Modelbygning > Diorama

Forsøg med hjemmelavet "græs-maskine".

(1/2) > >>

SteenB:
Jeg har - efter at have kigget på Youtube - lavet mig en "græs-drysse-maskine", som skulle sikre at kunstgræs står lodret, og ikke bare lægger sig ned.
Græs-dimsen er bygget ved en kombination af en elektrisk fluesmækker og en si. Og jeg indrømmer at designet næppe vinder en konkurrence.
Nu har jeg så lavet første test for at se om dimsen egentlig virker. Kigger man på vedhæftede fotos kan man se at i hvert fald en del af græsfibrene står op.
Resultatet er ikke helt som håbet, men måske skal jeg bruge nogen længere fibre. Og jeg skal nok også bruge et krokodille-næb og evt. et søm for at sikre bedre kontakt til underlaget.
Det må jeg prøve senere.
Foreløbig konklusion: delvis succes, men der er plads til forbedring.
Hvis andre har erfaring med en sådan hjemmelavet dims, så hører jeg gerne om dem. :)

Berwick:
Hej Steen,

Jeg har lavet sådan en også, og jeg fandt ud af at det fungerer meget bedre med et krokodillenæb og en nål. Husk også at lave mindre områder af gangen!

mvh
John

SteenB:
Hej John.

Godt at høre fra dig!

Jeg er helt enig; krokodillenæb (og evt. et søm) skal der til. Der udover funderer jeg over, om højden mellem græs-dimsen og underlaget har nogen betydning. Måske kan der også være forskel på hvordan/hvor meget græsset rejser sig, i forhold til hvor langt det falder fra sømmet?

Så jeg fortsætter eksperimenterne, og ser hvordan det udvikler sig. :)

Mvh
Steen

PS: Da det kan være svært at se størrelsen, kan jeg fortælle at græs-tuerne er ca. 1 - 1 1/2 cm i diameter.

SteenB:
Forsøg nr. 2:

Jeg har endnu ikke kunnet skaffe et krokodillenæb, så jeg bruger igen klemme - denne gang dog kombineret med et søm, der er slået gennem bagepapiret og ned i brættet nedenunder.

Der er smurt lidt hvid snedkerlim ud på papiret, og sømmet er placeret ca midt i dette. Denne gang bruger jeg 4,5 mm flock, og sien holdes ca. 5 cm over underlaget.

Som det ses så er dette forsøg heller ikke 100% succes = kun noget af "græsset" står lodret.....og faktisk kun delvist lodret.

Næste skridt; montering af et krokodillenæb, og så skal der også forsøges med en 6,5 mm flock.

PS: på det øverste græsbillede er intet fjernet. På det nederste er overskydende græs rystet af.

Jan Klarbæk:
Alt efter hvor langt græsstråene er, vil noget af det jo også lægge sig ned i naturen på grund af fugt og vind - så lidt variation er sikker mere realistisk end hvis det hele stritter?

Måske det er bedre at vurdere den samlede virkning hvis underlaget får den rigtige farve først - f.eks. en mørk brun ?

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version