Danske Modelbyggere Forum

• September 23, 2018, 06:21:51 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Tamiya 1/16 amerikansk soldat i Irak, 2004  (Læst 925 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
Tamiya 1/16 amerikansk soldat i Irak, 2004
« Dato: April 23, 2018, 17:13:30 pm »

Jeg har for første gang begået en figur større end 1/32. Sikken udfordring! Jeg har haft gang i for mig både kendte og nye teknikker, hvor bemaling med akrylfarver (Vallejo) på vådpalet var det mest nye. Det var langt, langt sværere, end jeg troede, men jeg er helt godt tilfreds med resultatet. Noget af det svære, synes jeg, er ikke at male farverne, som de er, men som de ser ud. I det her tilfælde indebar det bl.a. at ramme det rette solfalmede og støvede udtryk.

Figuren er lavet, som sættet lægger op til, men med nogle få justeringer. Jeg valgte at give manden brillerne, som er med i sættet, på i stedet for at anbringe dem foran på hjelmen, som byggevejledningen lægger op til. Jeg lavede en rem til dem af et stykke tørret brillerenseserviet. Derudover lavede jeg den rem, der holder beslaget til night vision goggles (NVG) på plads, med en tynd Evergreen-strip og hjemmegjorte justeringsbeslag. I virkeligheden kan NVG-beslaget også skrues fast i hjelmen, men jeg valgte remløsningen, som også har været brugt i det danske forsvar, simpelthen for at give figuren lidt liv fra halsen og op. Endelig erstattede jeg sættets M16-riffel med en M4-karabin inkl. div. ekstraudstyr fra Live-Resin, bare fordi jeg synes, det er federe.

/ J:J
Logget

klaus post

• Lettere øvet
  • **
Sv: Tamiya 1/16 amerikansk soldat i Irak, 2004
« Svar #1 Dato: April 23, 2018, 18:03:18 pm »

Fantastisk flot figur hudfarven er kanon vh Klaus
Logget

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: April 23, 2018, 22:08:24 pm »

Tak skal du have, Klaus. En kommentar, jeg er helt lettet over, for det er f****** svært at ramme en troværdig hudfarve.

Mvh
Jacob
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: April 24, 2018, 16:49:41 pm »

Det har du ret i, men i betragtning af at han skal forestille at kæmpe i Irak, ville det have været bedre hvis du havde givet ham lidt mere mørkere glød i huden, da temperaturen og varmen på de kanter er helt ekstrem. De af vores egne jens'er som har været i Afghanistan, vil sikkert kunne nikke genkende til at man hurtig bliver solbrændt, når felttjenesten sker under ørkenforhold.

Ideen med brilleremmen af en tørret renseserviet, har jeg aldrig stødt på før. Men en sjov ide. Var det pga. materialets struktur, du brugte det?
« Senest Redigeret: April 24, 2018, 16:51:51 pm af runcare »
Logget

klaus post

• Lettere øvet
  • **
« Svar #4 Dato: April 24, 2018, 17:06:57 pm »

Jeg tror han har den farve fordi han lige er landet hjemme fra USA hi hi
Logget

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: April 24, 2018, 20:04:18 pm »

Flot jacob!

Jeg er synes du har farverne på uniformen rigtig godt. God afbleget og de "svømmer" godt sammen.

Nu må jeg snart prøve at komme videre med min viking i 1/32  ;)

h/Finn
Logget

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: April 24, 2018, 21:03:14 pm »

Tak for kommentarerne. :)

@Finn: Der er ikke andet for, at du må fatte penslen og komme i sving. Jeg glæder mig til at se resultatet - snart! ;D

@runcare: Hudfarven fremstår lidt lysere på billederne, end den er i virkeligheden, så det snyder. Men jeg er heller ikke ubetinget enig i din vurdering, for jeg har selv været 'jens' i Afghanistan og har derfor temmelig mange gode referencebilleder. Som Klaus post antyder, er solbrændthed ikke notorisk, hvilket der kan være mange forskellige grunde til. Selv mistede jeg en hel del farve i løbet af december og januar, da klimaet begyndte at minde om dansk forår og efterår (i hvert fald i dagtimerne), og solen ikke længere var helt så krads. Jeg har vedhæftet et par af de billeder af amerikanske 'jenser' i Irak, som jeg støttede mig til i det her projekt, bare for sammenligningens skyld. Når alt det er sagt, har du en pointe i, at lidt mere farve - måske især på hans hænder - trods alt kunne have medvirket til at underbygge figurens historie.

Hvad brillerenseservietterne angår, er det netop pga. deres struktur, jeg bruger dem. De er også supergode at lave f.eks. pressenninger med.

Mvh Jacob
« Senest Redigeret: April 24, 2018, 21:26:03 pm af J:J »
Logget

Thomas M G

• Lettere øvet
  • **
« Svar #7 Dato: April 25, 2018, 16:21:23 pm »

Hej Jacob

Vildt flot figur.

Glasset til det optiske sigte har du malet det - hvis ja - i hvilken farve?

VH - Thomas
Logget

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: April 25, 2018, 19:19:24 pm »

Hej Thomas

Tak skal du ha’! Jeg har malet det optiske sigte med Vallejo Transparent Red direkte på den sorte bundfarve. Jeg overvejer at give det en klat blank klarlak, for det ser lidt mat ud, som det er nu.

Mvh
Jacob
Logget

Thomas M G

• Lettere øvet
  • **
« Svar #9 Dato: April 25, 2018, 21:28:45 pm »

Tak. Jeg er nemlig ved at bakse en M1128 Stryker sammen, og jeg tænker, at farven kunne fungere godt til periskopglassene. Der er dog meget lang vej endnu...

VH - Thomas
Logget