Danske Modelbyggere Forum

• Juni 09, 2023, 07:40:43 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: [1] 2 3 ... 19

Forfatter Emne: Ny bruger siger lige goddaws :)  (Læst 78679 gange)

Kasper

• Nyt medlem
  • *
Ny bruger siger lige goddaws :)
« Dato: Januar 11, 2011, 23:23:42 pm »

Hej Forum

Jeg synes der burde være en introduktionstråd, hvor man kunne præsentere sig selv og hvad ens interesse felt er

mvh Kasper
« Senest Redigeret: Januar 13, 2011, 18:07:52 pm af Jens »
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
Sv: Introduktionstråd
« Svar #1 Dato: Januar 12, 2011, 16:58:58 pm »

Det lyder da egentlig som en god ide´.
Jeg hedder Nikolaj, er38 år og har efter lang tids pause genoptaget modelbyggeriet. Herinde har jeg virkelig fået nogen rigtig gode fif.
Jeg bygger primært fly fra WW2, specielt Luftwaffes forskellige modeller. Bygger helst i 1/32 og 1/24.
Logget

Kasper

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Januar 12, 2011, 21:18:59 pm »

Jeg må hellere også gøre det

Kasper- 27 år, til dagligt er jeg lagerforvalter, har været væk fra modellerne i lang tid... er glad for at være vendt tilbage sikke en god modtagelse håber at kunne blive en del af kliken.

Glemte lige at skrive interesse felt på, 1/35 panser og figurer, måske et par helo's :D

på sigt 1 Lastvogn, måske noget 1/72 infanteri

mvh
Kasper
« Senest Redigeret: Januar 13, 2011, 18:27:03 pm af Kasper »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2011, 18:07:07 pm »

Jeg har lige sat en nål i emnet, så det ikke forputter sig med tiden.

Selv om jeg ikke er nye herinde, skal det da ikke holde mig fra at komme med en kort introduktion.

Jeg hedder Jens - som profilen antyder - og arbejder i Flyvevåbnet. Min interesse er næsten udelukkende fly, til gengæld dækker det over perioden fra før 2. verdenskrig til i dag. Hovedparten af mine fly er i 1/48, men jeg har stadig en del i 1/72, samt nogle stykker i 1/32.

En kort overgang byggede jeg panzer i 1/35, men det er jeg vokset fra.  ;D Jeg har dog anskaffet mig enkelte 1/48 panzermodeller, fordi det er den gældende skala. ;)

Jeg har bygget i mere end 25 år - dog ikke på samme model.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bølkov

• Modelbygger
Sv: Introduktionstråd - hvem er du?
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2011, 19:14:41 pm »

Jeg hedder Thomas, er 42 år og også genfødt modelbygger. Jeg er lærer (dansk, sløjd, musik og samfundsfag), og fritidsmusiker.

Jeg bygger fortrinsvist biler og lastbiler i storskala (1/16 - 1/8), og det er lige så sjovt at finde sættene som det er at bygge dem.

Jeg benytter metal (aluminium, messing, kobber og karrosseriplade) og finer i modellerne, og ikke kun til kabler og andre detaljer.

Målet for 2011 er at komme i gang med airbrush - hidtil har jeg malet karrosserier og større flader med spraymaling og alt andet med pensel.
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2011, 19:23:38 pm »

Jeg hedder Mikkel og er 15 år ( Skole elev:P), jeg bygger udelukket fly, helst fra små lande i Afrika, eller mellemøsten :D
Det kan være alle mulige fly, men mest russisk.

Begyndte engang på en Dragon Sherman Firefly, men bælterne gik i stykker >:(, så det skidt har jeg ikke rørt ved siden ;D

Mit mål for 2011 er at nå op på 100 færdige fly, mangler kun 25 ;)

Mikkel
Logget

BikerBabe

• Lettere øvet
  • **
    • Min hobbyside om BMW-motorcykler
« Svar #6 Dato: Januar 15, 2011, 04:00:53 am »

Jeg hedder Maria, jeg er 45 år, og jeg arbejder efter flere "rundture" til forskellige museer i og uden for København (- og en "detour" til et byggemarked) nu atter igen på Politihistorisk Museum på deltid på grund af problemer med helbredet. (Slidgigt i bentøjet, dårlig ryg).

Jeg har efter mange års pause genoptaget modelbyggeriet; jeg lagde ud med en Tamiya Messerschmitt Bf-109 E4 i 1/48 (JG 26: Weiss 12) som jeg er færdig med; jeg har Gallands W. Nr.5819 (Airfix 1/48) klar til at gå i gang med, jeg er delvist begyndt på en BMW R27 med sidevogn, og så er der et sæt Luftwaffegutter i 1/48 der venter på at blive malet, det samme med en 1/32 figur af Adolf Galland.
Og så overvejer jeg om jeg skal anskaffe nogle flere 1/48 Bf-109'ere, så jeg kunne lave et JG 26-diorama...jeg har plade og andre materialer.

Og så synes jeg det kunne være fedt at lave endnu et diorama, nemlig en RAF-eskadrille, ligeledes fra slaget om England, hvor JG 26 gjorde Sydengland, Calais-området og kanalområdet usikker. ;)
Men! Drømme kan man altid, nu må jeg se hvad det ender med, alt det her modelpilleri jeg roder med. :D
Så det er JG 26 der rodes med her for tiden.
« Senest Redigeret: Januar 15, 2011, 04:04:29 am af BikerBabe »
Logget
Jojo, der er mere mellem styrthjelm og asfalt, end man skulle tro!

hsmed

• Lettere øvet
  • **
  • Ry
    • Danskerbiler
« Svar #7 Dato: Januar 21, 2011, 12:58:14 pm »

Nu må jeg så også hellere komme med en intro, efter jeg har 'luret' her i snart lang tid. Navnet er Henning (Smed - og dermed skulle mit profilnavn være forklaret) - 47 år og dataingeniør til daglig.

Modelbyggeriet blev påbegyndt omkring 10-12 års alderen med Airfix og Matchbox sæt og i mit drengeværelse var loftet fyldt med fly hængende i snore, mens der stod biler på hylderne. Alt blev iøvrigt pakket ned, da jeg flyttede hjemmefra og ligger så vidt jeg ved stadig på loftet hos mine forældre - det kunne faktisk være ganske spændende at rode lidt i en dag :-)

Nå, men videregående uddannelse, arbejde, etablering, familie og hvad der ellers fulgte skubbede modelbyggeriet til side i mange år. Dog ikke længere, end at der i perioder dukkede en trang op - især formidlet af, at jeg havde en ven, som var i besiddelse af en lille hobbyforretning, som han lukkede for en 20 år siden, hvor jeg købte en god sjat bilbyggesæt, som stod - og stadig står - i min kælder og lokker.

I stedet begyndte jeg at samle lidt på modelbiler i 1:43. Færdigbyggede, altså. Men da jeg var kræsen, og kun ville have modeller af racerbiler, som danskere havde kørt i, lærte jeg hurtigt, at der var en underskov af små producenter, som lavede resinbyggesæt og/eller decals af de mere obskure emner, som ikke lige havde vundet LeMans. Det har lige så stille trukket mig igang igen - men tid og plads er stadig to væsentlige mangler, som yderligere kan suppleres af en tredje: Nemlig at evnerne nok også er noget rustne efter 30 års pause.

Derfor snuser jeg teknikker på steder som her - og der vil jeg sige, at I alle er uhyre inspirerende, hvadenten i bygger biler, militær eller helt fiktive emner. Jeg er endnu ikke kommet så langt, at jeg har kastet mig over et komplet resinbyggesæt - i stedet ombygger jeg diecasts eller miniracere, hvor jeg kan træne maleteknik og processen med selv at fremstille decals uden at projekterne bliver for omfattende. Selv med denne begrænsning er jeg dog nede på en færdiggørelsesrate på under 1 bil om året! Ikke meget - og meget mindre end jeg gerne ville  ;D

Indtil videre har jeg ikke vist noget færdigt her på stedet, men en dag, så sker det!
Logget
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #8 Dato: Januar 21, 2011, 13:30:26 pm »

Så er det tid til at lægge lidt til tråden her!  :D

Jeg hedder Carsten (stor overraskelse) er 49 år og efter værnepligt i flyvevåbnet - kanonkommandør Bofors L/70 - er jeg blevet politikommissær.
Jeg har som mange andre haft en laaaang pause i modelbyggeriet siden jeg var teenager med et par mislykkede forsøg undervejs på at genoptage hobbyen.

Da far var dreng byggede jeg alt, næsten - fly, skibe, rumskibe, kampvogne og malede soldater. Evnerne var ikke store men entusiasmen til gengæld til stede.

For ca 2 år siden tvang omstændighederne (færdselsuheld) mig til at finde en stillesiddende hobby så en stak flymodeller blev indkøbt. Det smittede af på drengene og en overgang sad vi fire og byggede sammen. Så overtog world of warcraft og counter-strike og så fik jeg ro igen.  ;D

Da markedet har udviklet sig noget siden Airfix var standarten og Tamiya og Revell eksotiske!!! så har jeg fået snuset lidt omkring forskellige mærker for at komme med på beated. Heldigvis er internet min ven så det var til at finde inspiration osv og en DANSK modelbyggerside - herligt. Så kan man få gode råd på dansk.

Oprindelig da jeg genoptog hobbyen ville jeg bygge allierede jagerfly (ingen hagekors til mig tak!) og især Kaj Birksteds og gerne et ace-meet i Kastrup maj/juni 1945.

Da jeg løb sur i dark-green og ocean grey slog mit kontrafaktiske skriveri igennem og jeg erkendte at what-if er min genre. Så kan der også bygges tyske og italienske fly med andre nationalitetsmærker. Ku' han ikk' bare bygge tidlig anden verdenskrig - jugoslavisk, polsk, finsk, svensk, norsk osv, osv? Jo, og sådan nogen smutter der også på bordet af og til men det er WI der har mit hjerteblod.  ;)

Carsten
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #9 Dato: Januar 21, 2011, 20:31:20 pm »

Hej Carsten.

Hvor var du ved 'nærluffen'? Jeg var ildleder på super fledermaus i 1980-1981 på Værløse i Esk 575.

mvh

Flemming
www.ipms.dk
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #10 Dato: Januar 22, 2011, 10:32:40 am »

Herligt som relationer popper op!

Jeg var i 2. deling 1981-82, selvfølgelig 575. Ka' være vi lige har afløst hinanden?

Carsten
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #11 Dato: Januar 22, 2011, 14:32:34 pm »

Okay også på Værløse!

Jeg kan ikke huske hvilken deling jeg var i - men det var den ude for enden af startbanen i Knardrup enden, hvor der var nogle jordhuller... Opbygget af gamle jernbanesveller af os! Dengang var den slags (jernbanesveller) slet ikke farlige som de er i dag - se det var jo heldigt! Men det var trods alt et fedt sted at være som flyspotter, når man kunne følge flyene i søgekikkerter. Herlig tid.

mvh

Flemming
www.ipms.dk
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #12 Dato: Januar 22, 2011, 15:33:11 pm »

Vi lå midt for startbanen også i fine stillinger bygget af gamle sveller, men ikke af mit hold.  :D
Ikke dårligt med sådan en tør bunker når man skulle være i stillingen - måske er det derfor jeg er lidt sær i badehætten...  :o

Carsten
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #13 Dato: Januar 22, 2011, 19:56:18 pm »

Det er vist på tide kamptropperne melder sig ;) Jeg er OKS ved GHR og det er ikke så ringe endda, genoptog hobbyen for ca 1 år siden, både fordi jeg havde tænkt på det længe men også fordi det giver en helt anden ro efter en udsendelse. Det kan ikke lade sig gøre at være i battlemind og samtidig bygge. Måske var det en ide´Forsvarets psykologer kunne tage med til debriefing.
Mvh.
Nikolaj
Logget

gamle vandborg

• Nyt medlem
  • *
« Svar #14 Dato: Januar 26, 2011, 17:48:08 pm »

Ja, jeg hedder Torben og er 52 år gammel om ganske få dage. Grunden til at jeg hedder "gamle vandborg" er, at min søn også er medlem af forummet her og hedder "vandborg". Så må jeg være den gamle. Jeg startede med at bygge som ganske ung. Mit første byggesæt var en Airfix Spitfire i pose, indkøbt i vores lokale legetøjsbutik. Gennem de næste mange år, var jeg fast kunde i hobbyebutikken i Møllegade i Valby. Det var et skønt sted med samlesæt reol op og ned. Byggeriet gik i stå i mine teenageår, hvor det mere var piger som var hobby. Da jeg blev student, skulle jeg lige ind og aftjene min værnepligt i Søværnet. Det tog lige 9 år før end jeg kom ud igen, hvor jeg blev ansat i Kriminalforsorgen. Der har jeg været ansat siden og er i dag endt som overvagtmester i vores Direktorat.
Jeg har gennem alle årene bygget mere eller mindre, hvilket jo har sat spor hos min søn som også bygger meget. Udover plastbyggesæt, har jeg også bygget en del fjernstyrede skibe og i øjeblikket står den på ægte damplokomotiver (livesteam) og vogne i skala 1:22 og kørsel i haven. Når det bliver forår skal jeg til at anlægge min egen bane i haven. De sidste vogne bliver færdig i løbet af denne uge.
Min plan er at prøve at bygge en del af de fly som har været i det danske flyvevåben i skala 1:48 som vinterprojekter og så havebane resten af tiden de næste par år.
Logget
Mange hilsner
Torben
Sider: [1] 2 3 ... 19