Danske Modelbyggere Forum

• August 19, 2018, 01:33:48 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Diverse baser  (Læst 215 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
Diverse baser
« Dato: August 05, 2018, 13:32:00 pm »

Jeg har haft gang i en regulær serieproduktion af baser til nogle simple dioramaer i 1/72, hvor de fly m.m., som skal ovenpå, dog endnu kun er undervejs. De to små baser er tiltænkt figurer.

Baserne er lavet af MDF-plade, som er et godt materiale, fordi det ikke giver sig, når maling, lim o.lign. kommer på og trækker ned i. Jeg fandt et godt stykke i restekassen ved den lokale Silvans savværk formedelst 5 kr., og det blev derefter skåret op i 16 mindre stykker, så ca. 30 øre pr. plade - det er til at leve med. Selve betonelementerne er lavet af kvadrater af 2 mm korkplade, som efterfølgende er jævnet ud med almindelig spartelfiller fra byggemarkedet, til det fik en overbevisende overflade. Hverken at finde MDF-plade i Silvan eller selve fremgangsmåden er mit eget påhit; det er kun finishen, jeg selv kan tage æren for. 

Herunder har jeg placeret nogle modeller på et par af baserne for at vise dem i brug, men de er altså tiltænkt andre modeller. Ah, måske Starfighteren får lov at få en af dem, når den har fået noget farve på.

/ J:J
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: Diverse baser
« Svar #1 Dato: August 05, 2018, 14:26:27 pm »

Virkelig flotte baser. Jeg er imponeret over farven du har begået på betonfladerne.
Logget
Per M

1/72

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: August 05, 2018, 18:05:53 pm »

Tak, Per.

Bemalingen er indledt med sort grunder, og derpå fulgte en mørk grå, en lysere grå, så en endnu lysere grå og endelig et stærkt fortyndet lag Tamiya XF-57 Buff for at få det let sandfarvede skær. Da de gule og hvide linjer var malet, trak jeg tynde streger med Tamiya X-19 Smoke langs deres kanter og langs mellemrummene mellem betonelementerne for at give lidt dybde. Det hele blev forseglet med ÅMK’s klarlak, hvorefter fulgte en sortbrun wash - en ca. 60/40% blanding af Tamiyas brune og sorte Panel Line Accent Color - og da den var tør, lukkede jeg af med matlak.

Mvh
Jacob
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: August 05, 2018, 19:28:57 pm »

Det ser seriøst godt ud! Så meget for så lidt (i hvert fald i kroner). :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!