Danske Modelbyggere Forum

• Januar 21, 2019, 17:45:02 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Tamiya M3 Stuart kampvogn  (Læst 378 gange)

runcare

• Bygger som en pro
Tamiya M3 Stuart kampvogn
« Dato: Maj 09, 2018, 16:19:20 pm »

Sidst jeg var inde på modelskibet.dk, stødte jeg på hans annoncering af Tamiya's opdaterede M3 Stuart fra 1970'erne. Som ventet er det blot det gamle sæt, men med nyere og mere korrekte støbte dele. Tårnet er vel og mærke helt nyt, repræsenterende det samme tårn som sad på en M3A1 (Academy/Italeri udgaven), med 0.30 Brownings med korrekte kølekapper og et enten udboret løb eller metalløb. MG løb i undervognen og forskellige beslag fortil er også blevet forbedret. Så alt i alt ser det rigtig fint ud. Set i det lys burde Tamiya også forbedre deres M5A1, i stedet for bare lade det være genudsendt med anden besætning. Faktisk kunne de med M3's nye tårn, lave en helt ny model; nemlig overgangsudgaven M5, som havde M3A1 tårn på M5A1 undervogn. Den er aldrig blevet lavet i plastik i 1/35 (Mirage har lavet en meget lækker model af den i 1/72), mens tårnet har kunnet købes hos flere resinproduccenter i årenes løb. M5 blev kun lavet i ca. 2000 eksemplarer, så det er ikke en version som optræder på voldsomt mange billeder. Nogle US enheder mente dog åbenbart der ikke var megen gevinst i at skifte deres M5 ud med M5A1, selvom -A1 blev lavet i langt flere stk., for jeg er stødt på et enkelt billede af en M5, som får vintercamoflage som sent som i Januar '45. 
« Senest Redigeret: Maj 09, 2018, 16:23:03 pm af runcare »
Logget

Ole Østergaard

• Modelbygger
Sv: Tamiya M3 Stuart kampvogn
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2018, 12:52:30 pm »

Hej Niels

Den er spritny og intet genbrug

http://www.track-link.com/forums/news_industry/35300

mvh
Ole
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 23, 2018, 14:18:04 pm »

Hej Ole

Det lyder da dejligt :) I så fald løber modelskibet.dk med en halv vind, for han påstod det modsatte. Men nu er ejeren jo heller ikke så meget modelbygger af stationære modeller, så det skal være ham tilgivet ;D 
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #3 Dato: Maj 23, 2018, 16:48:50 pm »

Alene for diskussionens skyld, kunne det være interessant at se den oprindelige annoncering...
Logget
Sturmer

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Maj 25, 2018, 16:12:10 pm »

Modelskibet.dk's tekst er ganske kort; han skriver det er et genoptryk af det gamle sæt M3 Stuart, men med helt nye forme. Ordet 'genoptryk' tolker jeg ordret, som værende at det indeholder dele fra den originale sæt fra 1970'erne, men med helt nye forme. Og ud fra hans billede af sættet (som Tamiya også bruger på deres æskecollage), set i forstørret gengivelse, bedømmer jeg sættets indhold ud
fra hvad jeg kan se virker nyt, idet jeg har det gamle sæt selv. Det har måske også været forhastet af mig at påstå han løber med en halv vind. Men sprogligt giver det forvirring at tale om et genoptryk, når der reelt er tale om et spritnyt sæt, som til gengæld tidligere har været udgivet af Tamiya i en anden - og mere mangelfuld - version.
Logget