Reparation af canopy med limmærker.
I forbindelse med bygningen af min tredje model – en MIG-15 fra Airfix 1:72 sådan rent undtagelsesvis –

kom jeg desværre til med mine store urinbelagte fedtknaster (Fingre) at sætte et lille ”fingeraftryk” på canopyet under monteringen. Fingeraftryk med LIM.
Jeg bandede og svor som en vantro tyrk og dansede krigsdans inde på mit modelværelse over det skete.
Det hjalp imidlertid ikke en tøddel på problemet. Mærket var der sgu stadigvæk, så jeg tænkte ”Nå ja! What the hell! Lad mig se, om det er muligt at reparere skidtet." Der var jo ikke noget at tabe.
Først sleb jeg stedet med slibepapir korn 600. Som forventet kom det til at se ud ad helvede til. Men jeg var jo nødt til som den første forudsætning at slibe fingeraftrykket helt ned. Så kunne jeg altid forsøge at polere bagefter.
Nu var canopyet helt mat, der hvor jeg havde slebet, så jeg vendte slibepapiret om og begyndte at polere med BAGSIDEN.
Det varede ikke længe, før jeg kunne kigge ind gennem canopyet igen, selv om det stadig bar præg af være slebet på.
Nå! Ned på mine jeans med canopyet og ”polere” mod dem. Det hjalp faktisk ganske pænt.
Derefter ned i værktøjskassen efter en tube Autosol. En lille klat på en vatpind, og så ellers bare der ud af. Eftertørring med en klud og voila! Et flot gennemsigtigt canopy igen.
Jeg var nu ikke helt 100% tilfreds. Jeg syntes stadig at der var en lille bitte bitte smule mathed tilbage, så jeg for over i BILKA og flåede en bøtte Silvo Tarnish Guard ned af hylden. (poleringsmiddel til sølv)
Hjem med den og så var det ellers bare der ud af med Silvo og en frisk vatpind. Lod skidtet tørre nogle minutter, hvorefter jeg polerede efter med en blød klud.
Sådan mand! Nu var canopyet næsten mere blank og gennemsigtigt end det var fra fabrikken og MIG-15 nr. 3 var reddet.
Er der andre der har nogle tricks angående dette?
Kim