Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:04:52 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Ultralydsrenser til 199 kr og kompressor til 299 kr.  (Læst 19322 gange)

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
Sv: Ultralydsrenser til 199 kr og kompressor til 299 kr.
« Svar #15 Dato: Maj 16, 2014, 23:09:46 pm »

Hej med jer.

Jeg er nu også den glade ejer af en ultralydsrenser og jeg kan KUN sige en ting:  KØB EN !!!!

Jeg har idag renset min airbrush, købt med malingrester (enamel) op grebet og i koppen, samt en smule brug.
5 ture i renseren - og en smule acetone på de værste udenbords steder, har givet mig en spritny airbrush !
Den skal naturligvis testes - men der er REN !

Og lige renset Ældstesøns sølvhalskæde bagefter..  Den er nu som ny  :)

Den store model koster p.t. 199,00 i Harald Nyborg.

God Bededagsferie..

MVH
Michael H
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #16 Dato: Maj 16, 2014, 23:18:54 pm »

jeg rensede konens smykker da jeg fik fat på en UL-renser det gav lidt plusser på kontoen hehe ;D :D
god weekend

svend
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #17 Dato: Maj 16, 2014, 23:19:20 pm »

Hej Michael
Har selv en jeg bruger til at rense min AB i er også yderes tilfreds med den.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #18 Dato: Maj 16, 2014, 23:55:12 pm »

...and a ULTRALYDSRENSER it shall be.... :)

Må have en tur i Harald nyborg...

MVH  HH

Logget

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #19 Dato: Maj 17, 2014, 11:48:01 am »

Den store model koster p.t. 199,00 i Harald Nyborg.
Hej Michael
Lyder godt. Jeg skal lige spørge dumt. Når du snakker om 5 ture er væsken så fortynder eller terpentin eller er det vand?
Mvh
Allan

Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
« Svar #20 Dato: Maj 18, 2014, 10:22:35 am »

Hej Allan  :)

Naaaahh...  Ikke helt  ;)

Det virker sådan, at selve renseren har en metalbund (kar).  Dr medfølger en plastindsats til karret.  Deri kommer man rent postevant.
Så putter man de ting man skal rense direkte ned i karret - tingene skal være helt dækket af vand, ellers virker "bølgerne" ikke..

Så kan du give den 1 af 5 programmer (antal sekunder).  Ting der kun skal renses let typisk 90 sekunder, men du kan køre helt op til 480 sekunder.  I og med at det kun er vand i karret, er det bølgerne der skal fjerne skidtet.  Og det kan godt tage nogle runder - men det bliver rent.

Hvis du skal rengøre i krassere sager (vinduesrens ex. - har hørt at det er det stærkeste der anbefales) skal det i en separat lukket beholder.  En af vore venner herinde bruger et fladt kaviarglas med låg (jævnt smart..) og putter så de mindre dele (dyse, ventiler ect.) og vinduesrens deri.  Der må KUN komme rent vand i selve karret på renseren.

For at afkorte processen, tog jeg de svære malingrester udenpå AB med acetone på en klud og lod så renseren tage det indvendige.

BEMÆRK:  Brug af ultralysresner kan angiveligt skade pakningerne...  Jeg havde intet problem med mine - men måske kan skal afmontere dem først ?  Ved ikke om andre herinde har erfaring med dette ???

Må sige, at jeg er yderst positiv.

Har du flere spørgsmål, skal jeg svare efter bedste evne - har dog kun kørt denne ene "tur" - men ved at der er andre der har brugt det et stykke tid   :)

God søndag...

MVH

Michael H
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #21 Dato: Maj 18, 2014, 10:46:22 am »

Min harald nyborg ul renser har altid kørt med sprinklervæske. Jeg skiller airbrushen ad og lægger alt sammen ned i den hvide bakke. Ikke noget med at pakke tingene ind eller noget.
Tingene tager ikke skade af det. Heller ikke pakninger!
Det eneste der ikke kommer i er nålen og selve luft koblingen i bunden da den aldrig bliver smudset.

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

airbrush-shop.dk

• Nyt medlem
  • *
    • Airbrushshop Danmark
« Svar #22 Dato: November 13, 2015, 14:26:42 pm »

Lige til info så er originale Iwata dyser lavet af Rustfrit stål og de kan sagtens holde til ultralydsbehandling  :)

Så hvis Iwata dyser er lavet af aluminium ( ??? ) ja så kan det godt være sandt. Nu har jeg renset en 0,22 dyse (Harder & Steenbeck), den fik 4 gange 480 sek. og den har ikke antydning af skader. Men den var meget ren  :D

Så nu hvem vil prøve at smide en Iwata dyse i ultralydsrenseren  ;D  ;D
« Senest Redigeret: November 18, 2015, 08:40:15 am af ch-art »
Logget
MVH
Heidi & Lars Christensen
Airbrushshop Danmark
www.airbrush-shop.dk

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #23 Dato: November 16, 2015, 20:37:00 pm »

Ultralyds rensere virker ved at de danner mikroskopiske bobler der falder sammen med et ordentligt (relativt til deres størrelse) smæld. Dette kaldes kavitation. Dette smæld kan slå skidtet af en overflade. I større sammenhænge kan det totalt smadre en pumpe eller en skibs skrue, så der er virkelig gang i den.

Det her er real-world kavitation

Når det så er sagt så er der meget lavere intensitet i en ultralyds renser, men i princippet kan det samme ske. Chancen for at vi nogensinde ser skader er lille da vi kun bruger renserne i meget meget kort tid. Pakninger kan være udsat da de er af et blødt materiale men på den anden side så er det eftergivende for 'smældet' - all bets are off, det kan ikke afvises.

Jeg har ikke set nogle skader på min airbrush
Logget