Danske Modelbyggere Forum

• Marts 21, 2019, 22:59:33 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Så bliver der gjort noget for de unge!  (Læst 14201 gange)

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Så bliver der gjort noget for de unge!
« Dato: September 09, 2010, 17:10:50 pm »

Airfix har erkendt at skal de have en vedvarerende publikumskare, og ikke kun det grå guld i Lyngbys IPMS afdeling, så skal de have fat i de unge. Dertil har de sammensat en lille pakke der kan inspirere de unge, ud fra den idé James May har fostret i et af hans TV programmer.

Se mere om Airfixs pakke her:
http://www.airfix.com/project-airfix/

Se mere om James Mays program her:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00nnm3d
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
Sv: Så bliver der gjort noget for de unge!
« Svar #1 Dato: September 10, 2010, 17:02:57 pm »

Man kunne godt have dig mistænkt for at savne et skænderi med "el P" siden du vælger at henvise til en modelforening, du ikke er (og aldrig har været) medlem af - samt til en afdeling af samme forening, som slet ikke eksisterer.
  ;)
Logget
"It's only a model"

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: September 10, 2010, 18:48:34 pm »

Davs

Det var da en okay ide, men efter min mening er det ikke for unge, men mere for børn  :)
Med 15 spitfire MKIa mangler der 15 Bf-109E'er ;D
nu træder jeg nok nogle over tæerne, men jeg som junior modelbygger, har aldrig set eller hørt om nogen modelforening der har henvendt sig til nogle yngre modelbyggere.

Vh MIkkel
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #3 Dato: September 10, 2010, 22:49:09 pm »

Vi beklager denne afbrydelse, vi forsøger at gøre det kort...
Citat fra: The_Elder
Man kunne godt have dig mistænkt for at savne et skænderi med "el P" siden du vælger at henvise til en modelforening, du ikke er (og aldrig har været) medlem af - samt til en afdeling af samme forening, som slet ikke eksisterer.
  ;)

Det savner jeg skam ikke. Referencen er udelukkende til nedenstående link. I må undskylde min udfordrede geografiske vidden at jeg ikke naturligt genkende den ene københavnske forstadsenklave fra den anden.
Mit hidtil manglende medlemskab af en større dan modelbygger, bunder på ingen måde i en elle flere nuværende medlemmer. Snarere i at der i højere grad lægges vægt og interesse i mere traditionelle genre inden for modelbygning, så som fly, panser, biler og lignende. Og da disse ting ikke direkte har min store interesse, har jeg ind til nu fravalgt et medlemskab.
Ønsker du slev et skænderi med "el P", skal d være belkommen til at tage det op i dette forums Slagmark afdeling.
http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=928.0

Og nu tilbage til studiet...
Citat fra: Mikkel
Davs

Det var da en okay ide, men efter min mening er det ikke for unge, men mere for børn  :)
Med 15 spitfire MKIa mangler der 15 Bf-109E'er ;D
nu træder jeg nok nogle over tæerne, men jeg som junior modelbygger, har aldrig set eller hørt om nogen modelforening der har henvendt sig til nogle yngre modelbyggere.

Vh MIkkel

Med "unge", mente jeg børn, teenager og andre i tilnærmelsesvis samme aldersgruppe. Det var ikke henvendt specielt kun til bumsede teenagere.
Der vil som dig nok altid være nogen der vil savne det ene eller andet ved Airfixs tilbud. Jeg savner fx at det tilbydes uden for UK. Igen andre  vil have problemer med skala, nøjagtighed, mængden osv. osv.
Jeg bragte udelukkende dette budskab videre, da jeg så det positive i byggesætsfirmas nye tiltag for at sænke den stadigt stigende gennemsnitalder i vores hobby.

Og da der fornyelig var nævnt, og jeg citere: "en flok herrer i deres absolut bedste alder med en svag antydning af grå tindinger". Citat slut. Så lavede jeg en reference dertil.
Set i bagklogskabens lys, ville et link til førnævnte citat fået visse personer til at føle i mindre grad at det var et angreb på personer, og mere at der var sigtet imod den samlede skares mangel på ungdom.
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: September 10, 2010, 23:09:46 pm »

Mikkel, det kan jo være, at modelforeningerne ikke aner, hvad de skal gøre for at henvende sig til yngre modelbyggere. Hvad mener du, der skal til?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #5 Dato: September 11, 2010, 09:07:03 am »

Vil så lige pointere at Esbjerg Modelbygger Forening flere gange i visse Aviser, har announceret Artikler med overskrift som Fx. "Esbjerg modelbygger Forening mangler unge" så her ude ved kysten, har man nogle gange taget intiativ til at lokke de Unge mennesker.... Jeg er sågar den eneste Junior i EMF. 
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: September 11, 2010, 14:38:46 pm »

Davs

Citat fra Staermose:
"Jeg bragte udelukkende dette budskab videre, da jeg så det positive i byggesætsfirmas nye tiltag for at sænke den stadigt stigende gennemsnitalder i vores hobby."

Jeg syntes det er et rigtig god ide fra airfix's side, jeg syntes da også selv at vi mangler yngre modelbyggere. Det med Bf109'erne var mere for sjov, end en mangle fra
Airfix's side.

Jens:
Det kan jeg ikke svare på, men jeg har selv prøvet på at starte en form for klub op på skolen for yngre modelbyggere, men det mødte ingen op :-\ jeg havde lagt en masse tid i projektet, men måske er vores Hobby er spænende nok? så jeg ved godt hvor svært det er at få nogle flere til at bygge.
Mange af mine kammerater har også bygget i et par år, men midstede lysten, hvorfor ved jeg ikke, men konkurrencen fra playstation og computer er måske for stor?
Jeg startede på modelbygning da jeg fik min fars gamle samling, ellers tror jeg ikke at jeg overhovedet var begyndt på at bygge.

Lille Jens:
Da jeg bor på den anden side af Jylland, har det ikke været muligt for mig at bliver medlem i EMF, men det er sandlig ikke fordi jeg ikke gider.

Vh MIkkel 

Logget

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #7 Dato: September 11, 2010, 21:54:12 pm »

Det er jo det der er problemet
Der er så få "unge" modelbyggere i landet at det kun er de byer der har etablerede foreninger/klubber der
har muligheden for at lave dedikeret ungdomsarbejde.

For Mikkel er det ikke praktisk at skulle deltage i arrangementer i hverken Århus, Esbjerg eller København for den sags skyld, det er ganske enkelt for langt væk.
Eneste mulighed er at de små uformelle "bygge-klubber" der findes rundt i landet, i Mikkels tilfælde hygge-bygge klubben om Onsdagen hos Nikkeleg i Frederecia.
Jeg er sikker på at de rare mennesker der kommer hos Nikkeleg ( og alle andre formelle/uformelle byggeklubber ) vil tage rigtig godt imod Mikkel og andre unge modelbyggere

Eller vil jeg lige gentage fra et tidligere indlæg om Østjysk åben 2010:

"Det sagt er jeg meget begejstret for evnen til at have så fin en Junior konkurrence, det er der vi skal have fat, når modelbygning har
konkurrence fra Playstation og computere er det skønt med den slags initiativer
Jeres ide med en lille erkendighed til de resterende deltagere i Junior konkurrencen synes jeg personligt er en ren genistreg.
"

Bo

« Senest Redigeret: September 11, 2010, 22:02:44 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #8 Dato: September 12, 2010, 18:56:39 pm »

Mikkel:

Nu er der så forfærdelig mange som spiller Modern warfare 2 ligesom mig på min skole, nogle af dem fra min klasse spørger mange gange om jeg har en model af Fx en Harrier eller PMV fra spillet eller har planer om at bygge dem, for de sætter sig meget ind i de køretøjer der er i spillet, mange af mine venner vil helst købe softguns som jo ligner deres yndlingsvåben fra et spil som fx MW2. Men dertil har jeg flere gange sagt at de selv kunne bygge en model af en helicopter eller flyver fra spillet, jeg tilbød endda hjælp og sådan. Men de gider ikke at sætte sig ind i det  :-\ Jeg sagde at jeg godt kunne levere ønskede modeller de ønsker at bygge men de siger hele tiden at de ikke har tid til det. Nu er en af mine venner begyndt at vende tilbage til modelbygningen, han stoppede i 6 klasse, pigeri og sådan ;) men nu vil han lave et diorama med nogle engelske kommando soldater og sådan.....
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #9 Dato: September 12, 2010, 18:58:33 pm »

Mikkel:

Nu er der så forfærdelig mange som spiller Modern warfare 2 ligesom mig på min skole, nogle af dem fra min klasse spørger mange gange om jeg har en model af Fx en Harrier eller PMV fra spillet eller har planer om at bygge dem, for de sætter sig meget ind i de køretøjer der er i spillet, mange af mine venner vil helst købe softguns som jo ligner deres yndlingsvåben fra et spil som fx MW2. Men dertil har jeg flere gange sagt at de selv kunne bygge en model af en helicopter eller flyver fra spillet, jeg tilbød endda hjælp og sådan. Men de gider ikke at sætte sig ind i det  :-\ Jeg sagde at jeg godt kunne levere ønskede modeller de ønsker at bygge men de siger hele tiden at de ikke har tid til det. Nu er en af mine venner begyndt at vende tilbage til modelbygningen, han stoppede i 6 klasse, pigeri og sådan ;) men nu vil han lave et diorama med nogle engelske kommando soldater og sådan.....

Tag din ven med til Esbjerg Åben. Enten får han mere blod på tanden, eller også får vi skræmt fra vid og sans.
Logget

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: September 12, 2010, 20:30:07 pm »

Hej Lille Jens

Som Staermose også sagde: tag ham med til esbjerg åben :) vi mangler flere juniore.

"pigeri og sådan" ja, jeg har selv mistet tre lovende modelbyggere ( og gode venner) til den slags :-\

Vh MIkkel
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #11 Dato: September 13, 2010, 08:27:01 am »

Citér
jeg har selv mistet tre lovende modelbyggere ( og gode venner) til den slags

Bare vent til du bliver ældre, så mister du pigerne p.g.a. dine nørderier, men dine modelbyggevenner vil du altid have... 8)
Logget
Sturmer

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #12 Dato: September 13, 2010, 09:37:40 am »

Man kan have mange idealistiske ideer som ung/yngre, men det gamle ordsprog om at man kan trække hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke holder i den grad. Altså - når min egen kødelige søn (14år) ikke på nogen måde kan vristes væk fra onlinespil, computerspil, Playstation osv. så er det op ad bakke! Dem der har været hos undertegnede vil kunne bevidne at der er rigeligt med sæt til de næste 300 år... så det er ikke på nogen måde inspiration der mangler.

Vi har også ved DM overøst de i reglen ganske få deltagere på 16 år og derunder med sætpræmier én masse. Alle får noget med hjem. Hjælper det? Næh - for næste gang er de 2 år ældre og langt de fleste har fundet noget der er mere spændende end at sidde og nørkle med små plastikdele. Der er heller ikke meget scorepotentiale i det!

I IPMS er der også af naturlige årsager mange fædre. Men det er i lighed med undertegnede at det hører til sjældenhederne at poden på nogen måde deltager på lige fod med farmand.

Så de medlemmer der er gode at få ind er dem der har stiftet hjem med villa, Volvo og vovhund. De vil ikke på samme måde droppe ud af en hobby som en ung teenager der hver dag stopfodres med tilbud, der på alle måder virker mere attraktive end farmands hobby der var hot i nittenhundrede tallets sidste halvdel...

mvh

Flemming
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #13 Dato: September 13, 2010, 11:48:49 am »

Der er en del sandheder i det Flemming her siger. Men ud fra egne erfaringer (det er dem jeg har flest af), har jeg gjort mig et par andre overvejelser. Ikke at de ligger milevidt fra Flemmings, men de har dog deres anderledes nuancer.

At komme fra et hjem der er præget af én primær interesse, gør ikke at børnene nødvendigvis falder for det samme. Nogen gange gør de andre gange ikke.
Jeg kommer fra et hjem plaget af fodbold. Blev slæbt til kampe i et væk, og gik til fodbold træning. I dag ser jeg intet interessant i det. Som Flemming siger med at slæbe hesten hent til truget, så hjælper det intet at give den et los så den falder i vandet (var det ikke mere eller mindre det han sagde? ;) ).

Til gengæld var jeg glad for samlesæt. Men der kom, som for så mange andre unge mennesker, helt naturligt en meget lang periode hvor hormoner, øl og fester trak meget mere.
Men efter at have fået villa, Volvo og vovhund (er dog PT imellem hunde) pakken, så har det fundet min interesse igen.

Jeg tror ikke at det er inspirationen der nødvendigvis er den største faktor, men lige så meget motivationen. Og fatter de først interesse, og har motivationen som børn/unge til at starte i vores hobby. Så er der måske en større chance for at de senere vender tilbage til den.

I mellemtiden bør vi nok acceptere at der er en periode i livet hvor interessen forsvinder. Så kan vi jo kun håbe på at den igen på et senere tidspunkt vender tilbage.
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #14 Dato: September 13, 2010, 12:38:40 pm »

Jeg vil gerne knytte 2 kommentarer på Jakobs post.

Jeg har jo fået en kort beskrivelse af alle medlemmer her, og jeg kan bevidne, at vi oplever mange der genfinder hobbyen i deres voksenliv .... dette er endog gældende for en rigtig stor del af dette forums medlemmer.... og det er vel bedre en slet ingen ting ....

Jeg tror faktisk ikke, at situationen er så skidt, som vi fra tid til anden gør den til. Juniorbyggeren er blot ikke længere en aktiv del af vores sfære. En håndfuld byggere (som dem Mikkel nævner) snuser lige en smule til hobbyen, og går så videre til noget nyt .... men en hel del af dem, vender så tilbage til hobbyen i deres voksenliv .....

Så jeg tror ikke at gennemsnitsalderen for vores hobby bliver ældre og ældre (det er bare os der gør det) ... Jeg tror bare den har taget et solidt tigerspring, da folk nu først tager hobbyen til sig i en senere alder.

Til sidst vil jeg lige bringe et dementi på vegne af Jakob. Jakob har ikke en Volvo, men en Ford  ;D
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder