Danske Modelbyggere Forum

• November 14, 2019, 05:04:02 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fra skrot til flot (?): M.Thau forsøger sig med Esci F-16 i skala 1/72  (Læst 2710 gange)

M.Thau

• Modelbygger

Siden jeg begyndte som (meget) ung modelbygger i 70´erne har flyvevåbnets F-16-fly altid haft min interesse. Jeg har undervejs haft lejlighed til at følge F-16-byggesættenes udvikling fra de første "simple" sæt (ofte af prototyper) til de senere års temmeligt omfangsrige og avancerede sæt. Det siger lidt om kvaliteten af de første modeller, at et dansk modelbyggeblad fra dengang på et tidspunkt udnævnte Matchbox F-16 til at være den bedste F-16 model i 1/72 !

Det holdt dog ikke så længe, idet det nu hedengangne firma Esci sendte et par nydelige modeller på markedet; en F-16A og en F-16B:

Der var tale om modeller af tidlige F-16-fly (Block 5 og 10) med haleplaner med lige bagkant; dvs. F-16-fly som de så ud ved leveringen til de nordeuropæiske flyvevåbner  fra fabrikkerne i Holland og Belgien.

Den tids primære reference vedr. F-16-fly, Verlindens Lock On bog, beskrev Esci's modeller som "...by far the best available on this scale. You have to see the exterior detail to believe it. The engraved panels are extremely crisp and ..... almost correct."  - Men det var selvfølgelig også før Hasegawa sendte sin block 15-model på markedet...

Kan der så stadig bygges tidssvarende modeller ud af Esci's byggesæt i dag, hvor fokus ofte ikke bare er på plastic'en, men mindst lige så meget på resin og æts? Det er det, jeg inspireret af "Fra skrot til slot"-kampagnen vil eksperimentere lidt med i det følgende...

Mvh.
Martin
Randers

« Senest Redigeret: August 29, 2010, 18:27:44 pm af M.Thau »
Logget

M.Thau

• Modelbygger
Sv: Fra skrot til flot (?): M.Thau forsøger sig med Esci F-16 i skala 1/72
« Svar #1 Dato: August 29, 2010, 17:37:15 pm »

Men først et lille kig på, hvad der er i æsken:

Jeg har valgt at vise en F-16B, idet den er støbt i grøn plastic, mens F-16A-modellen er støbt i sølvgrå plastic (som er sværere at fotografere  ;)). Bortset fra plasticens farve er det i praksis kun delene omkring cockpit, der er forskellige mellem de to sæt (samt byggevejledning og decals, selvfølgelig...).

Da Esci huserede var tilbehørs-dele i resin og æts endnu ikke kommet på mode, så selv om der findes utrolige mængder af forbedringssæt til F-16-fly på markedet, er der mig bekendt ikke nogen, der er skræddersyet til Escis modeller: Jeg har dog alligevel gennem tiden fået samlet lidt sammen, som vil blive forsøgt anvendt undervejs; om ikke andet så som inspiration!  :)

Martin
Randers
« Senest Redigeret: August 29, 2010, 18:28:50 pm af M.Thau »
Logget

M.Thau

• Modelbygger
Sv: Fra skrot til flot (?): M.Thau forsøger sig med Esci F-16 i skala 1/72
« Svar #2 Dato: August 29, 2010, 18:21:51 pm »

En af svaghederne i Escis sæt sammenlignet med senere udgivne sæt er detaljeringen af cockpits: Disse er lavet med blanke konsoller og instrumentbræt, som istedet kan dekoreres med decals fra det fine decal-ark, samt et sæde, som ikke har den store lighed med den virkelige verdens ACES-stole (det er Esci's sæde i midten på nedenstående foto):
- Selv om det ikke er muligt (uden en masse arbejde) at lave modellerne med åbne cockpits, giver Esci's cockpit oplagte muligheder for forbedring...

Jeg har derfor gennem tiden (dvs. for efterhånden nogen år siden...) fået investeret i lidt æts-dele samt nye sæder (både metalsæder fra Aeroclub og resinsæder fra Verlinden).
Ætsdelene er primært Eduards sæt SS 151, som egentligt er beregnet for det gamle byggesæt fra Italeri. Som varenummeret antyder er ætsdelene fra før sådanne begyndte at blive leveret i fuld krigsmaling, men til gengæld var skidtet til at betale...  :D SS 151 giver bl.a. æts-dele til konsoller og instrumentbræt, men ikke nogen HUD. Den kan et gammelt ætssæt fra PP Aeroparts til gengæld levere (og så er vi ved at være tilbage ved nogen af de første ætsdele, der blev lavet til flymodeller!).

De nye sæder afslører uanset valg af fabrikat endnu en svaghed ved Esci's cockpit: Det er meget smalt! Jeg har derfor savet cockpitdelene igennem på langs og gjort dem bredere med plastic-stip og putty, så de kan rumme de nye sæder:

Det skulle ikke give problemer at få plads imellem kropshalvdelene, og forhåbentlig er der også plads i højden!

Cockpittets bredde giver også en udfordring, når Eduards instrumentbræt skal monteres: Ætsdelen er nogenlunde lige så bred som den inddækning, instrumentbrættet skal sidde under, så her skal der også en del tilpasning til: Lige præcis hvordan har jeg ikke fundet ud af endnu, men jeg har et par ideer...

Martin
Randers
Logget