Danske Modelbyggere Forum

• Januar 21, 2019, 16:46:02 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Maus V1  (Læst 333 gange)

Allan Skovhøj Hansen

• Nyt medlem
  • *
Maus V1
« Dato: Oktober 26, 2018, 18:27:21 pm »

Fik vist lige solgt mine tyske reference bøger lidt for hurtigt. Jeg er ved at bygge Takom's Maus V1 og er ved at samle tårnet. Er der nogle der har nogle ide om hvordan det så ud indeni? Er det bare en tom skal, eller ved man det bare ikke? Man skulle tro det som testtårn havde vægtlodder så det vejer det samme som V2 tårnet?

Har lige fundet ud af deres Maus V2 sæt har de gennemhullede test vejhjul, som kun blev brug kort tid. Skulle nok have byttet vejhjul på de 2 sæt, da jeg gerne vil bygge en efter krigs V2, nogle gange kan det godt betale sig at have referencer :)

På forhånd tak
Logget

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
Sv: Maus V1
« Svar #1 Dato: Oktober 27, 2018, 13:20:36 pm »

Meget tyder på, at betontårnet (Maus V1) var forsynet med en bund, så der ikke var nedgang til undervognen. Der kan selvfølgelig have været luger i bunden, men da der bare er et hul i toppen uden nogen form for luger eller dæksel, er der vel ikke gjort så meget ud af det. Det var der jo bare for vægtens skyld. Hilary Doyle angiver på sin tegning, at der var hul ned, men så ville nogle af de personer man ser stå i tårnet, være faldet ned i undervognen, for de står lige hvor han angiver at hullet er.
Man kan på mange billeder se, at det personel der står i det åbne tårn, står lidt højere end dem der står på dækket udenfor. Det betyder at bunden i tårnet nok ligger 20-30 cm højere end dækket. Jeg formoder, at det ellers bare var en tom skal. Der var jo intet der skulle fungere eller bruges til observation bortset fra det ene “vindue” fremefter og 3 bagud. De ser også ud til bare at være huller uden nogen form for luger eller andet.
Trykflasker både foran og bagved er set på både den gule og den camouflerede udgave.
På billeder af den efter den blev camoufleret, ser det ud som om tårnhullet blev forsynet med en presenning tilpasset hele overdelen. Med den løsning slipper du uden om interiøret.
Laver du den udgave, så husk stjernerne på tårnet og hammer og segl på undervognen.

Ref. Thomas Jentz: Panzerkampfwagen Maus, Panzer Tracts 6-3: Schwere Panzerkampfwagen Maus and E 100 samt Waffen Revue nr. 16-20.

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: Oktober 27, 2018, 13:27:12 pm af Bjørn »
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Allan Skovhøj Hansen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Oktober 27, 2018, 21:06:21 pm »

Havde ikke lige fanget tårnet var af beton, det er faktisk ret tyndt i sættet, men kan god se på det på billederne ved vinduerne. Det var den hvor de kørte den fast jeg vil lave, så det er god ide med den presenning. Så skal jeg bare finde nogle trykflasker. Tak skal du have Bjørn
Logget

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
« Svar #3 Dato: Oktober 28, 2018, 01:13:15 am »

Jeg er nu selv ikke helt sikker på hvad tårnet var lavet af. Det var en engelsk kilde der angav at det var beton. De fleste og især de nyere omtaler det bare som Turmatrappe, Turm-Ersatzgewicht eller Belastungsgewicht. Man er åbenbart ikke i stand til at sige hvad det var lavet af, men vægten blev angivet til 55 ton. Det er også bemærkelsesværdigt, at der ikke er angivet noget firma som producent af forsøgstårnet. Der er intet at finde i de tre originale rapporter fra januar, februar og marts 1944.
Det var noget upræcist hvordan det blev fæstet til skroget. Det angives, at der blev lavet nogle indhak i en cirkel, så tårnet passede i tårnkransen. Det blev så fæstet med tværstivere, der blev strammet under dækket så tårnet sad fast. Det er jo ikke noget man lige laver hvis det er stål.

Nogle beskrivelser blander tingene sammen, for forsøgstårn nr. 1 blev sat på Fgst. Nr. 2. Det var det eneste komplette tårn.
Kørerlugen ser ud til at have været i træ i begyndelsen, men i stål da Gensberger køre den ud af værkstedshallen. Da havde den en lille mus tegnet på hver side. Da V1 blev camoufleret, blev tårnet forsynet med “gelændere” rundt om de fire hjørner.
V1 havde nogle rektangulære huller i bagvæggen til flammekastere. De blev svejset til og V2 havde ikke disse. De ses derfor på den Maus der står i Kubinka. Undervogn V1 med tårnet fra V2. Jeg har ikke nogen anelse om hvordan sættet ser ud, men Dragons første er fyldt med fejl.

Hilsen Bjørn
Logget

Allan Skovhøj Hansen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: November 04, 2018, 19:34:48 pm »

Takom's sæt er ikke dårligt, jeg har også haft Dragon's. Begge Takom's sæt har dog de til svejsede åbninger på hækken. Det er de samme rammer der er med. Uanset om tårnet var af Beton eller Stål ville det ikke have vejet 55t med mindre der var yderligere vægt plader i. Det er det samme som en Tiger I :)
Logget

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
« Svar #5 Dato: November 04, 2018, 19:51:04 pm »

Iflg. Jentz/Doyle var den planlagte vægt for tårnet på 49½ ton. Det blev senere i planlægningen hævet til 51 ton. Man ville derefter begrænse vægten til 50 ton, for at den samlede vægt ikke overskred 180 ton. Den endte jo på 188 ton, så tårnet har vel taget sin del.
Da V1 "tårnet" var er et belastningstårn, har det skulle have mindst samme vægt som det planlagte rigtige tårn.

Panzer Tracts No. 6-3: Schwere Panzerkampfwagen Maus and E 100 s. 17.

Hilsen Bjørn
Logget