Danske Modelbyggere Forum

• Marts 21, 2019, 17:26:16 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Airfix 1/48 Hawker Hunter F.6 byggenoter  (Læst 153 gange)

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
Airfix 1/48 Hawker Hunter F.6 byggenoter
« Dato: Marts 14, 2019, 18:14:52 pm »

Når jeg er på farten, ryger der ofte et sæt med i kufferten sammen med lidt værktøj, så jeg kan bruge tiden på diverse hotelværelser på noget fornuftigt istedet for at drikke øl og surfe obskure hjemmesider.
Seneste rejsesæt er Aifix´ nyligt udgivne Hawker Hunter i 1/48, som nu er kommet så langt, at den er næsten klar til at blive sendt i sprøjtekabinen. I den anledning spurgte Jens, om jeg kunne smide et par erfaringer op fra selve byggeprocessen.

Lad det være sagt med det samme, at jeg hverken er Hunter-ekspert eller stor fan af Airfix. Dog har jeg en forkærlighed for fly fra koldkrigsperioden, og jeg har i den forbindelse bygget to Airfix 1/48 Meteor F.8 og har en tredje godt på vej. Disse tre har ikke just været en udpræget fornøjelse at kaste sig over. Dårlig pasform har været den største udfordring og så er jeg bare ikke ret stor fan af, at Airfix på nogle områder oversimplificerer deres sæt. Nuvel, de forsøger at appellere til et bredt publikum, og jeg er godt klar over, at det ikke er et Tamiya-sæt, jeg har købt. Hunteren har dog været en generel positiv oplevelse at samle og jeg er ikke i tvivl om, at der er flere på vej meget snart - ikke mindst når Airfix senere på året udsender en F.4, som kan bygges som en dansk.

Generelt
Hunter F.8 er det bedste jeg endnu har set (endsige bygget) fra Airfix. Der er stumper med til at lave modellen "in-flight", herunder ekstra lemme til understelsbrønde og et ekstra canopy. Pasformen er generelt rigtig god, og Airfix har flyttet barren betragteligt opad i forhold til deres Meteor. Der er fuld "intake trunking" med og på trods af at plastikken i sættet føles meget blød og bøjelig på sprues, så bliver hele strukturen meget rigid og formstabil, når det hele er limet sammen. Endvidere er der to bagender med, henholdsvis med og uden udbygningen til bremseskærm.
Der er Cartograf-printede decals med til to engelske og en hollandsk udgave.

Der kan næppe være mange spørgsmål til manualen. I vanlig Airfix-stil er det; "placér del X hér, mal den i denne farve og gå videre til næste tegning". Der er ikke mange dele i sættet, men det til trods formår Airfix at bruge 63 trin på at fortælle, hvordan de skal samles.
Min egen erfaring er, at man bør følge instruktionen næsten slavisk. Der er en grund til, at delene skal samles i den rækkefølge, Airfix foreskriver. Eneste undtagelse jeg vil gøre næste gang, er at lime de to kropshalvdele sammen med de respektive halve bagender, inden jeg samler de to kropshalvdele. Følger man Airfix´anvisninger, risikerer man at få et lille "step" imellem bagenden og flyets hale, som er støbt sammen med den resterende del af de to kropshalvdele.
Airfix har valgt at støbe hele oversiden af vingen - inkl. flyets ryg - i ét stykke. Det er en glimrende løsning, som virker rigtig godt, giver den rigtige profil og som eliminerer behovet for at spartle samlinger ved vinge/fuselage-overgang.
Modsat deres Meteor F.8, passer næsen på Huntereren som fod i hose. De eneste steder, hvor jeg fandt det nødvendig at bruge filler i større stil, var ved indsugningernes overgang til kroppen på oversiden af fuselage, samt langs det meste at undersiden, hvor underside af vinger møder fuselage. Det tog dog ikke mange minutter at fixe med lidt Tamiya filler, en vatpind og noget Mr. Color Thinner. Derudover brugte jeg lidt ved samling af kropshalvdelene, men det gør jeg næsten altid uanset hvor god pasformen er!
Det eneste andet ankepunkt, jeg har med hensyn til pasform, er ved det stykke man skal montere på lower, aft fuselage, hvor speed braken skal monteres på. Dette krævede også lidt filler. Igen er det et sted, som er nemt at komme til og hvor man ikke ødelægger en masse detaljer.

Øvrige "ups":
Understelsbrønde er ganske fine. Især de to til hovedunderstellet er noget nær fremragende.
Der er seperate ailerons, rudder og speed brake med som kan positioneres efter ønske
Der er seperate flaps med (se senere) som kan do.
Fuld indtage trunking
Seperate fælge på hovedunderstel (gør bemalingen nemmere) og dæk, der er "flattened"
Panellinjer er generelt fine og ensartede henover hele modellen - inkl. hvor kroshalvdelene samles.
Der er to canopies ned, hhv et to-delt og et lukket.

Og et par "downs":
Jeg savner de store 230 gallon fuel tanke, der er med I Academy/Italeri-sættet. Airfix giver os kun de små tanke.
De to kropshalvdele havde en smule "warp", som dog blev udlignet ved samling med lim.
Der er udkastermærker på bl.a. inderside af lemme til hovedunderstellet samt i næsehjulsbrønden. Det fixes dog nemt.
Næsehjulet mangler detaljer i forhold til hovedhjulene.
Indersiden af flaps er helt og aldeles uden detaljer. Ufedt når man vil bygge en udgave med flaps nede. Mon ikke Eduard fixer dén for os?
Den ene horisontal stabiliser var "short shot" ca. 1x1 mm på trailing edge i stil med det samme problem på de tre Meteorer, jeg har bygget. Det kan fixes med lidt sprue, lidt lim og lidt slibning.
Cockpittet virker "forsimplet" med instrumenter markeret i overdrevet relief. Dog skal det hele males sort, så det er vært at se, når sædet kommer i. Overvej iøvrigt et sæde fra Quickboost eller at spice det medfølgende op med lidt detaljer.
Fuselage og vinger virker generelt noget simplificeret uden rivets af nogen art.
Der er et par steder, hvor man lige skal snitte lidt ekstra eller file lidt for at få stumperne til at passe sammen, men det er ikke noget, der ødelægger helhedsindtrykket.

Generelt set en fin Airfix-udgivelse med et par mindre WTF-øjeblikke, men som sagt ikke noget, der ødelægger indtrykket af et godt sæt. Jeg ser meget frem til at komme hjem og få fundet noget WEM-maling frem til den. Jeg tænker, at den ender som en engelsk med decals fra sættet, men markedet skal dog lige undersøges lidt nærmere, inden jeg lægger mig fast på det.

På en skala fra 1 til 10 tuber filler, får dette sæt 7 tuber! :-)

Jeg skal beklage den dårlige billedkvalitet, men har desværre ikke mit sædvanlige kameraudstyr indenfor rækkevidde.

« Senest Redigeret: Marts 14, 2019, 18:17:03 pm af Bjarne »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Airfix 1/48 Hawker Hunter F.6 byggenoter
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2019, 21:14:49 pm »

Interessant læsning, Bjarne. Mange tak for det. :)

Jeg ser frem til at gå i gang med en Hunter. Helt skidt lyder det da ikke.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #2 Dato: Marts 15, 2019, 10:29:28 am »

Hej

Airfix Hunteren er et klart step up fra Academys version! Men også den nye Blenheim er heller ikke tosset.

mvh

Flemming
Logget

Bobber

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #3 Dato: Marts 15, 2019, 12:06:17 pm »

Spænnende læsning Bjarne. Jeg har det også svært med airfix, men har da et par sæt på hylden, så jeg har lyst til at knappe op, Bla. deres Lynx.
Logget
"en dag uden krig er spildt"

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #4 Dato: Marts 15, 2019, 21:42:44 pm »

Airfix er ikke nødvendigvis så ringe længere.
Spændende projekt. Og det endda selvom jeg har lidt svært ved at se det fede i Hunteren.
Logget
Per M