Danske Modelbyggere Forum

• Januar 26, 2020, 10:44:05 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: M1A2 Abrams (OIF) (Tamiya 1/35)  (Læst 151 gange)

Thomas M G

• Modelbygger
M1A2 Abrams (OIF) (Tamiya 1/35)
« Dato: Januar 11, 2020, 14:34:24 pm »

Hej derude

Der er sikkert allerede en del af jer, der har stiftet bekendtskab med dette sæt fra Tamiya. Min erfaring – og mange andres jf. nettet – er, at det er et fantastisk sæt med god pasform, ikke alt for mange dele samt en masse oppaknings- og udrustningsdele, der tilsammen giver en god byggeproces, og at du kan komme rigtig langt/helt i mål med et OOB-byg.

Jeg valgte at lave vognen, som den måske kunne have set ud under Operation Iraqi Freedom. Vognen er sprayet med Tamiya TS-46 Light Sand og weathered med Tamiya Panel Liner Brown and Black samt et par Washes fra AK og Vallejo. Endelig har den også fået lidt North African Dust fra MIG. Alt i alt har jeg haft en forsøgt at have en forsigtig tilgang til slitage og weathering, uden at vognen skal fremtræde helt jomfruelig.

Jeg har også tage mig et par kunstneriske friheder. En sideplade pansring er til eksempel malet i NATO grøn, hvilket giver lidt variation til det samlede udtryk.

Bemærk, at lugerne er åbne, hvilket jeg ellers aldrig plejer at gøre. Det er ud fra et naivt håb om, at jeg måske vil prøve kræfter med at male de medfølgende figurer, men lad os nu få at se.

Nedenfor kan I se nogle billeder af dyret.

Billeder med kommentarer

- Anti-reflektion til periskoperne og anden optik er fra AFV Club

- VHF/UHF-antenner (ved ikke helt hvad de er) er fra US Modern Antenna Set fra Aber, og Duke-antennerne er fra Blast Models

- Jeg valgte at benytte lejligheden til atter at prøve kræfter med woodland camouflage på rygsækkene – se evt. min tråd om M1126 Stryker. Til denne her gang havde jeg allieret mig med en endnu mindre pensel og forsøgt at mønstre lidt mere tålmodighed. Drybrushing er så også en yderst gavnlig effekt, da det blander farver godt sammen og sletter de værste spor ;) Alt i alt bidrager det også til et godt ”spil” til kampvognen.

Hovedparten af opbakningen (delene til venstre i billedet) er fra selve Tamiya-sættet. Det er god stil at inkludere så meget i sættet, og kvaliteten er i min optik ganske fin. I højre side ses min supplement i form af kasser fra Matho Models, køletasker fra DEF-models og endeligt lidt rester fra Legend og fra mine Stryker-byg (AFV Club).

...og sådan ser det ud på vognen:

Jeg skal nok også have lavet en presenning eller lignende, men det kigger jeg ind i lidt senere :)

Tak for kigget - Thomas
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: M1A2 Abrams (OIF) (Tamiya 1/35)
« Svar #1 Dato: Januar 11, 2020, 14:39:15 pm »

Flot vogn du har lavet. Kan godt lide overall weatheringen og oppakningen giver liv til modellen.
Logget
Per M

Thomas M G

• Modelbygger
Sv: M1A2 Abrams (OIF) (Tamiya 1/35)
« Svar #2 Dato: Januar 11, 2020, 14:49:44 pm »

Tak Per - det er jeg rigtig glad for at høre :)

Oppakningen var nærmest et byg i sig selv, men det er faktisk den del af byggeprocessen, jeg bedst kan lide. Min manglende tålmodighed kan dog godt være en udfordring, men det arbejder jeg på.

VH - Thomas
Logget