Danske Modelbyggere Forum

• December 12, 2019, 15:42:53 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hasegawa 1/48 F-8E Crusader VF-162 The Hunters  (Læst 455 gange)

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Hasegawa 1/48 F-8E Crusader VF-162 The Hunters
« Dato: November 25, 2019, 00:08:05 am »

Crusaderen er på vej på bordet. Den har været på ønskelisten et stykke tid og nu skal det være.
Jeg har valgt at bygge den som 149159 fra VF-162 som den så ud i 1966. Det var med det fly den første MIG-21 blev skudt ned over Vietnam.
Udgangspunktet er Hasegawas plastik, Eduards Big Sin sæt og decaler blandet fra Super Scale (stencils) og Furball (VF-162).
Logget
Per M

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: Hasegawa 1/48 F-8E Crusader VF-162 The Hunters
« Svar #1 Dato: December 01, 2019, 19:43:59 pm »

Weekenden har givet lidt byggetid.
En del af Eduards resindele har fået opmærksomhed og de skal altså have at deres stumper er gennemført lækre.
Exhaust er 4 dele resin og 2 dele æts. Flot tilføjelse i forhold til Hasegawas plastik.
Mht cockpittet undrede jeg mig over at der ikke var andet en et sæde med i Big Sin sættet. Hasegawa er ikke ligefrem kendt for at lave overdetaljerede cockpits, men det er lykkedes at få et fint og tildels travlt udseende kontor ud af det.
Sædet er dog i særklasse. 3 resindele. Seler ad libitum og masser af decaler. Det er jeg godt nok imponeret over.
Indsugningen er med en klassisk samling som kan give lidt hovedbrud at få udlignet. I en tidligere bygget F-16 fortyndede jeg lidt hvid lim med vand og lod det løbe i samlingen. Det prøver jeg igen.
Hovedhjulbrønde er malet og området under hovedvingerne har fået zinkromat.
Det nærmer sig allerede at fuselagen kan samles.
Logget
Per M

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #2 Dato: December 02, 2019, 08:14:07 am »

Hvis du overvejer at lade canopyet være åbent, løber du ind i alskens problemer...
Logget
Sturmer

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #3 Dato: December 02, 2019, 10:11:20 am »

Regner med at det skal lukkes, men uddyb gerne.
Logget
Per M

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #4 Dato: December 02, 2019, 16:19:13 pm »

Neeeej det er meget nemmere bare at sige "du er dum" og så løbe sin vej...

Anyway, jeg har jo også sættet i bunken med en forfærdelig masse tilbehør til. Der har den i øvrigt ligget rigtig længe...
MEN som jeg husker det, så er det noget med tappe bagest på canopyglasset, der alene passer i udskæringen på fuselagen i lukket tilstand.

Fra Modelingmadness.com:

To me, the two bad things about the kit are both involved with the cockpit.  For starters, as designed, it is impossible to fit the canopy in the open position, due to an inaccuracy regarding the size, shape and position of the canopy "ears" and their related well on the fuselage aft of the cockpit.  The other bad thing is that the cockpit is very basic; if one is going to do the kit cockpit it is almost a requirement that the pilot figure be used to cover up the lack of detail in the seat.  Fortunately, both of these problems are easily solved. The canopy needs to have the "ear well" enlarged with its upper line raised about 1/16"; one can even leave the "small" ears on the canopy and position it correctly, though making larger ears from sheet plastic is not difficult.  As for the lack of a detailed cockpit, Cutting Edge has already brought out a very well-detailed resin replacement, with a Martin-Baker Mk.5 seat that is one of the best-looking resin castings I have ever seen
« Senest Redigeret: December 02, 2019, 16:23:16 pm af Stormer »
Logget
Sturmer

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #5 Dato: December 02, 2019, 21:54:21 pm »

Her illustreret med et billede, som viser, at man højest kan sætte drivhuset lidt på klem. Skal det højere op, rammer bagkanten af canopy mod toppen af fuselagen og derved kan "ørerne" på canopy ikke længere nå ned i de dertil beregnede falser.
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #6 Dato: December 02, 2019, 22:25:13 pm »

Tak for hintene. Det er ikke første gang jeg er stødt på det problem.
Men da det er tænkt til at være lukket håber jeg på at komme lidt let om ved den del. Men over meget mere hvordan vingerne skal placeres. Om det er muligt at bygge den så det er bevægeligt skal vise sig.
Logget
Per M

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #7 Dato: December 04, 2019, 21:24:25 pm »

Efter cockpittet, indsugning og hjulbrønde er lavet var der ikke så meget andet der skulle gøres inden dem kunne lukkes.
Fuselagehalvdelene falder meget fint sammen. Men helt uden slibearbejde bliver det ikke.
Det virker lidt som om samlingen nogle steder synker lidt ind imod hinanden så der er sprøjtet lidt microfiller i samlingen.
Logget
Per M

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: December 04, 2019, 21:45:21 pm »

Spændende flyver Per

Næsten synd, at du lukker for "kontoret". 1. del af "kontoret" ser da meget godt ud.

h/Finn
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #9 Dato: December 04, 2019, 22:13:26 pm »

Det har tidligere også været min holdning at der skulle åbnes ned til cockpittet så herlighederne kunne ses.
Men det har ændret sig lidt da jeg egentligt bedre kan lide udseendet af flyene når de står lukkede. det viser flyenes profil.
Men ingen regler uden undtagelse. ;)
Logget
Per M

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: December 06, 2019, 16:48:39 pm »

Kan godt følge dig. Denne her har en dejlig profil.
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #11 Dato: December 07, 2019, 23:26:24 pm »

Hugh Grant fylder sendefladen ud med julefilm, så fruen er beskæftiget ;D
Det betyder god tid til byggeri.
Der er ting jeg ikke har prøvet før da jeg byggede 1/72, som skal prøves nu hvor skalaen indbyder til det.
Eduards masker har tit 2 størrelser så der kan laves kanter ind mod glas. Det er første gang jeg giver det et skud.
Har først masket af og malet sort. Derefter gul og et let lag klarlak. Om lakken gør en forskel ved jeg ikke men håber det forstærker den tynde gule kant så næste maske ikke trækker det af.
Logget
Per M

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #12 Dato: December 08, 2019, 21:22:44 pm »

Søndagen er spenderet i malekabinen og der er maskeret en del for at nå hertil.
Lidt blackbasing og flat earth områder er blevet lagt som bund. Derpå FS 26440 over hvid.
Radome, windscreen og det jeg tror er en antenne på halefinnen er malet sort.
Alle walkways er malet gråsort og halen har fået Model Master magnesium, burnt metal og exhaust.

« Senest Redigeret: December 08, 2019, 21:24:36 pm af Per M »
Logget
Per M

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #13 Dato: December 11, 2019, 21:55:19 pm »

Der arbejdes stille og roligt fremad med decaler.
De store insignias er fra et kommende Trumpeter F-100 sæt. De medfølgende fra Hasegawa havde en underlig offwhite farve. Til gengæld er stencils fra Hasegawas ark bedre og skarpere printet end Super Scales..
Logget
Per M