Danske Modelbyggere Forum

• Januar 26, 2020, 10:46:38 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Trumpeter 1/48, F-100D Super Sabre  (Læst 729 gange)

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
Trumpeter 1/48, F-100D Super Sabre
« Dato: December 06, 2019, 19:37:53 pm »

Mit projekt skal være en F-100D der er nået til sidste del af sin aktive tjeneste. Nemlig som drone.
Dertil har jeg erhvervet Trumpeters sæt. Jeg har tidligere bygget 3 stk Super Sabre i 1/72 fra samme producent.
Dengang lærte jeg at D sættet ikke har den senere motor. Derfor har jeg fået hjælp med en exhaust fra et Monogram sæt.... men kom også til at købe et F-100C sæt der indeholder den del..
Starten går omkring nytår.
« Senest Redigeret: December 16, 2019, 23:01:15 pm af Per M »
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
Sv: Trumpeter 1/48, F-100D Super Sabre
« Svar #1 Dato: December 30, 2019, 16:23:43 pm »

Ja ja. Det er stadig 2019 og starten er officielt ikke gået. Det skal nu ikke afholde mig fra at gå igang.
Første udfordring bliver den sene motor fra F-102 som D versionerne fik.
Den oprindelige motor i F-100 havde en on/off efterbrænder som gav en vis del vedligeholdelses problemer og efter hvad jeg har læst mig til også var en del af problemet med kompressorstall.
Jeg har Monograms motordel og Trumpeters efterbrænder fra F-100C sættet. De er begge brugbare og på samme tid mangler de hver især detaljer..

Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #2 Dato: December 30, 2019, 18:00:37 pm »

Valget blev Trumpeters efterbrænder. Har skåret og filet alle åbninger Op så der kommer dybde i skorstenen. Tror det giver en bedre effekt når det hele bliver malet.
Monogram delen er afsat til en anden kommende deltager i gruppebygget :)
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #3 Dato: December 31, 2019, 09:37:19 am »

Et par paneler er afmonteret og plastikken omkring hullerne tyndet så meget ned som jeg tør.
Indenfor skal der være noget motor og turbine hejs at se på. Det er klaret med 2 stykker æts oprindelig tænkt til en 1/72 Vampire.
Afmaskningen er løst med tykt papir der til sidst kan glides til side når det hele er malet.
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #4 Dato: Januar 01, 2020, 17:33:30 pm »

Der er ikke så mange interiørdetaljer som bliver synlige i dronen.
Indsugningen skal gemmes bag en afskærmningsplade og cockpittet mørklægges næsten med det sorte i glasset. Der er stadig indkig gennem windscreen så alt interiør laves men ikke i den helt store detaljeringsgrad.
Sædet bliver nok det mest synlige så jeg vil tilføje seler og lidt weathering.
Exhausten er en anden snak. Den skal have noget opmærksomhed men det meste vil blive lavet senere med efterbrænderen som den mest synlige del.
Røret er indeni malet sort med en let overspray med ModelMaster exhaust og lidt rust og metaleffekt fra Tamiya.
Kroppen er ved at være klar til lukning.
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #5 Dato: Januar 02, 2020, 23:56:57 pm »

Kontoret er lukket.
Efter at have nærstuderet billeder af cockpitglasset er det tydeligt at det sorte er en film der er monteret udenpå glasset. Og for ligesom at give det en ekstra dimension er det krakeleret og ikke skal fylde hele glasset ud.
Det skal nok blive spændende at gengive.
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #6 Dato: Januar 03, 2020, 16:22:19 pm »

Det er en oplevelse i sig selv at arbejde med sættet i 1/48 efter tidligere at have bygget 3 stk i 1/72. Umiddelbart har jeg ikke fundet andre forskelligheder end skalaen.
Hoveddelene er ved at være samlet. Det er et ret simpelt sæt - ment positivt. Delene passer rigtig godt sammen.
Vingerne er monteret. Slats er på modellen lavet til at være langt ude. Det er de ikke på den jeg bygger så har kortet “armene” temmelig meget ned for at få afstanden rigtig. Om de bliver monteret inden bemaling fintænker jeg stadig over.
Højderor står skråt når den er parkeret, så der er ændret lidt på måden de skal monteres efter den brændte hale er lavet.
Refuelingprobens spids er fjernet på museumsflyet. Det er løst ved at bore proben op med 2 størrelser bor for at få en så tynd væg som muligt i åbningen og en dybdevirkning længere ind i røret.
Indsugningen er dækket af et FOD cover lavet af aluminium fra en Spumante 2016 ;D
Hovedhjuldbrøndene er lukket... det er jo et museumsfly.. så ikke ret meget arbejde der.
Endnu mangler et par efterladte antenner fra tiden som aktiv drone, men de fleste ser ud til at være fjernet igen inden den blev hensat.
Der skal også laves lidt modificering af undervognen ved at sænke hovedhjulsstellene og sætte andre hjul på for at få en stejlere vinkel på kroppen. Derefter er den klar til maling.
« Senest Redigeret: Januar 03, 2020, 16:24:34 pm af Per M »
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #7 Dato: Januar 12, 2020, 16:16:36 pm »

Grunderen er lagt.
Jeg har en ide men ikke en færdig køreplan i hovedet for hvordan det færdige resultat skal opnåes men der skal nok bliver en del lag og processer før den står slidt og brugt.
Logget
Per M

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: Januar 12, 2020, 17:39:59 pm »

Hej Per

Som altid en fornøjelse - og lærerigt - at følge dit malearbejde! :D

Kunne du fortælle hvad du malemæssigt har gjort på sidste foto?

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
DH Dragon Rapide 1:48
Hawker Typhoon 1:48
Igang:
Lockheed P-38 Lightning 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere!

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #9 Dato: Januar 12, 2020, 21:16:17 pm »

Ja det er i småtingsafdelingen. Den har fået sort som bund/grunder men i et ikke totalt dækkende lag.
Black basing har lært mig et par ting. Det gode er muligheden for en fed levende effekt i bemalingen men bagsiden er at det færdige resultat hurtigt kan blive for mørkt. Derfor endnu et forsøg på at opnå effekten men uden at den sorte skal stå alt for meget frem.
Lige nu er det den brændte hale jeg arbejder på. Billeder må komme når jeg har et lys der kan fotograferes i og resultatet er tilfredsstillende.
Logget
Per M

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #10 Dato: Januar 20, 2020, 20:56:55 pm »

Den brændte hale er en svær størrelse at fotografere med amatør udstyr. Der er genskin lige meget hvor lyset peges hen.
5 nuancer indtil videre har givet et fint varieret brændt/varmt spil i halepanelerne. Og for ikke at overgøre det vil jeg forsøge at bygge farverne op over hele maskinen for at fornemme helheden i det jeg laver.
Undersidefarven har jeg ikke moduleret i endnu. Den brune tan farve er indtil videre 2 blandede brunlige med Vallejos hemp som den dominerende og grøn er blandet af 3 grønne med 34079 som dominerende.
Min plan er nærmest at lave et medley af nuancer ved at blande små mængder maling og give forskellige områder mere eller mindre dækkende lag så der forhåbentligt opnås en varieret overflade.
Logget
Per M

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #11 Dato: Januar 21, 2020, 12:11:27 pm »

Det bliver godt det der Per. Tror jeg skal lave lidt det samme på min danske.
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Færdiggjorte projekter 2020:

http://www.aros-aamk.dk/

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #12 Dato: Januar 22, 2020, 20:08:41 pm »

Patchwork. Der er nærmest dømt fri leg og der begynder at komme liv i farverne.
Logget
Per M

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #13 Dato: Januar 22, 2020, 22:58:59 pm »

Djævlens advokat spørger: er du sikker på, at den originale henstår i SEA camo? Umiddelbart ser den ensfarvet grøn ud, men patches i andre grønne toner.
Logget
Sturmer

Per M

• Moderator
  • Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #14 Dato: Januar 22, 2020, 23:47:25 pm »

Velkommen røde mand.
En ting er sikkert. FS numrene kan være lige meget. Her er det fortolkning af farvenuancer der tæller.
Nej jeg er ikke helt overbevist. Specielt fordi den brune tan farve i SEA skemaet primært er på bagkroppen hvor varmen brænder farven af og misfarver malingen. Dertil dækker de insignia røde områder store dele hvor farven skal være repræsenteret. ved indsugningen foran kan den røde også have dækket den brune..
Men der er et par billeder som jeg tolker hen til at der har været et skema, udfra at jeg synes at se nogle farveskift på vingerne. At det syner grøn/grøn på den ene vinge tilskriver jeg lige så meget pletmaling som skema. Der er desværre ikke et billede ovenfra. Det ville ellers have været interessant.
Men lige så iøjnefaldende er at højderorene på denne maskine ikke er røde, men ser ud til at være samme farve som undersiden af flyet - fs36622.
Logget
Per M