Hej Ove og Carsten!
Jeg troede det hed ”PMS”?? Nå! Men det er måske noget helt andet.

(Nu skal vi være alvorlige)
”AMS” siger du Ove. Tjah. Jeg har jo ikke været så længe i gamet endnu. Men jeg skal da gerne indrømme, at jeg har følt en snert af at ville starte op på den næste MIG-15, før den foregående var færdig.
Især når jeg havde begået en fejl med nu f.eks. malingen omkring cockpitrammen på min anden model, og derfor straks gerne vil forsøge en ny taktik på den tredje med det samme.
Men det har jeg så imødegået på den måde, at tage mig selv i nakken og gøre den færdig med den skavank, den nu havde, fordi jeg ellers ville udelukke mig selv for at opøve f.eks. godt lim- og penselarbejde på understellet. Det kan man jo sagtens gøre på den, selv om den nu har ovennævnte fejl. (Desuden er den også sjov at have til senere at se tilbage på, når jeg, forhåbentlig da, bliver rigtigt skarp til at bygge. Og ligefrem grim er den da ikke)
Men jeg skal da gerne indrømme, at det har krævet jernhård disciplin fra min side, at gøre det sådan.
Og det tror jeg i virkeligheden er løsningen på AMS: Tålmodighed, Metodik og Disciplin. Men det er som sagt ikke let. Det skal trænes. Ligesom så meget andet.
Med hensyn til at have baggrundsmaterialet i orden, når man skal bygge en model, kan jeg godt følge dig Carsten i, at man gerne vil lave tingene korrekt. Det at opsøge dokumentation/billeder fra virkeligheden kan jo i sig selv være en hobby i hobbyen og det behøver bestemt ikke at stå i vejen for, at et projekt bliver bygget færdigt. Snarere tvært imod.
Ser man på dette som en integreret del af projektet i stedet for en forhindring, tror jeg, det kan være en yderst givende og tilfredsstillende oplevelse at give sig i kast med og færdiggøre et projekt.
Som tidligere sagt er jeg imidlertid ikke nået dertil endnu. Men jeg skal senere i gang med mit Saturn V projekt i skala 1:96 fra Revell. (Dem har jeg i øvrigt to stykker liggende af. Den ene har jeg haft liggende i skunken i snart 15 år)
Modellen er imidlertid skrup forkert på forskellige områder:
F.eks. ses det her, at escapetower sidder direkte på commandmodule på Revell’s udgave,

Hvorimod den på Airfix’s udgave i skala 1:144 er korrekt forsynet med et heatshield, som den var i virkeligheden.

Ser vi på den sorte bemaling på 1. trinnet på Revell’s udgave er denne helt ude i hegnet, for nu at sige det mildt.

Den går alt for højt op og afsluttes med en ubrudt ring om trinnet øverst.
På Airfix’s udgave er den vist korrekt på æsken.

Men byggevejledningen foreskriver imidlertid, at bemalingen skal gå højere op, hvilket er forkert.
Til sidst kan jeg nævne 3. trinnet. På Revell’s udgave er bemalingen her også helt hen i vejret.

hvorimod den på Airfix’s udgave er vist korrekt på æsken.

Her går den sorte bemaling hele vejen rundt om trinnet, og der står ikke USA på siden af trinnet, hvilket er i overensstemmelse med virkeligheden.
Den slags blasfemi, som jeg ovenfor har beskrevet, vil jeg naturligvis ikke sidde overhørig, når jeg en gang skal til at bygge dem, da det trods alt er FOR åbenlyst.
Men jeg gider omvendt heller ikke flyve til USA udelukkende med det formål at tage billeder af hver eneste slimede lille del, jeg måtte finde, for at jeg skal kunne male den korrekt.
Ej heller har jeg lyst til at drøne rundt på internettet i dagevis for at finde brugbare billeder af hver eneste lille stump.
Som sagt alt med måde. Modellen skulle jo gerne blive færdig inden jeg lukker mine øjne som 100årig.
Men det er jo, når alt kommer til alt, en prioriteringssag.
Nu vil jeg slutte med at ønske jer og alle andre her i forummet en glædelig jul samt et godt nytår.
Mvh
Kim
Ps.: Carsten. Jeg håber, det er OK, at jeg anvendte ordene ”gamle garvede” om dig og de andre drevne byggere. De var ment i ordenes bedste betydning.
Bare rolig. Jeg har både MIG 17, -19, og -21 + Boeing 747-400 samt B-52 i 1:72 liggende og vente.
Så jeg skal nok få afveksling, når den tid kommer.