Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 14, 2019, 01:28:47 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Jaguar 1/12 Obersturmführer  (Læst 596 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
Jaguar 1/12 Obersturmführer
« Dato: September 02, 2019, 13:18:27 pm »

Med den her byste har jeg virkelig udfordret mig selv ved at gøre mere ud af kontraster, skygger og highlights end på mine tidligere figurer – og det var svært! Jeg har lænet mig op ad proffer som Kirill Kanaev og Calvin Tan, som maler for Young Miniatures, og hvordan de maler lys og skygger direkte på figuren. Det var en grænseoverskridende proces, fordi det let kommer til at se unaturligt ud, alt efter fra hvilken vinkel man ser på figuren.

Jeg gav mig også forsigtigt i kast med teknikken pointillisme, hvor man, med en meget fin pensel, påfører malingen som små prikker i stedet for at stryge den på. Den er god, når man vil gengive teksturen i for eksempel uldtøj, men den er godt nok også både svær og kræver virkelig megen tålmodighed. Jeg prøvede den af på figurens kasket, men må tilstå, at det kun blev pletvist. Jeg havde simpelthen ikke tålmodighed nok; men måske på den næste figur... ::).

Det var en udfordring at give figuren et godt udtryk pga. den måde, den er modelleret på. Problemet var ikke selve ansigtet, for i den rette vinkel har det en myndig og autoritær mine. Men når hovedet bliver monteret, drejes det skråt nedad, hvilket nærmere giver en bedrøvet mine. Og det var begrænset, hvor meget jeg kunne rette hovedet opad ved at skære og slibe på halsen, fordi baghovedet rører jakkekraven. Derfor endte jeg med en blød mellemvej, hvor jeg selv vil kalde udtrykket tankefuldt.

Jeg malede med farver fra Ammo by MIG, Vallejo og Scale 75.

/ J:J
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: Jaguar 1/12 Obersturmführer
« Svar #1 Dato: September 02, 2019, 22:27:06 pm »

2 kommentarer:
Den er imponerende flot. Glæder mig virkelig til at se den til Aros.
Og så fatter jeg bare ikke hvordan du får så meget liv i din bemaling. Jeg er dybt fascineret!
Logget
Per M

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: September 04, 2019, 09:35:47 am »

2 svar:
Mange tak ;D. Den kommer selvfølgelig med til Aros.
Og livet i bemalingen - ja, det er jo noget med at prøve sig frem. Jeg lærte nogle gode, basale ting på Johan Søltofts allerførste workshop i AAMK-regi for efterhånden meget længe siden (har været forhindret de andre gange). Ellers har jeg fulgt nogle "tutorials" på Youtube, og jeg kan især anbefale én, nemlig Man Jin Kim (MJ Miniatures), som man kan male "sammen med" i real time, f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=SbMjcuryW8s. Så er det bare at sætte sig til rette med sit grej og gøre som ham, så godt man kan. Og det fine er, at man altid kan trykke pause eller gå tilbage, når der er brug for at gøre noget om eller se hans tricks igen.

Mvh
Jacob
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: September 11, 2019, 15:47:29 pm »

Godt at se et andet resultat end designeren af figuren - Mike Good - kom frem til på æskebilledet, J:J. Det er virkelig creme de lá creme, det du laver. Keep it comin' 8)
Logget

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: September 23, 2019, 20:04:20 pm »

Godt at se et andet resultat end designeren af figuren - Mike Good - kom frem til på æskebilledet, J:J. Det er virkelig creme de lá creme, det du laver. Keep it comin' 8)
Mange tak skal du have. For at være ærlig synes jeg, at Mike Goods fremstilling var lidt fad i det, i det mindste som det fremstår på billedet på æsken, så jeg gav mig selv det benspænd at prøve at give ham lidt mere karakter. Om det så også er det, du lægger i din vurdering, ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg er rigtig glad for, at du synes om resultatet. Og bare rolig - der er mere på vej  ;) ;D.

/ J:J
Logget