Danske Modelbyggere Forum

• Juli 16, 2018, 06:46:49 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: AROS 2018 klasser  (Læst 551 gange)

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
AROS 2018 klasser
« Dato: Juni 19, 2018, 13:54:05 pm »

Her er en oversigt over klasserne til AROS 2018

A1: Militære køretøjer fra før 1946

A2: Militære køretøjer fra før 1946, ikke neutralt underlag

B: Militære køretøjer fra før 1946 - Tyske

C1: Militære køretøjer fra 1946 og frem

C2: Militære køretøjer fra 1946 og frem, ikke neutralt underlag

D: Militære køretøjer i 1/72

E: Militær diorama

F: Fly 1:72 eller mindre

G: Fly 1/48

H: Fly i 1/35 eller større

J: Fly i diorama

K1: Figurer

K2: Figurer på vignetter

K3: Figurer i diorama

L: Personbiler

M: Lastbiler

N: Skibe

O: Junior

P: Uden for kategor/Opsamling

Q: Fantasi/Sci-fi

R: Warhammer

S: Master Class  (Modellen bedømmes ikke udelukkende ud fra det byggetekniske. Modellen skal dokumenteres og bedømmelsen er også ud fra den vedlagte          dokumentation. Dokumentationen må maksimalt fylde A4 størrelse, uanset sideantal.)

T: Særklasse – Danske Militære Køretøjer - Sponsoreret af Kenneth Østergaard & Brian Brodersen

U: Særklasse – Danske Militære Fly - Sponsoreret af Harvard Danmark
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Ole Østergaard

• Modelbygger
Sv: AROS 2018 klasser
« Svar #1 Dato: Juni 24, 2018, 22:26:01 pm »

Hej Bo

Det ser interessant ud.

Bare for min forståelse. Hvad betyder neutralt underlag?

Mvh
Ole
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #2 Dato: Juni 24, 2018, 23:03:15 pm »

Uden at vil starte en diskution savner jeg muligheden for at deltage med en base til fly der ikke er neutralt. Her er det med det samme dioramaklassen man rammer.
Alternativet bliver at det arbejde man måtte have lagt i en base ikke kan vises frem. Det synes jeg er ærgeligt for hobbyen.
Når det er sagt ser jeg frem til en god weekend.
Logget
Per M

1/72

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #3 Dato: Juni 25, 2018, 08:41:41 am »

Uden at vil starte en diskution savner jeg muligheden for at deltage med en base til fly der ikke er neutralt. Her er det med det samme dioramaklassen man rammer.
Alternativet bliver at det arbejde man måtte have lagt i en base ikke kan vises frem. Det synes jeg er ærgeligt for hobbyen.

Klasse J er til fly i diorama, eller det er ikke det du mener?

Et evt. reglement omkring klasserne vil være kærkommen.
Skal foreks. alt warhammer relateret stille op i Klasse R eller må de også stille op i K1, 2 og 3?
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

Makrel

• DMB-Udstiller
  • Modelbygger
  • *
  • Henrik N. Knudsen
« Svar #4 Dato: Juni 25, 2018, 11:26:24 am »

Når nu der er en A1/A2 og en C1/C2, burde der så ikke også være B1/B2 eller er det ligemeget hvad et tysk køretøj star på??
Logget
Life is short!  Break the rules!  Forgive quickly!  Kiss slowly!  Love truly, Laugh uncontrollably.  
And never regret anything that made you smile.

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #5 Dato: Juni 25, 2018, 18:04:07 pm »

Overordnet kan der siges om vores  regelsæt og de enkelte klasser, at de bliver løbende vurderet, vi er helt bevist om at det er ekstremt svært, eller måske tættere på umuligt, at lave en 100% retfærdig konkurrence med de midler, ressourcer og tid til rådighed AROS har. Det nuværende regelsæt er et forsøg på at finde den bedste løsning i den forhånden værende situation.
Vi har i år tilføjet en ekstra figur klasse, klasse K2, "Figurer på vignetter", Det betyder at klasse K1 ligesom sidste år er for figure uden eller på neuralt underlag, K2 klassen er for figure på ikke neutralt underlag, og som ikke ønsker at stille op i K3, "figure i diorama", vi er klar over at der i de her to klasser kan komme "overlap", men vil lade det være op til deltagerne.
Vi tilføjet 2 nye køretøjsklasser, "A2 Militære køretøjer fra før 1946 - Ikke neutral underlag", klasse "C2 Militære køretøjer fra 1946 og frem, ikke neutralt underlag", Dette er begrundet af meget højt deltagende antal modeller  i klasse A1 og C2 sidste år, og vi på denne måde, som et forsøg, gerne vil nedbringe dommernes arbejdsbyrde. Vi håber at der kommer nok modeller i begge "underklasser af klasse A og C til at de to ekstra underklasse kan retfærdiggøres, vi ville også meget gerne lave ekstra under katagorier i flere andre klasser, men er kommet frem til at det er klasseinddelingen øverst i denne tråd som vi vil anvende i dette års udgave af AROS.
Efter AROS 2018 vil vi som vanligt  oprette en feedback tråd og en feedback email, og vi vil gerne have så meget feedback og konstruktive forslag som muligt fra jer. 

@ Ole, du kan se definitionen her:
I forhold til om modellerne må stå på baser/plader, der i større eller mindre grad kan tolkes som diorama, så er det et emne der findes mange meninger om, og som vil give anledning til mange diskussioner. Så for at sikre, efter vores mening, en så ensartet bedømmelse som muligt, er vi kommet frem til at følgende er gældende til Aros 2016:
Hvis modeller i klasse A1, B, C1, D, F, G, H, og K1    præsenteres på baser/klodser/stativer, skal beskaffenheden være neutral, det kan f.eks være en plade/klods/stativ mm af træ, glas, plastik, metal eller et andet neutralt materiale. Monterede Medaljer, logoer, emblemer, enhedsmærker , klistermærker etc som relatere til modellen er ok.
Er materialet ikke neutralt, skal modellen stille op i diorama klassen.
I tilfælde af uenighed afgøre overdommeren placeringen.

Hej Bo
Det ser interessant ud.
Bare for min forståelse. Hvad betyder neutralt underlag?
Mvh Ole

@Per
Er en af de ting vi løbende evaluere på.

@Thomas
Det er op til deltageren, dog skal en Warhammer figur i klasse K1 være på neutralt underlag, men nu hvor vi har en Warhammer klasse, så håber jeg da at deltageren deltager i den klasse
Et evt. reglement omkring klasserne vil være kærkommen.
Skal foreks. alt warhammer relateret stille op i Klasse R eller må de også stille op i K1, 2 og 3?
[/quote]

@Henrik
Jo meget gerne, og vi håber at kunne tilføje flere klasser med underkatagorier, men i år bliver det klasserne A og C.
Når nu der er en A1/A2 og en C1/C2, burde der så ikke også være B1/B2 eller er det ligemeget hvad et tysk køretøj star på??

På vegne af AROS 2018

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Ole Østergaard

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: Juli 01, 2018, 19:33:52 pm »

Hej Bo

Tak for uddybende svar.

Mvh Ole
Logget