Danske Modelbyggere Forum

• Juni 17, 2019, 16:43:31 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Bedste repræsentation af aluminiummaling (Dansk S-61 før de blev camo-grå fx)?  (Læst 634 gange)

lhp

• Lettere øvet
  • **

Hvilken maling bruger I til fx en dansk Sea King før indførelsen af camouflagegrå, eller fx Chipmunk? Jeg har prøvet med Humbrol 11 og 56, og diverse andet, men jeg synes det bliver for "sølv" reflekterende. Når jeg ser på fx de fly der står i Stauning, så synes jeg de er en anelse over i lys (blå)grå, men selvfølgelig med noget metallic genskin. Er det i virkeligheden metallic bilfarver man burde kigge efter?
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark

Hej

Ja det dutter slet ikke med Humbrol 11 eller 56 og du har ret i det med bilfarver. Vi er jo ovre i noget der ligner en metalgrå 'Mercedes farve'.

Nu skriver du jo ikke hvordan du maler. Pensel eller airbrush? Metalbemaling er generelt et no go med pensel. Du får aldrig en helt jævn overflade og slet ikke med stenalder Humbrol farver.

Jeg vil anbefale at gå til Tamiya farver. Det kunne være en XF-16 - mat aluminium blandet med lidt lys grå XF-20 sprøjtet på i et let lag efterfulgt af en blank lak.

Hvis du ikke har mulighed for den vej, så vælg en Tamiya spray dom f.eks., TS-76 Mica Silver der er rigtig god til at illudere en metalgrå bilfarve.

Alclad duer ikke til dette da de er beregnet til at illudere metaloverflader. Det er godt til fly der er i naturligt alumnium. Men S-61 var malet med en sølvfarvet maling for at beskytte metallet og er derfor ikke en metaloverflade.

mvh

Flemming
Logget

lhp

• Lettere øvet
  • **

Nu skriver du jo ikke hvordan du maler. Pensel eller airbrush? Metalbemaling er generelt et no go med pensel. Du får aldrig en helt jævn overflade og slet ikke med stenalder Humbrol farver.

"Stenalder"? Nånå. Jeg er nu stadig godt tilfreds. Og skal der endelig skiftes mærke bliver det ikke Tamiya. Hvordan ser det ud med grå metallic i acrylverdenen? Nogen gode matches til S-61 sølvgrå i Testors, eller andre af de "billige" mærker?
Logget

Finn Søndergaard

• Modelbygger

Hej lhp

Kan fint følge din holdning til ikke at få for meget maling. Menher ville jeg følge Flemmings råd. Det er synd, hvis du ikke få det rigtig look, efter du har brugt meget tid på at bygge din model. Tamiya maling er faktisk meget nemt at arbejde med, hvis man bruger airbrush.

h/FInn
Logget

lhp

• Lettere øvet
  • **

Hej lhp

Kan fint følge din holdning til ikke at få for meget maling. Menher ville jeg følge Flemmings råd. Det er synd, hvis du ikke få det rigtig look, efter du har brugt meget tid på at bygge din model. Tamiya maling er faktisk meget nemt at arbejde med, hvis man bruger airbrush.

h/FInn

Jeg kommer ikke til at bruge Tamiya, og jeg har svært ved at tro at der ikke skulle være andre alternativer?

/Lasse
Logget

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg

Jeg bruger Revell maling til småting, og de har en aluminiumsfarvet, som med lidt grå eller gråblå iblandet måske vil kunne bruges til den farve du søger.
Kan bruges med pensel, men med rette fortynding kan det også airbrushes, men kan virke let grynet i forhold til andre fabrikater. Køber det som regel i Tyskland, men det kan vist også købes her: https://www.scanhobby-webshop.dk/shop/revell-aqua-color-443c1.html
Har dog ikke selv handlet der, det er fundet via Google ;-)
« Senest Redigeret: Juli 02, 2018, 06:01:40 am af Klaus K. Jakobsen »
Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Togbuschauffør

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
Sv: Bedste repræsentation af aluminiummaling
« Svar #6 Dato: Juli 01, 2018, 19:43:59 pm »

Tror ikke jeg helt forstår indlægget. Først bliver der af spørgeren konkluderet af Humbrol ikke er den rigtige farve og der bliver fornuftigt spurgt om råd. Der kommer så et godt råd omkring at bruge Tamiya maling som løsning på problemet.
Dernæst bliver Humbrol forsvaret med næb og klør af spørgeren og enhver snak om Tamiya maling blankt afvist. Jamen - hvis det kun er Humbrol 11 og 56 der alligevel er løsningen - så er der vel ingen grund til at spørge efter andre løsninger.
Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

lhp

• Lettere øvet
  • **

Allan, jeg har ikke forsvaret Humbrol "med næb og klør", og jeg har ikke påstået at 11 og 56 "alligevel er løsningen". Måske skulle du læse min kommentar igen.

Jeg har to potter Tamiya, den ene er XF-62 og den anden en International Orange, og jeg kommer aldrig til at bruge dem. XF-62 er så vidt jeg kan forstå blevet ændret, så den ikke længere er et godt match for US Olive Drab, som egentlig var grunden til at jeg købte den. Men det er ikke grunden til at jeg ikke vil bruge den. Mine grunde - siden det åbenbart interesserer dig nok til at kommentere - er at jeg dels synes der er for langt til MID i Viborg, som vist er det nærmeste sted der har Tamiya, dels at jeg, ud fra de to potter jeg har, ikke bryder mig om det opløsningsmiddel der er i deres såkaldte "akrylmaling". Humbrol stinker i forvejen rigeligt. Og det er mine grunde, så før du kommenterer på dem, så vid, at hvad du mener derom sådan set rager mig en høstblomst. Det jeg faktisk SKREV i min anden kommentar var en efterlysning af ANDRE alternativer, gerne akrylbaserede.
Logget