Danske Modelbyggere Forum

• December 05, 2021, 06:35:23 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Ultralydsrenser til 199 kr og kompressor til 299 kr.  (Læst 19314 gange)

Fulcrum

• Modelbygger
Ultralydsrenser til 199 kr og kompressor til 299 kr.
« Dato: November 27, 2010, 16:22:41 pm »

Harald Nyborg har en ultralydsrenser på tilbud til 199 kr. Side 35 Wasco ultrasonisk renser.

Genial til rensning af airbrush.

Ultralydsrenserens beholder fyldes til passende niveau med vand.
Stumperne som ønskes renset lægges i et passende lille glas, som fyldes med det foretrukne rengøringsmiddel.  (pakninger afmonteres forinden hvis du bruger noget som er "skrappere" end vinduesrens)
Glasset sænkes så ned i vandbadet, og de ultrasoniske svingninger forplanter sig til rengøringsvæsken.
Man kan så give stumperne så mange "ture" som nødvendigt - bemærk dog at væsken bliver varmere for hver gang processen gentages.

ADVARSEL: FORSIGTIG MED de små Iwata og lignende dyser - se her:

http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=379565

Jeg har ikke oplevet problemet med Badger og Fengda dyser, men det ser ud til at nogen har været uheldige med Iwata dyser.
Der nævnes intet om hvor lang tid dyserne har været behandlet.

http://haraldnyborg.livebook.dk/livebook.php?book=haraldnyborg_dk_folder_b&userid=0&key=no&pagenum=1

Lidl og Aldi plejer at komme med rensere til nogenlunde samme prisnivau her op til jul.
Jeg har selv en Silver Crest fra Lidl, som jeg har haft god erfaring med.

Kompressor:

Davidsen i Haderslev har i morgen søndag tilbud på en:

AIR BOSS kompressor til 299 kr.
2 hk oliefri
181 l/min.
24 l tank
reduktionsventil

http://davidsen.as/default.aspx?CMSID=90

KUN 25 STK =  KØTILBUD

Den larmer givetvis som to skeletter der kn....r på et bliktag, men kunne jo være en billig donor til beholder, pressostat og reduktionsventil til at montere en gammel
køle/fryseskabskompressor på. (den sorte ovale sorte del som sidder i køleskabe og frysere)
Det er nok den billigste vej til en lydløs kompressor.

Den har  ikke en vandudskiller, men det kan man nu heller ikke forlange til pris.

Hvis det er for langt at køre, så havde Harald Nyborg  i forrige tilbudsblad en Selecta HP 2 til 389 kr. og mon ikke det tilbud kommer igen.

« Senest Redigeret: November 28, 2010, 23:17:04 pm af Fulcrum »
Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Sv: Ultralydsrenser til 199 kr og kompressor til 299 kr.
« Svar #1 Dato: November 27, 2010, 16:32:24 pm »

har længe gået med tanker om en ultralydsrenser ..... kunne være jeg skulle få gjort alvor af det ..... hader at rengøre airbush ..... måske derfor jeg ikke har brugt min airbrush i 2 år  ;D
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #2 Dato: November 27, 2010, 16:59:21 pm »

Hmmm gad vide om man kan gøre det med Mr Color thinner fra gunze, på stumper der er
brugt terpentin baseret maling med ?

Bo

Stumperne som ønskes renset lægges i et passende lille glas, som fyldes med det foretrukne rengøringsmiddel.  (pakninger afmonteres forinden hvis du bruger noget som er "skrappere" end vinduesrens)
Glasset sænkes så ned i vandbadet, og de ultrasoniske svingninger forplanter sig til rengøringsvæsken.
Man kan så give stumperne så mange "ture" som nødvendigt - bemærk dog at væsken bliver varmere for hver gang processen gentages.

Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: November 27, 2010, 20:41:32 pm »

Det lyder som en må-ha' ting!  ;D

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Per

• Lettere øvet
  • **
    • Digiphoto.dk  JETnoise the sound of freedom
« Svar #4 Dato: November 28, 2010, 01:04:28 am »

Kender du det…??  Der har sat sig et eller andet fast i dysen på din sprøjtepistol og det er bare ikke til at få ud igen… Selv efter gentagne rengøringer af ens airbrush og dyse(r)… Man bøvler og bøvler – med luft – fiskeline – cellulosefortynder - men lige meget hjælper det… Det har jeg i hvert fald prøvet nogle gange efterhånden… Og sidder der nogle gamle malerrester der er bygget sig op i den lille bitte dyse er det praktisk talt umuligt og få ud igen…

Så lille kan dysen til en sprøjtepistol være.

Men det kan lade sig gøre… Løsningen er ultralydsrensning… Men hvad er ultralydsrensning for noget..?? Ja det vil være for omfattende og lidt for langhåret og komme med en lang teknisk forklaring her – så den skal jeg spare jer for….Men kort fortalt er en ultralydsrenser en maskine som producerer lydbølger (i væske) og renser et emne med lydbølger i en frekvens som er højere end vi mennesker kan høre…..De fleste brillebærere kender til ultralydsrensning – hvis f.eks. ens briller bliver ultralydsrenset hos ens optikker – og få minutter senere er stellet og næsepuder helt fri for snavs og fedt. Man kan sige at hver eneste del af et emne bliver påvirket og renset. Renseprocessen trænger ind i alle hjørne og kroge – modsat mekanisk rensning hvor der altid vil være dele af emnet hvor man af naturlige årsager ikke kan komme til.  Og som man kan se af ovenstående billede af en dyse fra en af mine sprøjtepistoler – så er det næsten umuligt og komme ind og få den rengjort indvendig. Men det kan lade sig gøre med en ultralydsrenser.

Min ultralydsrenser – købt hos Harald Nyborg til 199 kr.

Hvordan renser man så sin airbrush i en ultralydsrenser. Ja - hvis man bruger acrylmaling så er jeg ikke helt sikker på fremgangsmåden – for jeg bruger selv enamels - men jeg vil mene at man lægger sin dyse og andre airbrush dele ned i vandtanken evt. i et mindre glas med ganske almindelig postevand i. Måske en dråbe opvaskemiddel i eller to…. Herefter fylder man vand udenom glasset i vandtanken og starter ultralydsrenseren.

Jeg bruges Enamels og således gør jeg tingene lidt anderledes… Jeg fylder vandtanken op i min ultralydsrenser – og hælder en bundskjuler terpentin eller cellulose i mit lille (kaviar) glas…Herefter lægger jeg de airbrushdele jeg vil have renset ned i glasset og så sætter jeg låg på glasset og så sænker jeg mit lille (kaviar) glas ned i vandtanken.

Herefter lukker jeg låget på ultralydsrenseren og starter maskinen. Min ultralydsrenser kan køre 5 programmer – jeg bruger ofte 480 sek – (  8 min ) programmet – og det kører jeg så 2-3 gange…Efter 8 min som er det længste program – så slukker renseren af sig selv…

I torsdag rensede jeg på en af mine dyser fra en airbrush mage til den på det første billede ( se ovenfor )… De to første gange jeg kørte programmet på 480 sek skete der ikke rigtig noget – dysen lå og cyklede rundt nede i glasset - men da jeg så kørte programmet 3. gang – så kom der pludselig gamle røde maling rester boblende ud af dysen…Så en vis procent tålmodighed er vist en god ide…

Bemærk: Man må ALDRIG hælde brændbare væsker direkte ned i vandtanken på ultralydsrenseren – vandet i vantanken bliver temmelig varmt når man har kørt et renseprogram 2-3 gange…Dog ikke mere end at man kan have fingerene i det – men alligevel temmelig varmt…Det er heller ikke nogen god ide og putte airbrush dele ned i ultralydsrenseren med gummipakninger på – det har de nemlig slet ikke godt af…

Sådan en ultralydsrenser kan rense mange forskellige ting – f.eks. smykker, bestik, vandtætte ure, fyldepenne, - ja selv tandproteser påståes det… Så en ultralydsrenser er vist et MUST i ethvert velassorteret modelbygge hjem…
Jeg købte min i Harald Nyborg – og de fås vist i alle prisklasser – men til mit brug har det vist sig at en 200 kroners udgave er fuld tilstrækkeligt…

Håber i kan bruge tippet her – er der nogen der sidder med andre erfaringer vedr. ultralydsrensere - så byd ind – jeg vil rigtig gerne høre fra jer…. Vil du vide mere om ultralydsrensere så kan du finder yderligere info her… http://www.ultralydsrenser.dk/

Enjoy  :)
Logget
MVH

Per Olufsen

" En klog mand vælger hobby, hus og kone i nævnte rækkefølge .."  :-)

Per

• Lettere øvet
  • **
    • Digiphoto.dk  JETnoise the sound of freedom
« Svar #5 Dato: November 28, 2010, 01:19:57 am »

Hejsa...

Ja jeg har vist lavet en "dobbelt up" - sorry about that...  :) Jeg havde ikke set Fulcrums indlæg om ultralydsrensere. Jeg har vist også lagt mit indlæg et forkert sted...Men anyway...Her er lidt om min Wasco ultralydsrenser fra Harald Nyborg ...

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1091.0
Logget
MVH

Per Olufsen

" En klog mand vælger hobby, hus og kone i nævnte rækkefølge .."  :-)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: November 28, 2010, 10:55:37 am »

Hejsa...

Ja jeg har vist lavet en "dobbelt up" - sorry about that...  :) Jeg havde ikke set Fulcrums indlæg om ultralydsrensere. Jeg har vist også lagt mit indlæg et forkert sted...Men anyway...Her er lidt om min Wasco ultralydsrenser fra Harald Nyborg ...

Det er ikke noget, vi ikke kan flette os ud af, så nu er de to emner flettet sammen.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Fulcrum

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: November 28, 2010, 23:30:53 pm »

ADVARSEL: FORSIGTIG MED de små Iwata og lignende dyser - se her:

http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=379565

Jeg har ikke oplevet problemet med Badger og Fengda dyser, men det ser ud til at nogen har været uheldige med Iwata dyser.
Der nævnes intet om hvor lang tid dyserne har været behandlet.

En lille "test" af en ultralydsrenser går ud på at lægge et lille stykke staniol i badet, og det vil efter et stykke tid blive hullet af ultralyden.

Umiddelbart lyder det voldsomt at en dyse skulle lide samme  skæbne, men måske er det materialet Iwata anvender.

Jeg er nu ikke afskrækket,  men advarslen er hermed viderebragt.

Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: November 29, 2010, 12:26:43 pm »

Jeg har haft en ultralydsrenser i lidt over et år, og brugt den med stor fornøjelse. Dels på airbrushen, men også alt muligt andet, støvede fedtede resindele, briller, konens smykker, karburatorer osv osv.

Så jeg var mildest talt en smule overrasket da jeg læste et det kunne skade en dyse.  :o

Jeg har godt nok set alufolie gennemhullet i en ultralydsrenser, men det var en stor professionel model, med høj effekt. Så jeg troede ikke at de små modeller, vi typisk har, kunne udrette noget lignende, men jeg blev klogere. Foliet har været udsat for ultralyd i ca 100 sekunder.

Så hvis Iwata dyser er lavet af aluminium ( ??? ) ja så kan det godt være sandt. Nu har jeg renset en 0,22 dyse (Harder & Steenbeck), den fik 4 gange 480 sek. og den har ikke antydning af skader. Men den var meget ren  :D

Så nu hvem vil prøve at smide en Iwata dyse i ultralydsrenseren  ;D  ;D

[vedhæftning slettet af admin]
« Senest Redigeret: November 29, 2010, 22:24:03 pm af Kent »
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
ultralyd renser i lidl
« Svar #9 Dato: December 13, 2010, 07:08:22 am »

hej
lidl har en ultralydsrenser på programmet i denne uge til 179.-
sådan en kan jo bruges til mange ting bla. rensning at airbrush

http://lidl.dk/dk/home.nsf/pages/c.o.20101219.p.Ultralyd_rensemaskine

sek
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Staermose

• Gæst
Sv: ultralyd renser i lidl
« Svar #10 Dato: December 13, 2010, 07:34:37 am »

Der er allerede en tråd der snakker en del om netop dette her.
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: ultralyd renser i lidl
« Svar #11 Dato: December 14, 2010, 00:11:09 am »

Der er allerede en tråd der snakker en del om netop dette her.

De to emner er hermed flettet sammen.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #12 Dato: December 14, 2010, 09:48:50 am »

Citér
Så nu hvem vil prøve at smide en Iwata dyse i ultralydsrenseren

Jamen det har jeg skam gjort flere gange UDEN problemer. Vi taler her om en professionel ultralydsrenser hos en guldsmed og dysen har været under behandling i adskillige minutter. Eneste bivirkning = ren dyse.
Logget
Sturmer

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: December 14, 2010, 19:59:04 pm »

Har investret i en ultralyds renser, og fantastik min sprøjtepistol er ren for første gang i mange år  ;D, det er en Badger og ingen komplikationer.

Super Tip  ;)

cheers
Jes
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #14 Dato: Februar 23, 2011, 22:54:38 pm »

bruger også ultralyd til mine iwata og der er ingen problemer. Jeg ligger de store dele i vand med lidt sæbe og de små i et lille glas ( i vand badet ), med deeber. Dog har jeg ladet mig fortælle fra IWATA-folkene at selve stykket med luftventilen helst ikke må komme under vand da små stykker af maling kan sætte sig i ventilen. Jeg skrev til dem inden jeg selv smed min egen airbrush ned i.
Logget