Danske Modelbyggere Forum

• Marts 23, 2019, 02:12:10 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: TF-104G RDAF tidlig bemaling.  (Læst 501 gange)

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
TF-104G RDAF tidlig bemaling.
« Dato: August 21, 2018, 18:24:44 pm »

Hej

Enkelt spørgsmål: Hvilken farve var der på undersiden af de på oversiden hvide vinger på den tidlige bemaling af TF-104G - altså den tosædede?

Kroppen er i naturligt aluminium i modsætning til den ensædede der er lys grå.

Hverken Jan Jørgensens bog om RDAF eller Tinbox mappen om Starfighter giver fyldestgørende svar.

Italeris 1:32 vejledning for tilsvarende metalfarvede angiver lys grå på undersiden. Til tider også på undersiden af haleplanet.

Michael Boll to the Batmobile! ;-)

mvh

Flemming
Logget

Zimmer

• Modelbygger
Sv: TF-104G RDAF tidlig bemaling.
« Svar #1 Dato: August 21, 2018, 19:43:43 pm »

Hej Flemming,

De var aluminium.

MVH

Zimmer
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: August 21, 2018, 23:29:12 pm »

Nej, vingerne var grå på undersiden og hvide på oversiden - den del af bemalingen var ens imellem F-104G og TF-104G.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: August 22, 2018, 07:42:17 am »

Hej

OK - så står den 1-1.

Istedet for at sætte mig tilbage i stolen med cola og popcorn har jeg nærstuderet det eneste billede (sort/hvid) jeg fandt i Tinbox mappen, hvor man ser en TF-104G i luften i et højredrej. Der ser det ud som om at undersiden af den vinge man kan se er uden reflektioner af nogen art - men en homogen ensfarvet overflade, der vill passe godt med lysegrå. Derimod er det tydeligt på reflektionerne på haleplanet, at det er naturligt alumnium på den del.

Bonusspørgsmål. Den grå der er under kokarden på oversiden er da mørkere end den grå der bruges på F-104G? Ikk?

mvh

Flemming
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: August 22, 2018, 17:41:05 pm »

Jeg er ret sikker på, at den grå firkant på oversiden af vingerne er samme grå farve som undersiden af vingerne på alle F-104 - og som fuselagen på F-104G. Firkanten ser mørkere ud på nogle billeder, men det er vinkel/film/lys, der snyder.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Thomas L

• Modelbygger
  • If it's not Boeing I'm not going!
« Svar #5 Dato: August 23, 2018, 23:27:16 pm »

Jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål du har stillet Flemming. Dette er ikke noget endegyldigt svar, men i følge Hasegawas instruktion til deres USAF TF-104G er de hvide på oversiden og grå på undersiden af vingerne, så mon ikke man har gjort noget lignende på de danske?
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: August 24, 2018, 08:24:47 am »

Hej

Jeg havde helt glemt bogen med Danske Jagerfly og i den er der tydelige tegninger af Rossel med lysegrå underside. Og Rossel er ikke en hr. 'hvem som helst' mht. autenticitet og research. Så at lægge sig op ad ham er nok ikke helt tosset?

Jeg synes simpelthen af de tidlige bemalinger til F-104G og TF-104G er så fede. Nu mangler jeg bare at lave modellerne!

Flemming
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #7 Dato: August 25, 2018, 16:14:06 pm »

Dejligt at få (næsten) afklaret et af tilværelsens helt store spørgsmål - jeg må indrømme at jeg også har været meget i tvivl om farven på vingernes underside, men indicierne peger jo nok mest i retning af at de var grå.

Jeg har personligt også været lidt i tvivl om den rette grå farve, men Jens angiver jo netop i tråden "Farver på danske fly" at det var Light Grey, muligvis FS16473, men sandsynligvis FS16515. Det er vel den samme grå som på andre USAF-fly fra samme periode, feks. F-106 og F-4?

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #8 Dato: August 25, 2018, 21:24:16 pm »

Jeg forstår ikke, at der nogensinde skulle have været tvivl. Det var helt standard bemaling fra fabrikkens (fabrikkernes) side, at vingerne var hvide ovenpå og grå nedenunder. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk