Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 20, 2019, 21:06:55 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Peber på stranden?  (Læst 339 gange)

SteenB

• Bygger som en pro
Peber på stranden?
« Dato: April 30, 2019, 15:10:48 pm »

Mens jeg har travlt med et helt andet diorama, så har jeg alligevel mit kommende "Omaha Beach" diorama kørende i baghovedet.

I forhold til at lave sandstranden, har det hele tiden irriteret mig, at de pastaer man kan købe er meget ens, hvad angår farver og struktur. Dette er jo langt fra virkeligheden, og de gange jeg har været på Omaha Beach (1:1), der var der jo i sandet - både oppe på stranden og ude i vandet - større og mindre sten i andre farver end den generelle sandfarve.

Denne variation i kornstørrelse og farver vil jeg gerne forsøge at efterligne, og det er her peberet kommer ind: Kunne man forestille sig, at man - når man laver stranden og sandbunden (inden pastaen er tør) - tager en peberkværn og giver det par drys hist og her, for at få den der variation i farver og struktur. Efterflg. skal sandbunden naturligvis have en gang "vand", og sandstranden et par lag mat lak.

Lad mig høre jeres tanker om min måske temmelig fjollede ide. Og hvis I har bedre ideer og/eller forslag, så hører jeg dem gerne.  :D 8)

Mvh
Steen
Logget
Færdiggjort:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
Igang:
Hawker Typhoon 1:48
Lockheed P-38 Lightning 1:48
DH Dragon Rapide 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere

runcare

• Bygger som en pro
Sv: Peber på stranden?
« Svar #1 Dato: Maj 02, 2019, 16:20:04 pm »

Ideen er ikke helt dum. Jeg har selv resterne af min mors gamle saltkværn, som jeg tænker mig kan bruges til at knuse kattegrus i mindre partikler, så jeg kan illudere det murstøv, som typisk ses mellem murbrokker i ruiner.

Men har du tænkt dig at bruge ægte peber? At blande organiske og syntetiske materialer sammen, tror jeg ikke er nogen god ide. Krydderiet mugner måske ikke, men opløses næppe heller godt i pastaen. Hvis du vil have en mørkere kontur i pasten, vil jeg umiddelbart sige en tegnekulstift, ville være bedre - selvom det griser meget, uanset om du kværner (her ville jeg hellere bruge en morter) eller river den med en kniv.

En meget enklere metode, har jeg beskrevet før på en tråd: gå ud til fortovskanten ved dit hus - eller hvor du nu bor - efter et par dages tørvejr, og fej de samlinger af små sten og grus i forskellig kornstørrelser, som har samlet sig ved kloakristene, op og brug det. Der får du naturens egne farve - og stenblandinger. Evt. kan du yderligere si det gennem en te si. Eller brug en plastik si af den type, små børn bruger på stranden, hvis du vil større sten eller kvarts siet fra. Organisk material,javist. Men ikke noget som ændrer sammensætning eller form.
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 02, 2019, 18:49:49 pm »

Du har ret, jeg vil givetvis kunne finde naturlige småsten i forskellige farver og former, hvis jeg kigger efter i haven eller ude ved fortovet.

Nu hvor jeg igen læser hvad jeg selv har skrevet, kan jeg godt se at jeg ikke har formuleret mig helt i overensstemmelse med mine tanker.

Det jeg vil frem til er dels en vis variation i det "sand"/den pasta jeg vil bruge til at lave Omaha Beach, og dels vil jeg gerne kunne illudere den bræmme af tangrester, som bølgerne typisk efterlader, når de løber tilbage fra stranden. Og det er mest til dette, sidste ( = tangresterne), at jeg har en ide om at bruge kværnet peber til, da det jo kommer ud af kværnen i større eller mindre, uregelmæssige stykker.

For at vende tilbage til sandet, og kornstørrelsen: jeg har som sagt stået et par gange på selve Omaha Beach, og der er ikke de store variationer er kornstørrelsen i sandet. Det er derfor mere for at få en større variation i farven i sandet, at jeg godt vil supplere den pasta jeg vil benytte med et eller andet.

Hmm - jeg har faktisk en kasse med sand fra Omaha Beach som jeg samlede sammen, sidst jeg var der - måske kan nogle af disse (ret fine) sandkorn bruges i dioramaet....det ville måske også på en måde være meget passende.

Mvh
Steen
Logget
Færdiggjort:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
Igang:
Hawker Typhoon 1:48
Lockheed P-38 Lightning 1:48
DH Dragon Rapide 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Maj 04, 2019, 02:05:10 am »

Du får det fineste standsand, hvis du skyller almindeligt havejord. Jord i skål, vand i. Rør rundt vent 10 sekunder, så sand/sten bundfælder sig. hæld det meste vand ud. gentag til vandet er rent. Tør sandet og kom det igennem en si. Resultat fint strandsand.

Dan
Logget