Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 12:34:57 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Gendannelse af canopy glans efter limskade. "Fingeraftryk" på rude.  (Læst 7323 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!

Reparation af canopy med limmærker.

I forbindelse med bygningen af min tredje model – en MIG-15 fra Airfix 1:72 sådan rent undtagelsesvis –  :P kom jeg desværre til med mine store urinbelagte fedtknaster (Fingre) at sætte et lille ”fingeraftryk” på canopyet under monteringen. Fingeraftryk med LIM.

Jeg bandede og svor som en vantro tyrk og dansede krigsdans inde på mit modelværelse over det skete.

Det hjalp imidlertid ikke en tøddel på problemet. Mærket var der sgu stadigvæk, så jeg tænkte ”Nå ja! What the hell! Lad mig se, om det er muligt at reparere skidtet." Der var jo ikke noget at tabe.

Først sleb jeg stedet med slibepapir korn 600. Som forventet kom det til at se ud ad helvede til. Men jeg var jo nødt til som den første forudsætning at slibe fingeraftrykket helt ned. Så kunne jeg altid forsøge at polere bagefter.

Nu var canopyet helt mat, der hvor jeg havde slebet, så jeg vendte slibepapiret om og begyndte at polere med BAGSIDEN.

Det varede ikke længe, før jeg kunne kigge ind gennem canopyet igen, selv om det stadig bar præg af være slebet på.

Nå! Ned på mine jeans med canopyet og ”polere” mod dem. Det hjalp faktisk ganske pænt.

Derefter ned i værktøjskassen efter en tube Autosol. En lille klat på en vatpind, og så ellers bare der ud af. Eftertørring med en klud og voila! Et flot gennemsigtigt canopy igen.

Jeg var nu ikke helt 100% tilfreds. Jeg syntes stadig at der var en lille bitte bitte smule mathed tilbage, så jeg for over i BILKA og flåede en bøtte Silvo Tarnish Guard ned af hylden. (poleringsmiddel til sølv)

Hjem med den og så var det ellers bare der ud af med Silvo og en frisk vatpind. Lod skidtet tørre nogle minutter, hvorefter jeg polerede efter med en blød klud.

Sådan mand! Nu var canopyet næsten mere blank og gennemsigtigt end det var fra fabrikken og MIG-15 nr. 3 var reddet.

Er der andre der har nogle tricks angående dette?

Kim

Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Mikkel

• Bygger som en pro
Sv: Gendannelse af canopy glans efter limskade. "Fingeraftryk" på rude.
« Svar #1 Dato: Januar 05, 2011, 21:34:45 pm »

Hey Kim, du har lige redet en MIG-21 :o

Jeg har selv samme problem med et canopy, tak igen mange tak.

Jeg prøvede selv med noget til biler, men det var stadig mat, så prøvede jeg med tandpasta, nu lugtede det af mint, og riser var der mange af, så din teknik er da bare super!

Mange tak igen Kim :)

Vh
Mikkel
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #2 Dato: Januar 05, 2011, 22:21:21 pm »

Jeg kan kun anbefale MicroMesh Polishing Clothes. Det er et sæt bestående af noget lærred-lignende materiale med hhv. korn 3600, 4000, 6000, 8000 og 12000. Man starter med den groveste og arbejde sig så opefter. Derpå kan man evt. polere op med Tamiya Polishing Compound, som findes i flere grader (coarse, medium og fine, hvis jeg ikke tager fejl).

Polishing Clothes kan købes hos bl.a. Relish Models og polishing compond kan fås i de fleste førende forretninger. Bare-Metal laver også en dedikeret Plastic Polish til klare dele.

Men din egen metode fungerer tilsyneladende også!! :-)

Bjarne
Logget

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Januar 06, 2011, 00:35:52 am »

Jeg er igang med et projekt, der omhandler netop micro mesh og andre slipemidler og hvor de kan købes. Foreløbigt har jeg fået flikket et dokument sammen, der sammenligner forskellige kornstørrelser. Det kan downloades her:

http://rapidshare.com/files/441015396/Sandpaper_Grit_Scales.pdf

Synspunkter/kritik(helst konstruktiv)/tips og andet input er meget velkommen.

Når jeg kommer over jule/nytårs travlheden, så vil jeg præsentere mine resultater.

Mvh
DanTDBV
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #4 Dato: Januar 06, 2011, 07:43:12 am »

Hvis du så slutter af med en gang "future" så bliver det rigtigt godt.

Vh/Jan
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #5 Dato: Januar 06, 2011, 09:06:07 am »

Jeg foretrækker helt klart tandpasta, og har adskillige gange brugt det til at redde cockpitglas med. Det tager lidt tid, men resultatet har hver gang været et helt perfekt og krystalklart glas, der ikke behøver efterbehandling med Future eller lignende. Der må dog ikke være egentlige ridser i glasset, men disse kan nemt fjernes først enten ved at skrabe med en skarp kniv eller pudse med meget fint sandpapir/smergellærred (jeg foretrækker kniven, men det kræver forsigtighed!)

Fordelen ved tandpasta er, at det er lige til at skylle væk med vand, når man er færdig, men det er selvfølgelig rigtigt at det lugter af pebermynte.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #6 Dato: Januar 06, 2011, 10:46:32 am »

Hej igen med jer!

Dejligt at skrive med jer igen. Og tak for jeres indlæg i øvrigt. Det er meget informativt.

Jeg tror jeg ved lejlighed vil prøve Tamiya’s tuber. De hedder, så vidt jeg da kan se: Coarse, Fine og Finish.

Glæder mig, at jeg har kunnet bidrage til løsningen af et problem med din MIG-21 Mikkel, selv om løsningen måske nok er lidt uprofessionel og udført med de forhåndenværende midler.

(OG KAN DU SÅ KOMME I GANG MED DEN MIG-15 FRA AIRFIX………DRØNNERT) ;D

Jeg vil se den. Nå! >:(

Jeg forsøgte også med tandpasta, men nåede ikke det ønskede resultat. Men efter hvad du skriver Michael, har jeg nok bare ikke brugt den nødvendige tid og knofedt, så jeg giver det et second shut.

Findes der forhandlere af Micro Mesh og future i danmark?

Jeg har i øvrigt denne her Dummy til at øve lidt på.

Som det ses, har den været ude for lidt af hvert og dens prøvelser er formentlig ikke overstået endnu. Men den har været en uvurderlig hjælp i træningen.

Og hvem ved. Måske bliver den alligevel til en rigtig model en dag.

Som sagt tak for jeres bidrag.

Mvh

Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #7 Dato: Januar 06, 2011, 13:25:53 pm »

Jeg forsøgte også med tandpasta, men nåede ikke det ønskede resultat. Men efter hvad du skriver Michael, har jeg nok bare ikke brugt den nødvendige tid og knofedt, så jeg giver det et second shut.

Indrømmet, det kan godt tage sin tid med tandpasta, men jeg tror også der er forskel på hvilket mærke man bruger, det har nemlig noget at gøre med indholdet af slibemiddel. I "gamle dage" var indholdet af slibemiddel større end det typisk er idag og de fleste af mine erfaringer ligger nogle år tilbage og blev udført med Colgate. Måske nogle af de billige mærker stadig har højt indhold af slibemiddel?

mvh
Michael
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: Januar 06, 2011, 14:53:55 pm »

Det bedste resultat jeg har fået med at polere klardele, var da jeg sluttede af med autovoks. Turtle Original Wax. Den i den grønne plastflaske. Jeg tror at hvilken som helst voks/lakforsegler kan bruges, bare der er slibemiddel i.

Og så duftede modellen oven i købet, af nypoleret motorcykel bag efter  ;D  ;D
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #9 Dato: Januar 06, 2011, 15:53:39 pm »

For nu at gå strengt videnskabeligt til værks, kan jeg henvise til denne side, der lister tandpastaer efter deres slibeeffekt: http://www.odont.au.dk/skt/inftpmus/forskel2.1.1.html
For at få så god slibeeffekt som muligt, skal man vælge en tandpasta med så høj RDA-værdi som muligt.

Andet steds på nettet har jeg fundet en oversigt over nogle af de bedste (set med modelbyggeres øjne!):

Colgate Sensation Whitening RDA120
Clinomyn RDA124
Colgate Tandsten Kontrol plus Whitening RDA153
ColagteTripelAction RDA173
Colgate Sensitive RDA183

Sådan kan man gøre et simpelt spørgsmål kompliceret  ;D

mvh
Michael
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #10 Dato: Januar 06, 2011, 16:19:09 pm »

Kim,

Jeg har ikke set MicroMesh nogen steder i Danmark, men dermed naturligvis ikke sagt at det ikke kan købes!. Men hvis du ikke har noget i mod at bestille på nettet kan jeg anbefale http://www.relishmodels.co.uk. God og venlig service og altid mellem 10-20% rabat på vejledende engelske udsalgspriser.

Future laves mig bekendt ikke længere i sin gamle form. Der er vist noget med, de har ændret formlen og nu også kalder det noget andet. Jeg har dog aldrig selv været den store tilhænger af Future, så her må een med lidt mere viden hellere byde ind!

MVH

Bjarne
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #11 Dato: Januar 06, 2011, 21:59:32 pm »

Hej igen og tak for jeres svar.

Så kan jeg bedre forstå, at det tandpasta ikke virkede. Jeg har en gammel sur Colgate Karies Kontrol liggende med en RDA på skaldede 39.

Den kan man formodentlig forsøge at polere en klat blød nougat med uden det ville have nogen effekt.

Så kunne det være, man skulle prøve den med autovoksen fra Turtle. Jeg har vist stadig en sjat tilbage fra da jeg havde min Honda Gold Wing 1000 fra 1976 stående inde i entreen. (Et lille opgør med madammen) Så kan MIGen blive stillet i vinterhi ved siden af kværnen bagefter.

Nå! Jeg vil nu lige besøge Relishmodels også. så har jeg lidt at arbejde med.

Endnu en gang tak for jeres svar.

Mvh  Kim
Logget

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
« Svar #12 Dato: Januar 06, 2011, 22:37:41 pm »

Her er de 2 billigste steder, hvor jeg har fundet Micro-mesh produkter, begge på ebay.co.uk

http://shop.ebay.co.uk/micro_mesh/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Det skulle være klude, men det finder jeg først helt sikkert ud af, når jeg får råd til at bestille noget af det.
Det kan bedst betale sig at købe 6"x8" arkene, da cm2 prisen er lavest for dem.
Okay rullerne er billigst /cm2, men hvem har vel råd til at bruge mere end 8020 kroner +fragt, hvis man vil have alle 9 kornstørrelser.

http://shop.ebay.co.uk/vinny5353/m.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A3133&rt=nc&_trksid=p3911.c0.m14.l1513&_pgn=1

Her har jeg netop bestilt følgende produkter:
WOODTURNING- MICRO MESH 9 PAD VARIETY PACK (LARGE)
WOODTURNING MICRO MESH CRAFT KIT
WOODTURNING - 3 X MICRO MESH ABRASIVE & BUFFING FILES
Nu må vi se, hvordan tingende ser ud, når jeg får dem.

Med hensyn til Future, så har Stoppel Pledge KlarPolish, fra tid til anden, der ifølge Svensk IPMS skulle være det samme, der er i hvert fald nogen af dem, der bruger det som sådan.

Ellers kan det, hvis du kender nogen, der kommer i Sverige, købes i ICA og Coop supermarkeder.

Futurebiblen: http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html

Håber det kan bruges.
Mvh
DanTDBV
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #13 Dato: Januar 07, 2011, 19:05:08 pm »

Hej Dan.

Tak for dit svar. Det ser spændende ud.

Mvh Kim
Logget

Tom Nielsen

• Gæst
Superlim på glas.
« Svar #14 Dato: April 22, 2011, 23:31:15 pm »

Skægt...Eller træls, for nu at sige det på jysk.
Netop som jeg skrev om superlimtåge på glas, så oplevede jeg den ene lille ting som er endnu værre idag, under bygningen af min MGB....Superlim direkte på glasset >:(
Men til sagen....Jeg gjorde som følger:

Jeg sleb først superlimen af glasset med en korn 800 sandpapir.
Dernæst sleb jeg efter med en korn 1200 vådslibepapir.
Dernæst en korn 2000 vådslibepapir.

Nu havde jeg så en frontrude, uden superlim, men med en stor delvis ugennemsigtig plet

Jeg tog derfor noget tandpasta, Colgate Whitening...Jeg så det indeholdt pimpsten, og jeg tænkte det var fint til polérmiddel.

Først fordelte jeg tandpastaen på det ugennemsigtige område, og polerede derefter første gang med en tot vat, og jeg kunne godt se jeg ikke rigtig kom nogen vegne, men nu kommer det rigtigt smarte...

Jeg tog min røremaskine til maling (det er faktisk en røremaskine til Irish coffee) og pillede selve røredimsen af, så tog jeg en vatpind (dem med hvidt plasticrør imellem vatenderne) skar den midt over, og stoppede på min røremaskine...

Så havde jeg lige pludselig en polérmaskine, og så var det bare at pøse tandpasta på, indtil pletten nærmest var forsvundet...Jeg tørrede herefter ruden af for overskydende tandpasta, og polerede efter med en gang almindelig autovoks...Og så var ruden så go som ny.

Logget