Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 16:07:05 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Borgdiorama - Tyskland ca. 1930  (Læst 7228 gange)

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
Borgdiorama - Tyskland ca. 1930
« Dato: November 30, 2010, 20:55:03 pm »

Kære alle

Først en hilsen fra en ny her på forummet. Jeg glæder mig til at deltage i debatten og blive inspireret af jeres flotte byggerier. :-)

Selv foretrækker jeg at bygge landskab og dioramaer, og har i mange år været mest aktiv på modeltogsfronten i flere skalaer. Om dette skriver jeg bloggen http://www.mj-blog.dk/ hvor jeg mest har skrevet om skala H0, men også lidt om Trumpeters nye jernbanebyggesæt.

For tiden bygger jeg i skala 1:45 og 1:48. Jeg blev først tiltrukket af Tamiyas nye lækre byggesæt, og fandt siden ud af at den nemt kunne suppleres med modeltog i samme skala. For at have en baggrund for at fotografere mine modeller begyndte jeg at bygge et klosterdiorama:

Og her er et eksempel på dioramaet som baggrund, her for en lækker metalmodel af en Mercedes-Benz varevogn:

Jeg har skrevet en serie artikler om klosterbyggeriet her: http://oscalemodel.com/tag/monastery

Men for tiden bygger jeg på et borgdiorama, der inkluderer en hjørne af en gammel borg på en klippeknude og en smalsporsbane, der kører tæt forbi samt et trinbræt, hvor passagerer og turister til borgen kan stige af.

Her er et billede fra undervejs i byggeriet:

Under den gamle borg findes en kælder, som jeg byggede først, da den blev lukket af af borgen ovenover:

Du kan læse mere om byggeriet her: http://oscalemodel.com/tag/castle-diorama

Hvad synes du? :-)

« Senest Redigeret: November 30, 2010, 20:58:46 pm af Occam »
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Besøg Oscalemodel.com - modelbygning i skala 1:45/48

Mikkel

• Bygger som en pro
Sv: Borgdiorama - Tyskland ca. 1930
« Svar #1 Dato: November 30, 2010, 21:05:16 pm »

Hej Occam

Velkommen til!

Det er virkelig nogle vildt flotte dioramaer :o :o

Mange venlige hilsner fra Mikkel

Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #2 Dato: November 30, 2010, 21:08:04 pm »

Citat fra: Occam
For tiden bygger jeg i skala 1:45 og 1:48...

Velkommen til.
1/48 har jeg har hørt et rygte om før, ;) men 1/45??!! Hvor er det typisk at den skala optræder?
« Senest Redigeret: November 30, 2010, 22:05:20 pm af Staermose »
Logget

kristensen

• Gæst
« Svar #3 Dato: November 30, 2010, 21:55:07 pm »

Hej Occam

Velkommen til, glæder mig til at få læst mere om dit klosterbyggeri

kristensen
Logget

hsmed

• Lettere øvet
  • **
  • Ry
    • Danskerbiler
« Svar #4 Dato: December 01, 2010, 10:14:46 am »

men 1/45??!! Hvor er det typisk at den skala optræder?

Det er i hvert fald en modeltogsskala - Jysk Model Jernbane Klub i Århus har et kæmpe anlæg i den størrelse
http://www.jmjk.dk/
Logget
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Staermose

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 01, 2010, 10:26:58 am »

Citat fra: hsmed
Det er i hvert fald en modeltogsskala...

Ahh! Ok, det kan forklare min uvidenhed om netop den skala.
Logget

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #6 Dato: December 01, 2010, 20:26:44 pm »

velkommen til
-flot klosterbyggeri  :P bygger du også tog og dioramaer fra deutsche Reich bahn perioden(NaziTyskland) ?
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
« Svar #7 Dato: December 04, 2010, 19:42:55 pm »

Tak for velkomsterne  :D

Modeltogskalaen 0 bruger skala 1:45 i Kontinentaleuropa, 1:43,5 i Storbritannien og 1:48 i USA. Det er noget værre rod, men hvis man er lidt selektiv med hvad man sætter sammen, kan mange ting sagtens bruge fra de tre skalaer. Sporvidden er i alle tilfælde den samme.

Jeg har sat tidspunktet for min jernbanesamling i skala 0 til 1930, hvilket er før den nazistiske stats overtagelse af DRG, Deutsche Reichbahn Gesellschaft. Så slipper man for at sætte naziørne på altid, det kan man godt blive træt af :-) Samtidig ser megen teknologi som f.eks. biler så hyggelige ud på dette tidspunkt, så der er også noget at samle på. Jeg har netop nu et par besynderlige køretøjer på vej hjem fra den tyske Ebay, køretøjer som vil passe fin i en 1930-setting.

Meeen, dioramaerne skal selvfølgelig også bruges som baggrund for min samling af WWII figurer, og her betyder 10-15 år jo mindre for troværdigheden af et landskab.
« Senest Redigeret: December 04, 2010, 19:46:55 pm af Occam »
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Greg

• Nyt medlem
  • *
« Svar #8 Dato: December 16, 2010, 08:30:26 am »

Hej.
Der ligger også et ret stort Model- Jernbanemuseum i Hadsten, lidt nord for Århus. Man kan komme dertil med I3 toget og så ligger deet lige overfor stationen i Hadsten, når man kommer fra Århus.
Et besøg værd.....
Logget

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
« Svar #9 Dato: December 20, 2010, 00:57:30 am »

Tak for tippet. :-)

Så begynder borgen efterhånden at ligne noget. Jeg har endelig bygget muren færdig og er i gang med krenelleringen. Tårnet er i samme højde, men mangler en etage mere. Desuden er klippen for borgens fod også næsten færdig, bygget af masser af flamingo og gips.

Sådan så det ud søndag aften. Jeg har skrevet lidt om byggeprocessen her:
http://oscalemodel.com/dioramas/castle-diorama-v-cliffs-and-arrow-slits

Hvad synes du? :-)
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #10 Dato: December 20, 2010, 13:25:43 pm »

Jeg synes det ser godt ud - jeg kan dog godt være lidt bekymret over det lidt ensformige mønster i murværket og de vandrette linier der fremstår. Det vil kræve en meget varieret bemaling og evt. at du laver det nummer med puds du viser på din blog for at skjule det.

Engang skulle du prøve at bygge det op i et stykke, f.eks. med kork og gibs.

Med hensyn til dine klippestykker, så ved jeg ikke om du er bekendt med det, men der findes flere slags dekorationsbark - det stads man bruger i potteplander eller i haven - der gør det rigtigt godt ud for klippe.

Jeg glæder mig til at se noget maling på det !
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
« Svar #11 Dato: Januar 28, 2011, 12:30:19 pm »

Hej Jan

Jeg kan vældigt godt lide Hirst Arts-støbninger til at bygge med, men som du rigtigt siger er det store problem at det hele let kommer til at se for linjeret ud. Jeg har dækket en del af muren med puds for at komme ud over det, og derefter tænker jeg at bruge vedbend og mos til at skabe linjer, der bryder støbningernes.

Sådan ser tårnet ud for øjeblikket efter grundmaling, en første wash og en stille highlight. Nu mangler der masser af bevoksning og måske et par washes mere til at give et indtryk lidt á la dette tårn fra Burgund:

Der er mange flere billeder af borgruinen her:
http://oscalemodel.com/dioramas/castle-diorama-vi-reaching-the-top
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Tumling

• Nyt medlem
  • *
« Svar #12 Dato: Januar 29, 2011, 11:10:01 am »

hvad er det for nogle Hirst Art molds du bruger til at bygge det her med ?
Logget

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
« Svar #13 Dato: Februar 02, 2011, 00:30:49 am »

hvad er det for nogle Hirst Art molds du bruger til at bygge det her med ?

Det er de runde tårne med 4" og 6" diameter, de to vægmolds #70 og #701, ruin mold #75 og endelig cavern accessory mold #85. De kan ses her:
http://hirstarts.com/molds/molds.html

Udover selve støbningen har jeg filet og skåret en del i støbningerne, for at få det hele til at passe. Der ligger et tyndt lag hvidt gips over det hele i hobbyrummet nu..  ::)
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #14 Dato: Februar 02, 2011, 08:17:15 am »

Hejsa

Det ser godt ud du - og samlingerne er helt væk, så det er bare som det skal være.

Jeg har investeret i den her samt den anden bog der er i serien - http://armorama.kitmaker.net/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=4767 de kan klart anbefales. Nå, men han bruger et lille trick for at variere og gøre kampestensvægge mere levende - nu er det godt nok noget han modellere op i lufttørrende ler - men det virker nok også på støbte vægge.

han tager en gang tapetklister (færdigblandet) og smøre et tyndt lag på, herefter lægger han små stykker iturevet toiletpapir på stenene - nogen får et lag, andre flere. Med lim penslen og f.eks. en tandstik markere han mellemrummene igen.

Fordelen er, at hver sten får sin egen textur og identitet - det ser helt godt ud.

I bind 2 er der fokus på vegetation, herunder også vedbed mm.

Vh/Jan

Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...