Danske Modelbyggere Forum

• November 15, 2018, 17:40:37 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Panzer i 1/72  (Læst 283 gange)

dude

• Nyt medlem
  • *
Panzer i 1/72
« Dato: Juni 25, 2018, 18:06:00 pm »

Hej derude
Har aldrig før gjort mig i panzer i 1/72 så søger lidt råd og vejledning. Figurer i den skala svinger jo meget størrelse/højde har jeg set. Gælder det også i køretøjer? Der findes pænt mange firmaer som gør sig denne skala har jeg fundet ud af. Hvilke er værd at gå efter og hvad skal man holde sig langt fra?

MVH Michael
Logget

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
Sv: Panzer i 1/72
« Svar #1 Dato: Juni 25, 2018, 22:13:25 pm »

Hej Michael,

Velkommen til den lille men eksklusive modelbyggerflok der bygger 1:72  ;D

Tjaa   det er der nok mange meninger om, her er min:

1:72 figurer: jeg går altid efter figurer i hård plast. Der findes mange figurer i fin kvalitet i blød plast men de er umulig at rense for støbegrater og de er altid støbt i et stykke så man kan ikke flytte på arme/ben/hoved.
Jeg går normalt efter Preiser 1:72 figurer som er rigtig gode. Nogle sæt er bare super med arme, ben torso og hoveder som kan individuelt ombyttes.
Der findes også figurer i resin som er flotte og detaljeret.   

1:72 panzer
Flyhawk har nogle få 1:72 sæt og de har alle bælter hård plast 'link and length' de er alle super.
Dragon har rigtig mange 1:72 panzer. De fleste er gode og de seneste udgivelser er super. Eneste problem med Dragon er at de altid har bælter i DS som er blød plast. De er meget detaljeret og kan limes med almindelig plastlim, men er svære at få til at sidde så det ser naturligt ud.
Revell har også mange 1:72 panzer. Nogle er ringe men specielt deres nyere udgivelser er super. Pas på med deres gamle udgivelser og pas på da Revell også udgiver panzer i 1:76. Normalt har Revell 1:72 sæt (men ikke alle) bælter i hård plast 'link and length' og det er en klar fordel frem for Dragon. Til gengæld er Dragons i mange tilfælde mere detaljeret.   

En god ide er at søge på internettet på review før du køber et sæt.

Et godt sted at starte kunne være her, hvor der findes review af rigtig mange 1:72 sæt fordelt på de forskellige fabrikanter :
http://henk.fox3000.com/index2.htm#section%207

Sitet kan også give dig et godt indtryk af hvad der findes i 1:72 og hvilke firma der laver hvad.

Du kan jo også bare spørge her på forum.
Hvis du skriver hvad du gerne vil bygge kunne jeg måske have et par forslag til gode sæt.

/ Søren 72
« Senest Redigeret: Juni 25, 2018, 22:21:29 pm af Søren Leonhardt »
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Juni 26, 2018, 12:27:18 pm »

Hej Søren
Tak for et super svar :D Som du siger, er der nok mange meninger og præferencer til emnet, men det du skriver er lige sådan noget som jeg selv går op i og derfor kan bruge til rigtig meget. Jeg har selvfølgelig været rundt på nettet og kan godt genkende nogle af de problematikker du beskriver.

Hvordan med fortolkningen af 1/72 skalaen producenterne imellem? Er der forskel i størrelsen? Tænker mest hvis man falder for den samme panzer model fra flere forskellige producenter. Hvad er chancen for de spiller sammen?

Du spørger om hvad jeg kunne mig at bygge. Tja.. det er jeg først lige ved at finde ud af. Var forleden dag nede hos Stoppel på Frederiksberg og blev inspireret af hans ret store samling af !/72 panzer. Har altid været fascineret af små panzer køretøjer som f.eks tyske panzer 1. Det havde han så ikke lige på hylden, så det endte med han bestilte et par stykker hjem til mig (Pzkw 1A og B). Kan ærlig talt ikke huske producenten. Det vigtigste for mig var at de ikke var fulde af æts og resin og ret enkle at bygge! Det er mit udgangspunkt og så må vi se hvad det ender med  ;)

I øvrigt en imponerende website du linkede til. Hold da op hvor der findes mange lækre sæt!

Endnu engang tak for et fint svar Søren  :)

Logget

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #3 Dato: Juni 26, 2018, 13:15:48 pm »

Hej Michael,

Hvis vi sammenligner figurer 1:72 kan der være meget stor forskel. Jeg har på et tidspunkt købt nogle CMK figurer i 1:72. De er super flotte med er klart i overstørrelse. Sammenlignet med nogle af min Preiser 1:72 figurer er de KÆMPER.

Med hensyn til panzer vil jeg umiddelbart tro at de nyere udgivelser er tro mod skala og derfor kan gå sammen. Hvis det du gerne vil er, at sætte dele fra et sæt sammen med dele fra et andet sæt skal du være mere forsigtig.
Det er dog lykkedes for mig f.eks. at skifte vejhjul og bælter ud på en model fra dele fra en anden model.

Et bud på et OK panzer 1B sæt er Italeri panzer 1B 1:72 som oprindelig blev udgiver af ESCI.
Jeg har bygget den og du kan se den her på forum.
http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=7150.0

jeg har skiftet mg i tårnet og lavet en antenne af guitarstreng og lidt diverse andet, som du kan læse i indlægget.
Flyhawk har også nogle pzkw I 1:72 sæt og de er bare super, og overgår i kvalitet og detaljer Italeri sættet. Men her skal du regne med der er etch med i kassen  :o 

/ Søren 72

« Senest Redigeret: Juni 26, 2018, 13:19:16 pm af Søren Leonhardt »
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: Juni 26, 2018, 13:33:33 pm »

Hej Søren

En meget fin model du der har bikset sammen ;) Mange gode detaljer i sådan en lille skala. Når jeg tænker på om de spiller sammen er det mest hvordan de ser ud side om side i en evt. enhed. Det er nemlig også en af grundene til jeg overvejer så lille en skala: at evt. kunne bygge en hel enhed i stil med Panzer-Abteilung z.b.V.40 der blev indsat i Norge 1940 (ja ja stor mundfuld ::)) Har overvejet 15mm skala, meeen det er næsten for småt til mig der kommer fra 1/35  :)

/ Michael
Logget

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: Juli 07, 2018, 18:08:11 pm »

Så har jeg gjort mig mine første erfaringer med 1/72 skalaen. jeg har købt 2 tyske panzer IA og B fra det polske firma First To Fight, 2 panzer III version J m. kort og lang kanon udgave fra Italieri og 2 figursæt fra Zvezva fra deres serie Art of Tactic.

Som udgangspunkt havde jeg bedt om nogle lette enkle byggesæt for at prøve skalaen af. Det har jeg fået. Er jeg så tilfreds? Ja, i det store hele er jeg, men .... og her er mine betragtninger om byggesættene:

- Panzer IA og B: Sættene er beregnet til at game med. De indgår i en serie der omhandler det polske felttog 1939. Vi har derfor ikke at gøre med historiske korrekte nørdsæt! Alligevel er det nogle pæne og ret detaljerede små kampvogne med god skarphed i detaljerne. Bælterne er i et stykke sammen med hjulene, hvilket passer mig aldeles fint! De har ingen problemer med at fremstå som det de er når de er samlet. Eneste finurlighed er at der mangler en forlygte. Begge sæt skal have 2 små og en lidt større, men der er kun 2 i hvert sæt! ??? Havde skalaen været større, ville jeg ikke have haft problemer med at bikse en lygte sammen selv, men det her f... noget pilleri!

- Panzer III Version J: Sættet indeholder 2 stk så det var en god deal til prisen tænkte jeg...og det er det faktisk også. Der er bare det at indholdet svarer ikke til beskrivelsen på æsken. Det er på ingen måde en version J, men en version L vi har at gøre med. Det eneste der indikerer J, er pistolportene på siderne af tårnet. Resten er rendyrket version L! Til at starte med blev jeg skuffet. Især da jeg havde tænkt mig at bygge en udg. med kort kanon. Jeg har dog accepteret en version L nu og med det udgangspunkt er jeg rigtig godt tilfreds med detaljerne. Igen, de er ikke 100% historisk korrekte, men fremstår skarpe og detaljere.

- Figursæt: Her er jeg til gengæld dybt imponeret! Hold da op nogle detaljer. Figurserien er vist beregnet til en eller anden form for spil som jeg ikke kender men kan sagtens bruges som alm. enkelt figurer. De er i hård plastik og har intet at gøre med Zvezda's bløde plastik figurer med 30-40 stk i hver sæt. Her får du typisk mellem 4-5 figurer i hvert sæt. Prisen er næsten den samme som ved de andre sæt, men kvaliteten taget i betragtning synes jeg det er ok!

Alt i alt er jeg godt tilfreds og glæder mig til at få bygget sættene. Det bliver nok ikke til så meget de næste uger, med det her vejr vi har for tiden. Vores kolonihave og Touren skal jo også passses  8) ;D

God sommer derude  8)

/Michael
Logget