Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 10:12:43 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Min anden model.  (Læst 5560 gange)

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Sv: Min anden model.
« Svar #15 Dato: December 25, 2010, 18:45:17 pm »

Selv de gamle garvede i faget har åbenbart gjort lidt af det samme.

Host, host - jeg vil ikke betegne mig selv som gammel og garvet. Jeg sprang selv på vognen igen for ca 1½ år siden efter mange års pause, ca 30 og et par halvmente forsøg på genoptagelse.

Men jeg har en forkærlighed for at opsøge detaljer om de modeller jeg bygger og vil helst have baggrundsmaterialet i orden. Men nogen gange kan det være befriende at finde et lavt gærde.  ;D

Jeg synes da det er en god ide med at bygge de samme modeller - det giver netop mulighed for selv at se sin udvikling. Jeg er kommet igennem 2 Hurricane og er igang med 2 mere, 2 Mustang og 2 Spitfire men finder at det har været udviklende. Selvom jeg på et tidspunkt kørte træt i Dark Green og Ocean Grey/Dark Earth.  :D

Så klø på med MiG-15 men hav evt. nogen andre sæt klar til at adsprede tankerne når det bliver trivielt.  ;)

Carsten
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #16 Dato: December 25, 2010, 21:10:00 pm »

Hej Ove og Carsten!

Jeg troede det hed ”PMS”?? Nå! Men det er måske noget helt andet. ;D(Nu skal vi være alvorlige)

”AMS” siger du Ove. Tjah. Jeg har jo ikke været så længe i gamet endnu. Men jeg skal da gerne indrømme, at jeg har følt en snert af at ville starte op på den næste MIG-15, før den foregående var færdig.

Især når jeg havde begået en fejl med nu f.eks. malingen omkring cockpitrammen på min anden model, og derfor straks gerne vil forsøge en ny taktik på den tredje med det samme.

Men det har jeg så imødegået på den måde, at tage mig selv i nakken og gøre den færdig med den skavank, den nu havde, fordi jeg ellers ville udelukke mig selv for at opøve f.eks. godt lim- og penselarbejde på understellet. Det kan man jo sagtens gøre på den, selv om den nu har ovennævnte fejl. (Desuden er den også sjov at have til senere at se tilbage på, når jeg, forhåbentlig da, bliver rigtigt skarp til at bygge. Og ligefrem grim er den da ikke)

Men jeg skal da gerne indrømme, at det har krævet jernhård disciplin fra min side, at gøre det sådan.

Og det tror jeg i virkeligheden er løsningen på AMS: Tålmodighed, Metodik og Disciplin. Men det er som sagt ikke let. Det skal trænes. Ligesom så meget andet.

Med hensyn til at have baggrundsmaterialet i orden, når man skal bygge en model, kan jeg godt følge dig Carsten i, at man gerne vil lave tingene korrekt. Det at opsøge dokumentation/billeder fra virkeligheden kan jo i sig selv være en hobby i hobbyen og det behøver bestemt ikke at stå i vejen for, at et projekt bliver bygget færdigt. Snarere tvært imod.

Ser man på dette som en integreret del af projektet i stedet for en forhindring, tror jeg, det kan være en yderst givende og tilfredsstillende oplevelse at give sig i kast med og færdiggøre et projekt.

Som tidligere sagt er jeg imidlertid ikke nået dertil endnu. Men jeg skal senere i gang med mit Saturn V projekt i skala 1:96 fra Revell. (Dem har jeg i øvrigt to stykker liggende af. Den ene har jeg haft liggende i skunken i snart 15 år)

Modellen er imidlertid skrup forkert på forskellige områder:

F.eks. ses det her, at escapetower sidder direkte på commandmodule på Revell’s udgave,

Hvorimod den på Airfix’s udgave i skala 1:144 er korrekt forsynet med et heatshield, som den var i virkeligheden.

Ser vi på den sorte bemaling på 1. trinnet på Revell’s udgave er denne helt ude i hegnet, for nu at sige det mildt.

Den går alt for højt op og afsluttes med en ubrudt ring om trinnet øverst.
På Airfix’s udgave er den vist korrekt på æsken.

Men byggevejledningen foreskriver imidlertid, at bemalingen skal gå højere op, hvilket er forkert.

Til sidst kan jeg nævne 3. trinnet. På Revell’s udgave er bemalingen her også helt hen i vejret.

hvorimod den på Airfix’s udgave er vist korrekt på æsken.

Her går den sorte bemaling hele vejen rundt om trinnet, og der står ikke USA på siden af trinnet, hvilket er i overensstemmelse med virkeligheden.

Den slags blasfemi, som jeg ovenfor har beskrevet, vil jeg naturligvis ikke sidde overhørig, når jeg en gang skal til at bygge dem, da det trods alt er FOR åbenlyst.

Men jeg gider omvendt heller ikke flyve til USA udelukkende med det formål at tage billeder af hver eneste slimede lille del, jeg måtte finde, for at jeg skal kunne male den korrekt.

Ej heller har jeg lyst til at drøne rundt på internettet i dagevis for at finde brugbare billeder af hver eneste lille stump.

Som sagt alt med måde. Modellen skulle jo gerne blive færdig inden jeg lukker mine øjne som 100årig.

Men det er jo, når alt kommer til alt, en prioriteringssag.

Nu vil jeg slutte med at ønske jer og alle andre her i forummet en glædelig jul samt et godt nytår.

Mvh

Kim

Ps.: Carsten. Jeg håber, det er OK, at jeg anvendte ordene ”gamle garvede” om dig og de andre drevne byggere. De var ment i ordenes bedste betydning. ;)

Bare rolig. Jeg har både MIG 17, -19, og -21 + Boeing 747-400 samt B-52 i 1:72 liggende og vente.
Så jeg skal nok få afveksling, når den tid kommer.
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #17 Dato: December 26, 2010, 11:20:34 am »

Citér
Ej heller har jeg lyst til at drøne rundt på internettet i dagevis for at finde brugbare billeder af hver eneste lille stump.

Så lad mig da hjælpe dig lidt på vej. http://www.apollosaturn.com/saturnv.htm
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #18 Dato: December 26, 2010, 12:36:02 pm »

Hej Kim

Hvilket firma har lavet din MIG-19?

Vh Mikkel
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #19 Dato: December 26, 2010, 14:49:57 pm »

Hej Kim

Så er jeg rolig igen! Godt at høre du har lidt afvekslingsæt liggende til dage som ikke skal være MiG-dage!!!  ;D

Jeg har slet ikke noget imod dit "gamle garvede"; jeg føler mig slet ikke sådan i forhold til en lang række af de andre herinde!  ;)
Til gengæld er jeg slet ikke ked af at sammenligne mig med andre folk der kaster deres modeller ud på nettet - det er sgu' ikke alle der er lige så flotte som dine MiG'er. Nogen gange er det nok fotokvaliteten men jeg har da set billeder af modeller hvor især cockpitbemalingen er gjort med nonchelant frihånd. Hvilket er fint hvis man kan, men jeg bruger altså Tamiya-tape til at maske af for jeg kan ikke og vil gerne have så lidt maling på canopy som mulig!  ;D
Vi kan sgu' godt være med kan vi.

Til gengæld kan jeg se at du har anlæg for pernittengryn/AMS i forhold til Saturn V. Som du selv påpeger så får producenterne ikke altid alt rigtig fat og så må vi stakler jo selv surfe, flyve til Florida osv...  :P

En grund til at jeg er hvor jeg er nu mht. modelbygning er at jeg til forskel fra for 30 år siden nu er i besiddelse af tålmodighed og disciplin. Lyder fint, ikk? Men jeg kan godt huske en af mine første modeller en OV-10 Bronco der blev smækket sammen på en formiddag med lim til overflod på alle klare dele og malet med fejende bevægelser lysegrøn; yrrrrk mand en rædsel.  :o

Nu er vi da ved at komme vidt omkring i denne tråd.
Hav en god jul.

Carsten
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #20 Dato: December 26, 2010, 17:18:43 pm »

Hej Kim.

Din tråd er godt nok blevet til noget helt andet i mellemtiden, men jeg vover pelsen alligevel.

Hvad angår ADF-antennen, som skal strække sig fra canopy til halefinne vil jeg prøve Christians "usynlige" tråd, hvis jeg kan fremskaffe en sådan.

Spørgsmål om denne: Hvordan fæstner du tråden til flyet? Og hvordan får du strammet tråden op så den bliver så snorlige som på dit tyske kampfly fra dit galleri?

Det med at få antennetråden stram afhænger for mit vedkommende meget af, hvordan tråden sidder i virkeligheden. På Fw 190 er det nemt nok, idet jeg borer et lille hul i "knotten" oven på canopy'et og limer forreste ende af tråden fast her med cyanoakrylat. Efter en passende tørretid anbringer jeg den anden ende af tråden ovenpå masten på sideroret, hvorpå der i forvejen var anbragt en klat cyanoakrylat. Og så opretholder jeg bare stram tråd med håndkraft, indtil limen binder.

Samme princip kan bruges ved fx. Bf 109 og Spitfire, hvor tråden går fra mast til mast. På min just afsluttede P-51 kunne jeg ikke lige få mig selv til at bore hul i et stykke glasklart canopy og trække tråden ned i cockpittet , så den fik ingen antenne. Den var nok til eftersyn den dag.... ::)

På min Mosquito og He 219 blev jeg nødt til at jokke en skalpel ind i samlingen i sideroret og lime tråden fast der. Det var en ret delikat operation.

På en ny Mosquito har jeg simpelthen limet et godt langt stykke tråd ind fra starten, så må jeg se, om jeg får kuller af at have et stykke tråd slaskende under hele byggeriet.

Så jeg synes, at det er sådan lidt fra gang til gang med tips og tricks her. Men forhåbentlig kan det bruges som inspiration til nye tricks.

Mvh
Christian

Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #21 Dato: December 27, 2010, 00:13:56 am »

Hej alle sammen og fortsat glædelig jul. Rart at høre fra jer igen. Lå der mon nogen byggesæt under diverse træer i de små hjem?

Kent! Tak for linket. Jeg har lige kort været inde og besøge det, og jeg synes det ser lovende ud.

Er du nu dér igen Mikkel? ;D

Nå! Jeg løber lige ned og finder æsken…….. Laaaaaaang pause. (Ned ad trappen. Op ad trappen)
Så nu er jeg her igen.

Firmaet hedder Bilek og produkt nummeret er 956, tror jeg.

Den kan bygges i 5 forskellige varianter:

En checkoslovakisk og en kinesisk.

En østtysk og en russisk.

og til sidst endnu en kinesisk.

Så der er nok at tage fat på.

Den er i øvrigt købt nede hos Jacob på Frederiksberg. (Stoppel)

Kvaliteten ser ikke umiddelbart til at være på højde med Airfix’s MIG-15. F.eks. er der ingen styretappe til vinger og haleplan, hvor de skal sættes fast til kroppen. Så det varer nok lidt inden jeg går i kødet på den. Desuden er byggedokumentationen, så vidt jeg kan se fremstillet på en billig kopimaskine af ældre dato hjemme i én eller andens kælder, så man dårligt nok kan læse det, der står med småt.

Kanopyet har ligget og raslet rundt mellem de andre dele, og er således blevet lidt ridset deraf.

Men med lidt snilde og håndværksmæssig  erfaring tror jeg såmænd nok, at man kan få et godt resultat ud af den. Og jeg ser da også frem til at prøve den senere.

Imidlertid glæder jeg mig til at prøve denne her lille fyr først, når jeg endelig giver slip på MIG-15 fra Airfix. Den ser spændende ud, og kan bygges i to varianter. Men det varer jo som bekendt lidt endnu. (Jeg skal lige lære at sprøjtemale)

Hej Carsten!

Selvfølgelig kan vi også være med. Alle kan være med. At de virkeligt dygtige byggere udstiller deres projekter her, sætter for mig en standard, jeg gerne vil opnå gennem øvelse og rådgivning.

Og at mindre øvede og nybegyndere som jeg selv, kan udstille, giver mig mulighed for få tips og tricks fra de andre mere drevne byggere. Så ja! Vi kan også være med.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du anvender Tamiyatape til dine canopys. Det må da være et fandens til knokkelarbejde at klippe-klistre så præcist.

På min anden model, anvendte jeg da Vallejo’s Liquid Mask. Det kommer med garanti ud i alle krogene og er nemt at håndtere. (Det var Stoppel, der smed den i nakken på mig) Og jeg kan kun sige, at jeg er meget tilfreds med resultatet taget i betragtning, at det er første gang jeg prøver det.

Meget lidt Pernittengryn måske. Som sagt: De helt store åbenlyse fejl på Saturn V kan jeg ikke lade passere, medmindre den skal gå ind under kategorien ”What if”. Og det har jeg absolut ingen planer om.

Stakkels Bronco! Den må du gøre om og genoprette din ære. Og ja! Vi har da været lidt omkring. Men jeg kan kun sige, at jeg for min part har haft stor glæde af at skrive med jer. Jeg lærer jo hele tiden noget nyt.

Hej Christian!

Tak for dine råd. Nu har jeg lidt at arbejde videre med.

Det der cyanoakrylat. Hvad er det for noget stads? Og hvor skaffer man det?

Mvh. og tak for jeres indlæg (Og godt Nytår forresten)

Kim
« Senest Redigeret: December 27, 2010, 14:12:45 pm af Kim »
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #22 Dato: December 27, 2010, 09:15:27 am »

Hej Kim

Jeg har fundet ud af at der er to metoder med Tamiya-tape alt efter hvor markeret canopy-rammerne er

1 - tynde strimler ved fin markering som er lidt af et arbejde (og jeg øver mig stadig)
2 - stor bred tape som kan foldes osv som man vil ved vel definerede rammer på store områder som kan skæres til med et nyt knivblad

brugte 2 til min Viggen (og et par stykker som test) hvilket virkede fint.  ;)

cyanoakrylat: sekund lim. Fand en ny type i byggecenter og brugsen som er flexibel. Så knækker våbenophæng mv ikke så nemt af.  ;D

Carsten
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #23 Dato: December 28, 2010, 15:46:11 pm »

Hej Carsten.

Lyder stadigt forbandet besværligt med det tape. Men hvis det virker for dig, er det vel OK. Jeg tror bare ikke, jeg ville have tålmodighed til det. Så jeg muntrer mig videre med Vallejo's Liquid Mask.

Tak for oplysningen om sekundlimen i øvrigt.

Mvh

Kim
Logget

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #24 Dato: December 29, 2010, 12:26:54 pm »

Hej Kim

Jeg har selv en MIG-19 fra Bilek og det er meget, meget træls sæt at bygge :-[ Det passer ikke ret godt sammen og canopyet ser mærkligt ud, og det samme gør næsen :'(

Men der er mange forskelige versioner ;D

Mvh
Mikkel

Godt Nytår
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #25 Dato: December 29, 2010, 15:57:25 pm »

Hej Mikkel.

Har du bygget den? Har du nogle billeder jeg kan se? Hvilken version valgte du at bygge?

Hvis den er træls at bygge, glæder jeg mig til at prøve, når jeg er blevet mere rutineret.

Hvilke andre sæt har du med den?

Mvh Kim
Logget