Danske Modelbyggere Forum

• September 15, 2019, 09:57:57 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Farveskema for Dornier Wall - Perssuaq - skrognummer 50  (Læst 974 gange)

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
Farveskema for Dornier Wall - Perssuaq - skrognummer 50
« Dato: Maj 26, 2018, 07:32:46 am »

Jeg er ved at samle data for Perssuaq før bygning af flyvebåden. Min billedsamling er kun sort/hvid, så jeg søger oplysning om maskinens farveskema. Er der nogen her, der har oplysninger, der kan hjælpe mig videre. Jeg har søgt i Forsvarets Billedgalleri og nået til en mulig begyndelse: Kroppens overside: grå som på Marinens skibe. Kroppens sider: en lys grå. Bæreplanets overside: samme lyse grå som bundfarve, men med den orangerøde farve over, som vi kender det fra Catalina. Underside: lys grå og med skrognummer 50 på begge planhalvdele. - Som sagt; kun en begyndelse. Er der nogen, der kan hjælpe mig videre, vil jeg være meget taknemmelig.

:) :) :)   
Logget
Har set en sprøjtepistol

Rudolph

• Modelbygger
Sv: Farveskema for Dornier Wall - Perssuaq - skrognummer 50
« Svar #1 Dato: Maj 26, 2018, 08:13:02 am »

Jeg har fundet denne farvetegning i mit arkiv. Der var ingen tekst tilknyttet så...…….
Logget

kikken47

• Nyt medlem
  • *
  • København
Logget

Lars M. Lassen

• Lettere øvet
  • **
  • Nitpicker
« Svar #3 Dato: Maj 26, 2018, 19:10:24 pm »

Henrik Høeg har en informativ byggetråd her:

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=437.msg2427#msg2427

Jeg deler Michael BJ's skepsis over for den model, der er udstillet i Stauning, når det gælder spørgsmålet om oversiden af fuselagen er malet rød (nok snarere en mørk rødbrun som på Catalina) som oversiden af vinger og halefinnerne.

Der findes imidlertid et foto af Lauge Koch stående på bagbord ponton, hvor man tydeligt kan se den "røde" malingen oven på den antageligt grå overside af vingen. På fotoet optræder oversiden af fuselagen mørkere end siden af fuselagen - men slet ikke så mørk som den "røde" overside af vingen.

Det er formentlig synsbedrag - i hvert fald delvist.

Jeg tror at der er påmalet et smalt bånd øverst på siden af fuselagen - og jeg gætter på, at farven er den samme som den staffering, der er malet på på "Stævnen" (Lufthansa blå?). Jeg har set eksempler på et tilsvarende bånd langs kanten på Lufthansas postfly på Youtube. Det kan naturligvis bare være en mørkere (og mere slidstærk?) grå til at gå på på oversiden af fuselagen.

Logget

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
« Svar #4 Dato: Maj 26, 2018, 20:45:23 pm »

Mange tak. Det var en hurtig og god hjælp. Nu kan jeg komme videre med min planlægning..
PS. Jeg har fundet ud af, at flyet havde skrognummer på undersiden af bæreplanerne og nationalitetsmærkerne lidt længere ude mod tipperne. - Ingen kritik, men en bonusoplysning for modelbyggere, der vil gå i gang med bygningen af Wal. PS PS. Når jeg lægger kropsdelene op som en prøvesamling, ligner kroppen grangivelig bugsiden af en Finhval.
Logget
Har set en sprøjtepistol

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #5 Dato: Maj 27, 2018, 21:11:55 pm »

Jeg er ikke i tvivl om at det kun var oversiden af vinger og haleplaner, der var "grønlandsrøde" - formentlig som Lars skriver, samme farve som efter krigen blev brugt på Catalina - altså en brunlig orangerød.

Jeg er også enig i at den mørke kant langs fuselagens kant er et efterladenskab fra maskinens fortid fra Luft Hansa(bemærk førkrigs stavemåden!) - sandsynligvis blå, hvilket nok også gjaldt for stafferingen på flyets stævn.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #6 Dato: Maj 27, 2018, 21:35:14 pm »

Lige et par illustrative billeder:

På dette billede ses det tydeligt at oversiden af vinger og haleplaner har en markant mørkere farve end resten af flyet - den "grønlandsrøde"

Disse to billeder viser nummeret gentaget under vingerne, læsbart fra hver sin vej under hhv højre og venstre vinge i lighed med Marinens normale praksis

mvh
Michael
Logget

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
« Svar #7 Dato: Maj 31, 2018, 08:21:33 am »

Tak for de fine indlæg og den viste interesse. Nu mener jeg, at jeg kan sammenfatte bemalingsskemaet til: Hele Dornier Wal males i en lys grå farvetone. Derover er oversiden af bæreplaner og haleplan i en røde farve, som kendes fra Catalina. Den lange stafering på kanten mellem flyets sider og dækket, -  den kraftigere streg fra stævnen til sideflyderne og den særlige næsedekoration i en mellemblå. Denne sidste dekoration er sikkert en rest fra Luft Hansa- tiden.

Formentlig er der ingen nuværende modelbygger, der kan huske at have set Perssuaq i virkeligheden, derfor påhviler det os "nye" at forske for at bygge flyet så korrekt som muligt. Det vil jeg også bestræbe mig på.

Hvis man vælger at have HUMA-udgaven som udgangspunkt, må man bemærke, at sættets vinger er til 8-tons udgaven. Perssuaq var en 10-tons udgave med deraf følgende krav til større vingeareal.
Logget
Har set en sprøjtepistol

palle

• Nyt medlem
  • *
« Svar #8 Dato: Maj 31, 2018, 11:17:35 am »

Halløj Alle

Jeg følger denne superspændende tråd med stor interesse.
Et enkelt spørgsmål trænger sig på her. Er vingerne og propeller fra A-models Wal, korrekte? Og Humas styrehus ligeså korrekt? I forhold til at bygge den danske Wal. Således at en kombination af de to sæt vil være den bedste løsning.

H. Palle (Flyvestation Odsherred)
Logget

Lars M. Lassen

• Lettere øvet
  • **
  • Nitpicker
« Svar #9 Dato: Juni 01, 2018, 19:33:51 pm »

A-Models Wal model dækker tidlige - og vist nok mindre - versioner af Dornier Wal. Derfor kan den ikke anvendes til at portrættere den version, der blev anvendt af Marinens Flyvevæsen/Perssuak.

Der er nok desværre ingen vej uden om at bruge Huma Model's Wal - og forlænge vingerne.

Logget

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
« Svar #10 Dato: Juni 03, 2018, 10:45:09 am »

Jeg er ikke helt sikker Mr. Watson, som Cherlok Holmes plejer at sige, når de to var i tvivl om noget. A-Models Dornier Wal Do J/F #72339 gør det muligt at lave den danske udgave. Sættet indeholder både bæreplan med afskårne planender og de forlængede planender. Haleplanet må man ombygge lidt, ligeså med finnen, - men med de moderne limtyper må det være en overkommelig opgave. Sættet har endvidere den fordel, at kroppens sider er uden udstandsede koøjer. Den danske placering svarer ikke til Humas forslag. Endvidere er A-Models motor med 4-bladede propeller, endda i 2 forskellige typer - det eneste problem jeg kan se, er det lukkede cockpit. I øjeblikket er jeg i gang med forsøg på at varmeforme et plastic-ark over en klods. Det hele opvarmet med luften fra en varmepistol.
Logget
Har set en sprøjtepistol

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
« Svar #11 Dato: Juni 05, 2018, 09:17:58 am »

Her er et bevis på, at man godt kan bruge sættet A-Models #72339 Dornier Wal J/F til den danskanvendte Perssuaq. Jeg har udprintet tegningen i størrelse 1/72 og lagt de anvendte dele på plads på tegningen. NB. man må regne med en smule forvrængning af tegningen på grund af perspektivet.

:) :) :)

Logget
Har set en sprøjtepistol

Lars M. Lassen

• Lettere øvet
  • **
  • Nitpicker
« Svar #12 Dato: Juni 05, 2018, 14:02:32 pm »

Med meget røde ører må jeg erkende :o, at jeg var lidt for hurtigt ude, da jeg kun troede A-Model begået en tidlig Wal. 
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #13 Dato: Juni 07, 2018, 22:48:03 pm »

Hmm, det tyder på at de to Huma-sæt jeg har liggende godt kan pensioneres!

Meget interessant at se mulighederne i A-Models sæt. Jeg troede faktisk heller ikke at det var anvendeligt til den danske 10t Wal, men at det kun var til en 8t Wal. Tak for oplysningen  :D

mvh
Michael
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #14 Dato: Oktober 28, 2018, 20:19:17 pm »

Jeg har nu langt om længe selv fået anskaffet Amodels sæt nr 72339, og der er ingen tvivl om at den har de korrekte vinger og de rigtige fire-bladede (dobbelte to-bladede) propeller. Når det så er sagt, så vil den bedste løsning være at bruge Huma-sættets fuselage, haleplaner, halefinne, motornacelle, cockpitglas og sideflydere. Vinger og propeller kan man så tage fra Amodel-sættet.

Amodels fuselage har den afrundede næse, i modsætning til Humas spidse (korrekt for den danske), ligesom det også kun er Huma, der har den korrekte motornacelle og haleparti - samt det rigtige, lukkede, cockpit. Jeg er heller ikke helt vild med Amodels meget kraftige sikninger ("hævede riller") på fuselagen. Her ser Humas meget mere korrekte ud - i hvert fald for en 10t Wal.

Det bliver selvfølgelig en lidt dyr løsning, både at anskaffe et Amodel-sæt og et Huma-sæt, men med alt det der bliver tilovers, kan man jo sagtens bruge Humas vinger sammen med resten af Amodel-sættet til at lave en eller anden 8t Wal i en udgave med afrundet næse. Der er virkelig mange muligheder, når det gælder Wal!

mvh
Michael
Logget