Danske Modelbyggere Forum

• Juli 16, 2018, 06:46:29 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1/35 interiør til M% Stuart  (Læst 208 gange)

kajakmand

• Lettere øvet
  • **
1/35 interiør til M% Stuart
« Dato: Juli 02, 2018, 15:35:20 pm »

Jeg er gået på jagt efter interiøret til den "tårnløse" udgave af M5 Stuart, som den blev brugt af englænderne i nordvest europa. Nogen der har et sådant liggende og vil skille sig af med ? Så hører jeg meget gerne.

Hilsen og god sommer
Logget
Projekter, der ikke realiseres, er blot dagdrømme - jeg drømmer meget !

runcare

• Bygger som en pro
Sv: 1/35 interiør til M% Stuart
« Svar #1 Dato: Juli 02, 2018, 16:51:37 pm »

Et noget sådant er mig bekendt aldrig blevet lavet i plastik, da du skal ændre det temmelig meget fra en US kampvognsudgave til en britisk SO (Sawn Off) tårnløs udgave. Accurate Armor lavede en sådan ombygning med både ex - og interiør i resin, for år tilbage, beregnet til Tamiya's M5. Og den kan måske stadig fås fra dem. eller du kan støve den op på nettet?

Tiger Model Design fra USA, har tidligere lavet et fuldt interiør til Academy's M3, fordi koreanerne lavede sættet med det samme interiør som til deres senere M3A1 version. Men der er himmelvid forskel på de 2 interiør. Bla. havde M3 versionen med det sekskantede svejsede tårn ingen tårngondol med platform. I stedet måtte kommandøren stå på en hynde, som var placeret ovenpå en granatskab i undervognen og var derfor tvunget til at dreje sig selv rundt, når tårnet drejede. 

Hvis du ikke har lyst til at smide penge efter resin sæt, kan du godt komme noget af vejen med at bruge bla. engelske radioer af den type som findes i gamle Tamiya (Bren Carrier) og Italeri sæt (M7 Priest SPG og M4 "Kangaroo" APV). Men først og fremmest har du brug for gode referencer af briternes forskellige tårnløse Stuarts, for at finde ud af hvordan de var indrettet. Og det har du vel?
Alle varianter (M3, M3A1, M3A3, M5, M5A1) blev for øvrigt brugt som tårnløse kommandør/opklarings køretøjer. Specielt i Italien.     
Logget

Johnsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Juli 03, 2018, 17:16:48 pm »

Hej Henrik
Så vidt jeg husker, så lavede Verlinden også dette konverterings sæt i sin tid, og muligvis også Resicast.
Go ferie
Jacob
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Juli 06, 2018, 12:58:11 pm »

Hej Jacob

Nej, det var Yanks, ikke Resicast. Resicast laver - bortset fra Sherman varianter - hovedsageligt britisk isenkram.
Logget

kajakmand

• Lettere øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Juli 09, 2018, 19:00:28 pm »

Hej.

Tak for hjælpen. Accurate Armour laver stadig sættet (både i en tidlig og en sen udgave) til den kurfyrstelige pris af 42,50 svage britiske smackers. Jeg skal i forhandling med min bankrådgiver om at få forhøjet vort huslån.

Tak for hjælpen

Henrik
Logget
Projekter, der ikke realiseres, er blot dagdrømme - jeg drømmer meget !