Danske Modelbyggere Forum

• Maj 20, 2019, 03:38:13 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Topgun filmstjerne (NA-4F #53) - Hasegawa 1/48  (Læst 352 gange)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Topgun filmstjerne (NA-4F #53) - Hasegawa 1/48
« Dato: Marts 10, 2019, 09:14:14 am »

Jeg kom til at finde et par ekstra Skyhawks frem fra stakken i anledning af denne kampagne. Efter et par dages overvejelser er jeg kommet frem til, at jeg vil bygge Jesters Skyhawk fra filmen Topgun. Den adskiller sig fra andre Skyhawks ved ikke at have en lufttankningsstuds - og så har den jo bare et fedt skema. :)

Sættet er Hasegawas A-4E/F (i Monograms æske).

Jens
« Senest Redigeret: Marts 14, 2019, 21:43:59 pm af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: Jesters jet (NA-4F #53) - Hasegawa 1/48
« Svar #1 Dato: Marts 10, 2019, 10:56:02 am »

Jeeehah! Jester is dead!!
Vi ender med at skulle se Top Gun til Aros
Logget
Per M

Thomas L

• Modelbygger
  • If it's not Boeing I'm not going!
« Svar #2 Dato: Marts 13, 2019, 22:20:03 pm »

Jens hvorfra har du at Jester’s Skyhawk ikke har tankningsstuds?

Jeg har lige kigget et video klip hvor Jester og Maverick og Goose kæmper, den A-4 har tydeligt tankningsstuds i de fleste klip. Der er endda et klip hvor de ses nedefra hvor studsen er i venstre side, så de må have spejlvendt det for at få det til at passe ind i sekvensen.😉

https://youtu.be/WhYZc08Jk_Y

Der er også et klip hvor Charlie (Kelly McGillis) holder briefing i hangaren og der står #55 i baggrunden med en tydelig studs på højre side.
Logget

Thomas L

• Modelbygger
  • If it's not Boeing I'm not going!
« Svar #3 Dato: Marts 13, 2019, 22:49:05 pm »

Er du sikker på at Jester fløj #53? Her er et link til et billede af breifingen hvor #55 står i baggrunden og i videoen er den A-4 han flyver også i brune nuancer.

https://goo.gl/images/qcjTsE
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Marts 13, 2019, 23:08:14 pm »

Som jeg husker det, fløj både Viper og Jester i den grå, og den grå (#53) er angivet som Jesters jet på decal-arket.

Der er ingen tvivl om, at #53 ikke havde tankstuds. Den var en NA-4F og én af to Skyhawks uden tankstuds. Den anden havde dog længere rør foran og bag den vandrette plade.

Vedhæftede billede er fra Superbase 2 Miramar.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Marts 14, 2019, 08:09:20 am »

Jester fløj i en camo-bemalet Skyhawk med tankstuds, og Viper fløj i en grå uden. På YouTube har jeg taget et par - desværre lidt slørede - screen-shots fra den sekvens i filmen, hvor Maverick kommer i klammeri med begge, og her ses forskellene tydeligt. Her følger en lille redegørelse:

Hvad angår flyenes numre, ser man ingen steder i filmens luftkampsscener begge Skyhawks så tæt på, at man kan se dem. Man ser kun #55 tæt på i den velkendte briefing-scene, som Thomas også nævner:

Selvom der ikke er nogen garanti for, at flyet fra denne scene er det samme, som blev brugt i luftkampscenerne, må man antage, at det er tilfældet. I bonusmaterialet i den seneste DVD-udgivelse af filmen hører man nemlig, at filmholdet kun havde meget få fly til rådighed til flyscenerne, både dem på jorden og i luften, tilmed kun i få dage, selvfølgelig fordi fly er dyre i drift, og tid er penge.

Kun én gang i sekvensen (og i øvrigt hele filmen) ses Jesters og Vipers fly side om side. Det sker i et klip på få sekunder, men det er alligevel nok til at ane, at flyene har forskellige skemaer. Og når billedet er "frosset", kan man faktisk komme i tvivl, om Vipers er gråt-i-gråt eller har blåt og gråt camo-skema:

Herunder følger to billeder af Vipers fly, og det er tydeligt, at det er gråt og ikke har tankstuds. Hvad angår dets nummer, hævder de kilder, jeg har læst, at den havde #35. Det er efter min vurdering dog tvivlsomt, dels med henvisning til Jens’ kommentar om #53, dels fordi de billeder af #35, som jeg kunne finde i en hurtig søgning, viser en Skyhawk med tankstuds:

Og her kommer så to billeder af Jesters fly, overside og underside, som i øvrigt optræder mere i filmen end Vipers. Her ses bemalingsskemaet tydeligt, og det afgør også spørgsmålet om tankstuds. Bemærk i øvrigt, at undersidebilledet er spejlvendt:

Et enkelt sted i filmen optræder der tre Skyhawks i samme luftkampsscene, og man får et glimt, som giver indtryk af, at der er et tredje bemalingsskema på spil, nemlig et brunt og grønt camo-skema med grå flader hist og her. Desværre kunne jeg ikke få et godt screen-shot af det.

Vh
Jacob
« Senest Redigeret: Marts 14, 2019, 10:32:15 am af J:J »
Logget

Ulrik

• Modelbygger
  • Klar til "take-off" i en Harvard
« Svar #6 Dato: Marts 14, 2019, 09:28:44 am »

Fedt projekt Jens - og du kom mig i forkøbet. Har selv tumlet med ideen som supplement til mit Maverick&Goose F-14 projekt, som du assisterede med gode råd til for et par år siden  ;)

Den vil jeg glæde mig til at se.
Logget
Ulrik - glad amatør fra 8700 Tvingstrup/Horsens

På "bygge-bedding"

1/48 - EDUARD RDAF F-104G

Kommende projekter:

1/48 Rewell B-25J - "The Flying Bulls"
1/48 Rewell B-29 - "Bockscar"
1/48 Tamiya Hawker Hurricane Mk. 1
1/48 Tamiya Spitfire Mk. Vb

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
« Svar #7 Dato: Marts 14, 2019, 10:21:53 am »

Lufttankningsstuds ?

#53 / #55 ?

Jester / Viper ?

Sjovt...  Jeg kan kun se KELLY MCGILLIS !!!!   ;D ;D ;D

Spøg til side - fedt projekt som altid.

MVH
Michael H

Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #8 Dato: Marts 14, 2019, 13:25:58 pm »

Sjovt...  Jeg kan kun se KELLY MCGILLIS !!!!   ;D ;D ;D

Fixed!

« Senest Redigeret: Marts 14, 2019, 20:14:28 pm af Bjarne »
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #9 Dato: Marts 14, 2019, 14:14:51 pm »

Holy! Er det hende?
Logget
Per M

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: Marts 14, 2019, 15:14:54 pm »

Hvem sagde "Fedt projekt"?  8)
Logget
Igangværende projekter:
Vought "Kingfisher" 1:48. Diorama.
Hawker Typhoon. 1:48.
Lockheed P-38 Lightning. 1:48.
DH Dragon Rapide. 1:48.
RSO på den danske Vestkyst, 1944. 1:35. Diorama.

Kommende projekter:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944. 1:35. Diorama.
Renault UE + Bren Carrier "Dunkirk 1940". 1:35. Diorama.
Airspeed Horsa. 1:35. Måske diorama ("Pegasus bridge").
"Omaha Beach, Dog Green Sector", 1:35. Diorama.
Mange, mange flere fly (1:48) og AFV, køretøjer og personer i 1:35!!

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #12 Dato: Marts 14, 2019, 21:09:48 pm »

Fedt, at min tråd har kunnet få nogle af jer til at studere filmen i detaljer. :)

Konklusionen er vist, at både Viper og Jester fløj i den brune/grønne Skyhawk; der er i hvert fald klip, der viser dem begge bag den mørkebrune canopyramme. I teksten til decals står der: "This jet is also a bit of a star, appearing in the movie Top Gun flown by "Jester" in the famous 2v2 "Maverick" vs "Viper" scene". På det andet ark med adversary decals fra Fights On Decals kalder de #55 for Jesters jet.

Mht. nummeret på snuden så er #53 korrekt. Topgun - eller rettere Navy Fighter Weapons School - brugte numre i 50- og 60-serien til deres Skyhawks i 1980'erne, så nummeret kan ikke have været 35. Andre adversary-enheder brugte numre i 10-, 20- og 30-serien, men de er ikke med i filmen.

Farven på oversiden af #53 er glåblå FS35237, så der er ikke noget at sige til, at den ser blålig ud i nogle klip. Det er i øvrigt samme farve som oversiden på vores Seahawks.

Jeg er gået i gang med at male cockpit på de tre Skyhawks. Jeg lægger billeder op, når der kommer nævneværdigt fremskridt. :)

Jens

PS. Kelly skulle bare være blevet i 1986. Hun gjorde det godt dengang...
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: Marts 14, 2019, 21:37:34 pm »

Konklusionen er vist, at både Viper og Jester fløj i den brune/grønne Skyhawk; der er i hvert fald klip, der viser dem begge bag den mørkebrune canopyramme.
Det tror jeg altså ikke, du har ret i. Vedhæftede billede er fra det øjeblik, hvor Maverick har Jester på kornet, men bliver overrumplet af Viper. Selv om Vipers fly er svært at se bag den store F-14, ser den i mine øjne mere grå end grøn-brun ud. Og hvad angår closeup-cockpitscenerne, er både Jester (Michael Ironside) og Viper (Tom Skerritt) filmet i det samme cockpit, såvel som alle closeup-cockpitoptagelser af Maverick, Iceman osv. er filmet i det samme F-14-cockpit. I bonus-DVD’en ser man, hvordan cockpits fra udfasede F-14 og A-4 blev ophængt i særlige “gynger” med en specialbygget lyskarrusel omkring, så man kunne filme skuespillerne tæt på og illudere flyenes bevægelser ved at flytte lamper rundt i karrusellen udenom. Så det... Ja, det er ikke din tråd, der har fået mig til at studere filmen i detaljer. Jeg studerer ALTID TopGun i detaljer ;D

Vh
Jacob
« Senest Redigeret: Marts 14, 2019, 21:42:06 pm af J:J »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #14 Dato: Marts 14, 2019, 21:43:22 pm »

Hmm... Kunne det virkelig tænkes, at de har skrevet forkert på arket?

Anyway, jeg må heller ændre titlen på tråden. :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk