Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 15, 2019, 21:18:37 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Staermoses byggeblog for "Fra Skrot til Slot"  (Læst 3101 gange)

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Staermoses byggeblog for "Fra Skrot til Slot"
« Dato: August 22, 2010, 11:45:32 am »

Jeg deltage med følgende model.

Billedet er skamløst sjålet andetsteds på nette. Min model er dog identisk med denne.

En All Terrain Armored Transport (AT-AT). Udgivet af MPC/ERTL. Dette er en genudgivelse fra 1995. Sættet udkom oprindeligt i 1983. Og har været genudgivet en del gange siden. Dog uden at der på noget tidspunkt er lavet forbedringer til støbeformene.

Plusser.
Der er få dele.
Den er generelt i korrekte proportioner.

Minusser
Hævede panellinier.
Manglende detaljer.
Elendig pasform.

Ting der SKAL laves
Nye panellinier.
Ekstra detaljer.

Ting der ville være rare at have
Et opgraderingssæt. Der findes så vidt jeg ved desværre ikke et sådanne.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Peer S

• Gæst
Sv: Staermoses byggeblog for "Fra Skrot til Slot"
« Svar #1 Dato: August 22, 2010, 12:33:13 pm »

Det bliver spændende at følge. Hvad scale , eller hvor stor bliver modellen sår´n cirkus?
Sidst men ikke mindst, kan man stadig få fat i sættet. Ikke at jeg kunne finde på at bygge sådan noget, nej slet ikke, jeg er kun til fly..slet ikke SciFi bygger.. næ nej..... eller moske.. det kan være jeg bliver fanget.. men det bliver mellen os... ;)
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #2 Dato: August 22, 2010, 13:06:32 pm »

Det bliver spændende at følge. Hvad scale , eller hvor stor bliver modellen sår´n cirkus?
Sidst men ikke mindst, kan man stadig få fat i sættet. Ikke at jeg kunne finde på at bygge sådan noget, nej slet ikke, jeg er kun til fly..slet ikke SciFi bygger.. næ nej..... eller moske.. det kan være jeg bliver fanget.. men det bliver mellen os... ;)

AMT sættet er ikke længere i handlen .. men den burde ikke være besværlig at finde på ePay .... og du vil nok nærmest kunne få den smidt i nakken.

Ellers udgav Revell en AT-AT for et par år siden ..... som er noget større ..... jeg ved ikke hvor nøjagtig den er (det kan Staermose nok bedre svare på) ... men jeg mener at der er blevet lavet et resinhovede til sættet, da hovedet  i sættet vist er det mest unøjagtige.
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #3 Dato: August 22, 2010, 13:08:04 pm »

Citat fra: Peer S
Hvad scale , eller hvor stor bliver modellen sår´n cirkus?
Alle Star Wars modeller fra den periode hvor denne oprindeligt blev lavet er skala 1/æske. Dvs at der var et krav om at modelle kunne passe ned i en given æske størrelse, og dette afgjorde den endelige størrelse.

Der skal også tages højde for hvor stor den skulle forestille at være på film. Og da den i nogle scener ser ud som om den har én størrelse. Og i andre, en anden. Så kan den være svær at bestemme helt præcist.
Mange bøger har givet mange bud på dens størrelse. Men hvilken er den rigtige?
Hvis man tager udgangspunkt i den officielle Star Wars Hjemmeside som siger at højden er 15,5 m så er skalaen 1/76.
Men tager man udgangspunkt i deres wiki side er højden 22,5 m, og så er skalaen 1/110.

Det eneste der ligger fast er modellens endelige højde på ca. 20.3 cm (alt efter hvordan man stiller benene).

Citat fra: Peer S
Sidst men ikke mindst, kan man stadig få fat i sættet.
Ja, det burde ikke være så svært. Det er udkommet en del gange, sidste gang er vist ikke mere end 5-6 år siden. Seneste udgave havde dog af en eller anden grund sløjfet de to små snowspeedere, og to kanon tårne der oprindeligt var med.
Og den kom i en ny standard æske der efterlod plads til 1-2 ekstra sæt oven i.
Så får du fat i en nyere udgave, så vær forberedt på en del mindre model end æskens størrelse lægger op til.

Der er også en udgave fra Revell. Den er del størrere (og en smule dyrrere). Men den har de samme fejl og mangler som MPC/ERTLs udgave.

MPC/ERTL udgaven kan også findes udgivet af Airfix. Det er dog stadig de samme støbeforme den kommer fra.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #4 Dato: September 02, 2010, 12:42:09 pm »

Sæt igang
Så er den officielle start dato for denne kampagne oprundet og overskredet. Så det er vist på høje tid at få gang i værktøjet og motivationen, og få startet det byggesæt der danner rammen for min deltagelse.

En gammel nisse fortalte mig en gang at MPC/ERTL fik lavt master og støbeværktøj til disse Star Wars sæt i Mexico. Da de kunne lave det hurtigt, og at prisen var en del billigere end ved deres normale afdelinger.

Og det lykkes dem til fulde at få en masse sæt på gaden der bar tydeligt pæg af at de var lavet hurtigt og billigt. Nogle mere end andre. Der er enkelte sæt som dette, der kan rettes op og give et nogenlunde resultat. Hvis man vil lægge den tid og arbejds indsats det kræver.
Andre af deres sæt kan aldrig komme tæt på at ligne det det skal, med mindre man udskifter alle dele.

Jeg tror ikke der fines en enkelt del i dette sæt, der vil blive brugt som det ligger i æsken. Og var intentionen fra producentens side for snart 30 år siden. Men med lidt dremmel her, og lidt evergreen der, så kan der måske komme en model ud af det der ligner forlægget.

Dyret
Det første jeg har gjort er at samle lidt reference materiale. Da der er bygget flere udgaver af modellen til filmen, og disse adskiller sig en del fra hinanden i detaljerne. Så skal der vælges en af disse som min model i sidste ende skal ligne. Valget er faldet på den der normalt omtales som "Hero". Det er den model der er brugt mest i filmen. De resterende er typisk lavet til enkelte special effects, og har kun få sekunder skærmtid hver.

Lidt blandet reference materiale

Plast, plast og mere plast
Første del som er kommet under kniven er det der kan kaldes halsen. Da en AT-AT minder om et større dyr, og dens bevægelser er animeret derefter, vil mange dele fremover blive kaldt således, (fx ben, fødder, hoved osv.).

Sættet var oprindeligt tiltænkt det yngre (eller japanske) publikum. Og det har derfor en del dele der, efter traditionel samling af sættet, kan bevæge sig. Benene har flere led, og hovedet kunne flyttes.
Sidstnævnte ved hjælp af en eleastik spændt imellem to stykker plast, igennem halsen.
Da jeg ikke tilhører den gruppe som sættet henvendte sig til, har jeg valgt at se stort på dette.

Herunder ses mine fremskridt med halsens dele.
Det består af to dele som tilsammen skal danne et cylindrisk rør, med riller og lidt andre detalje dele.

Halsen

1. Rillerne var på kanten fyldt med støbe flash, og delene passede i øvrigt dårligt sammen.
For at rette op på dette, skar jeg de tapper af der skulle have sørget for at delene blev sat rigtigt sammen. Begge halvdele blev slebet fladt ved hjælp af sandpapir. Delene kunne limes sammen helt uden gab. Og flashen blev renset af samtidig med at rillerne blev renset op.

2. Andre dele passede heller ikke godt sammen. Og de blev skåret af og  er stattet med nye stykker Evergreen plast.

3. På halvkuglerne i enderne er rillerne lige pludselig "negative" i fht. det miderste stykke. Dette gør mindre da begge ender ikke skal bruges og skæres af. Men det viser den tilfældige tilgang der har være til at lave disse sæt.

4. Andre detaljer er for flade og bliver også erstattet med nye, lavet i Evergreen.

5. Der er også detaljer som slet ikke skal være der. Nogle uønskede riller er dækket over med Evergreen, for at opnå et mere nøjagtigt udseende.

Fortsættelse følger...
« Senest Redigeret: September 02, 2010, 21:34:54 pm af Staermose »
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #5 Dato: September 02, 2010, 22:17:21 pm »

Mere fra området omkring halsen. Del I

Næste del er det stykke som halsen sidder fast på, på kroppens del.

6. Her er der tre store Injektor Pin Marks. At de sidder på denne side, viser en ligegyldighed som er lidt træls. De kunne, ved at have vendt delen, nemt have haft dem på bagside.

7. Der er også et par store linier, der ligner at de kommer fra en fejl i formen.

8. Her vender en detalje indad, hvor den burde have vendt udad.

9. Af en eller anden mystisk grund er der gentaget panelliner (hævede) på bagsiden. De gentager detaljerne fra forsiden. Hvorfor de er her aner jeg ikke, da delen aldrig vil blive set fra denne side.

10. Her ses tydeligt hvor store flash kanter der der på delene. Dette er gennemgående på næsten alle dele, så der kræves en del oprensning af del før de kan anvendes.

Derud over er der et par detaljer på forsiden der mangler. Dette sammenholdt med punkt 7.- 8. gør at jeg har valgt at lave denne del far bunden af. Der skal kun skæres 4 stykker Evergreen til. 2 store stykker og 2 små. Så er der en ny del klar.
« Senest Redigeret: September 07, 2010, 09:36:00 am af Staermose »
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #6 Dato: September 06, 2010, 21:56:12 pm »

Mere fra området omkring halsen. Del II

Halsen skal jo også hæfte på en del på hovedet. Og denne er også med forkerte og manglende detaljer. Og da jeg allerede var i gang med den ene del, kunne jeg lige så godt tage den anden med.

11. Forkerte detaljer, de skal bare skæres af.

12. Igen meget store Injektor Pin Marks.

13. Mangelende detaljer.

14. Nye detaljer lavet i Evergreen plade.

15. Det var nemmere at lave en helt ny del i Evergreen, end at forsøge at rette op på den eksisterende.
« Senest Redigeret: September 07, 2010, 09:36:21 am af Staermose »
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #7 Dato: September 07, 2010, 09:35:11 am »

De Primære Kanoner
Dette er kanonerne der skal sidde under hovedet. De har samme typer fejl og mangler som de andre nævnte del også har. Dog virker detaljerne her en smule blødere.

16. Der er fjernet detaljer, og tilføjet nye flere steder.

17. Enden her var en gang blød detalje, som ville have taget for lang tid at rense op, med håb om at den blev bedre. Så var det nemmere at skære den af og lave en hel ny i stedet.

18. Delen her er blevet gjort en smule kortere.

19. Nyt løb messing rør, med ny frontdetalje lavet i Evergreen. Dette har flere fordele. Løb der laves ved at lime to halvdele sammen får tit (især ved ældre samlesæt) en del problemer. Det kan fx være dårlig pasform, for meget flash elle for meget gab. Al sammen noget der kræver en del arbejde. Fordelen ved et nyt løb i metal afhjælper dette og er samtidig stærkere, især ved meget små og tynde løb, der ofte er et udsat set på modellen. Som kan risikere at knække af på et senere tidspunkt i bygge processen. Eller ved ukorrekt behandling af tilskuere ved offentlige konkurrencer.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #8 Dato: September 07, 2010, 22:08:37 pm »

De Primære kanoners holdeplads

20. Dette er de huller som kanon delene burde have været placeret i, men så ville de sidde for langt tilbage. Sammenholdt med at løbet var lidt for kort, ville det få modellen til at se lidt amputeret ud. Stifterne der skulle gå i disse huller er blevet skåret af og kanoner vil blive limet fast 2mm tættere på fronten.

21. Et par detaljer som ikke skal være der, så de er blevet skåret af.

22. Der var en forhøjning her som også skulle væk. Dette efterlod et lille som nemt blev lappet med lidt Evergreen.

23. Området her er generelt temmelig nøjagtigt gengivet. Dog manglede der lidt detaljer på de lodrette flader. Endnu en gang rettet med Evergreen.

24. "Indsugningen her havde en lodret plade der sad for langt fremme. Efter at have skåret den ud, havde jeg problemer med at få rette de indvendige vægge nok til. Og at få lavet en ny plade i en korrekt form der kunne passe derind. Løsning blev at save et stykke ud i den korrekte afstand fra fronten. Og lime den nye plade derned. Denne var en smule for stor, det gjorde at jeg kunne slibe den til efter at limen var hærdet helt op. Og derved få en pæn afslutning inde i "indsugningen". Lidt klumset lavet måske, men det virker.
Logget