Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 15, 2019, 23:33:51 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 2019 produktionen  (Læst 1235 gange)

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
2019 produktionen
« Dato: Januar 22, 2019, 20:39:53 pm »

MiniArt Panzer III Ausf. D/B. Den opstod da man ville bruge de fem tårne der ikke blev brugt, da man tog fem Pz. III Ausf. B undervogne og brugte dem til Sturmgeschütz 0-Serie. Da Ausf. B og C ikke længere produceredes, satte man dem bare på fem Ausf. D.
Dette køretøj er fra Panzer-Abteilung z.b.V 40 foråret 1942 i Finland.

« Senest Redigeret: Januar 22, 2019, 20:45:12 pm af Bjørn »
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
Sv: 2019 produktionen
« Svar #1 Dato: Februar 18, 2019, 12:30:16 pm »

Så blev den første 6-Rad færdig.
Dette skal forestille en tidlig Büssing med første blendering fra en opklaringsenhed i Frankrig maj 1940.
Sættet er en ombygning af Italeris ikke særlig nøjagtige sæt af en Sd.Kfz. 232 fra 2004, men det er jo det eneste der er.
Der er så brugt RBM løb, Tank mg 13 og MR hjul.

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: Februar 21, 2019, 22:13:38 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2019, 19:44:43 pm »

Så er det en Sd.Kfz. 231 bygget af Magirus.
Det er sættet fra Historic, med ombygningssæt fra MR Modelle, detaljering fra Eduard, løb og afstandsstænger fra RBM, samt Hussars Magirus hjul.
Sættet er 20 år gammelt og det bærer det præg af. Ser I det, så løb skrigende bort, for det er meget ringe og unøjagtigt, så det var lidt af en udfordring med resin, metal og æts.

Hilsen Bjørn
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #3 Dato: Februar 26, 2019, 10:18:05 am »

Så er det den sidste 6-hjuler. Denne gang er det en Sd.Kfz. 232 med den sene blendering. Den er fra en opklaringsafdeling i Minsk oktober 1943. Den er usædvanlig, da disse køretøjer blev udfaset i sommeren 1940. Man har tilsyneladende ikke kunnet forsyne alle enheder med de nye modeller, så en flok blev hevet ud af depotet, malet gule og forsynet med to kors på hver side. Enheden fik 4 stk. Sd.Kfz. 232 og 5 stk Sd.Kfz. 231. Fotografen kom aldrig hjem igen og billederne blev offentliggjort af hans niece i 2005.
Det er Italeris sæt med RBM løb og afstandsstænger, Hussar hjul og igen lidt scratch for at råde bod på Italeris mangler.

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: Februar 26, 2019, 10:21:51 am af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #4 Dato: Marts 07, 2019, 13:04:56 pm »

Så er det lidt af en specialitet, for jeg har ikke set andre der har lavet en sådan: En tysk dejblander fra et Bäckereikompagnie.
Sættet er fra SMA engang i det forrige århundrede.

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: Marts 07, 2019, 13:08:36 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #5 Dato: April 29, 2019, 15:36:50 pm »

Så kom opfølgningen til dejblanderen: Sd.Ah. 106 Backanhänger.
Som foregående er den fra SMA og det var lidt af en prøvelse at få den lavet. Den var for det første ikke korrekt, og for det andet er hvidmetal noget møg at arbejde med. Godt jeg "tilfældigvis" har en bog på feltkøkkener og udstyr til et bagekompagni.  Stor lettelse nu den er færdig.

« Senest Redigeret: April 29, 2019, 15:39:55 pm af Bjørn »
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #6 Dato: April 30, 2019, 16:55:46 pm »

Hej Bjørn!

En fryd for øjet, at se dine modeller i fuld færdig form.  :)

Du har også vakt min nysgerrighed, nærmere bestemt med de to sidste.

1) Hvad er titlen på den bog du refererer til?

2) Bagskærmen på bageanhængeren. Hvad forestiller troppetegnet? Og hjelmen minder meget om dit profilbillede; er det din "kunstnersignatur" eller er det det også et troppetegn?     

Logget
Mvh
SørenBT

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #7 Dato: April 30, 2019, 17:11:58 pm »

Hej Søren,

Mange tak.
Bogen hedder: Gulaschkanonen. Feldküchen. Bäckereien. Zubehör und Ausstattung 1935-1945. Skrevet af Horst Hinrichsen.

Det øverste er det taktiske tegn for et motoriseret bagerkompagni og den hvide hjelm er Grossdeutschlands divisionsmærke. Har de haft det køretøj jeg bygger, sætter jeg  mærket på.
Hjelmen på profilbilledet er sort af tekniske årsager. GD som står på hjelmen, er hvad de havde på deres skulderstropper.

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: April 30, 2019, 17:29:48 pm af Bjørn »
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #8 Dato: April 30, 2019, 18:16:19 pm »

Hej Bjørn!

Tak for svaret. Så blev jeg noget klogere end før.  :)
Logget
Mvh
SørenBT

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #9 Dato: September 10, 2019, 11:51:28 am »

Et sæt som har ligget i skuffen i årtier. Byg eller smid ud og jeg valgte forkert.
Det er Tamiyas sæt fra midten af halvfjerdserne og den måtte have nye hjul, nyt drivhjul og bælter, samt løb fra RBM.
Jo, bælterne foran skal være malet. Det er de på det eneste eksemplar der blev lavet

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: September 10, 2019, 11:55:09 am af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #10 Dato: Oktober 10, 2019, 22:16:03 pm »

Flakpanzer IV Ausf. H Wirbelwind.
Dette er den anden 40+ år gamle model som er blevet gravet frem og bygget færdig. Som med Möbelwagen prototypen, skulle den have nye drivhjul, vejhjul, bælter samt RBM løb. Det bedste jeg kan sige om den er, at den er færdig.

Hilsen Bjørn

Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #11 Dato: Oktober 14, 2019, 08:58:45 am »

B IV Panzerjäger Ausf. A fra 2. Kompanie Panzer-Vernichter-Abteilung 1, Berlin april 1945.
Sættet er fra Das Werk og det er da dejligt, at det kom. Det er dog uforståeligt, at man ikke har brugt de referencer der er. Der er derfor en lang række ting der skal tilføjes: Pladen bag skytte og kører, bøjlen over de 6 Panzerschreck, affyringsledningerne, affyringsmekanismen, en båren Panzerschreck på højre skærm, instrumenter til køreren samt en del interiør. Visse ting skal fjernes: Refleks på stang, håndtag foran og antennesokkel. Skyttens sæde skal være af træ og placeres inde i køretøjet og ikke ovenpå. Granatkasterne sidder på U-jern og ikke fladjern. Numrene fra decalarket er dobbelt så store som de skal være og skal erstattes med nogle fra lageret.
Bortset fra det, er det en sød lille vogn. Der er lidt flere bælteled end der skal bruges, men det bevirker, at jeg kan slagte Carsten Bentziens Wanze og bruge nogle af delene til min Ladungsleger Borgward B IV Ausf. C, der er længere og derfor kræver flere bælteled.

Hilsen Bjørn

Logget