Danske Modelbyggere Forum

• November 13, 2019, 16:53:40 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: MPM 1/48, Arado Ar 231 V1  (Læst 177 gange)

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
MPM 1/48, Arado Ar 231 V1
« Dato: November 10, 2019, 22:53:56 pm »

Det bliver nok en lidt anden byggeoplevelse efter at have haft fornøjelsen af Eduards Tempest sæt.
Aradoen 231 var et forsøg på at få et rekognosceringsfly med i en ubåd.
Det her er version 1 ud af ialt 6 versioner der blev lavet inden ideen blev opgivet.
Flyet kunne pakkes sammen og være i et cylinderformet rum i en ubåd. Det skulle være muligt at pakke flyet ud og ned på 6 minutter. Men det viste sig at ubåden ville være på overfladen i ca 10 minutter ved den proces, hvilket var alt for risikabelt i forhold til angreb fra fly og skibe.
Det her ligner på godt og ondt et sæt der skal arbejdes lidt med. Om det bliver en hyldedronning skal vise sig, men starten har overrasket positivt.
Selve sættet er simpelt. Der er ikke mange dele. Cockpittet er i 7 flotte resindele. Og det var ingen sag at få det tilpasset fuselagen.
Logget
Per M

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
Sv: MPM 1/48, Arado Ar 231 V1
« Svar #1 Dato: November 11, 2019, 14:57:56 pm »

Den kendte jeg godt nok ikke, men superspændende projekt!
Tidsfaktoren har  nok spillet ind, men som fun fact mener jeg at vide, at de fleste ubåddangreb faktisk blev foretaget som overflade angreb (På konvojer om natten)
Logget
Sturmer

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #2 Dato: November 11, 2019, 19:13:43 pm »

Det gjorde jeg heller ikke. Det er muligheden for at bygge noget der kan give en mulig for, hvis jeg får taget mig sammen til det, at lave en base med resin vand. Den tid den glæde.
Logget
Per M

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #3 Dato: November 11, 2019, 21:05:26 pm »

Lidt yderligere.
Aradoen blev droppet til fordel til for en paraglider ved navn Focke Achgelis Fa 330. Den havde en propel men var bundet fast i ubåden med en wire der tillod at nå ca 120 meter op. Det ville give langt mere udsyn end fra tårnet på båden og med så lille et fly at det ikke ville ses af fjenden.
Skulle det ske kappede man linen og ubåden kunne dykke umiddelbart efter.
Den tog til gengæld 20 minutter at pakke sammen. Der skulle efter sigende være et eksemplar på Egeskov.
« Senest Redigeret: November 11, 2019, 21:42:58 pm af Per M »
Logget
Per M

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: November 12, 2019, 10:13:24 am »

Hej Per

Meget spændende fly, som jeg ikke har set/hørt om før. :o Jeg vidste godt at japanerne (og franskmændene) under WW II eksperimenterede en del med fly på/i ubåde, men jeg var ikke klar over at tyskerne også gjorde.

I forhold til dit projekt, så ser jeg især meget frem til de erfaringer du til den tid vil gøre dig med "vand", da jeg selv har et par vandfly-projekter, der afventer at få "vand" under pontonerne.  :) Så forhåbentligt vil du - på vanlig vis - dele dit arbejde med resin-vandet, når den tid kommer. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdiggjort:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
Igang:
Hawker Typhoon 1:48
Lockheed P-38 Lightning 1:48
DH Dragon Rapide 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #5 Dato: November 12, 2019, 17:22:19 pm »

Billeder skal jeg nok komme med. Får nok også brug for andres erfaringer med vandet ;D
Flyet er samlet i hoveddele.
Kroppen er slebet. Vinger og pontoner med vægt indlagt mangler at få pudset samling.
Den kommer ikke videre inden jeg har lånt en nittehjul i 1/48.
Logget
Per M