Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 01:06:05 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Maling i camoflagefarver.  (Læst 5360 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Maling i camoflagefarver.
« Dato: Januar 12, 2011, 22:00:43 pm »

Hej allesammen!

Jeg skal snart i gang med min 4. MIG-15 fra Airfix. Og jeg har nogle vilde planer om at kaste mig over den i en ungarnsk udgave som her vist.

Jeg ved imidlertid ikke lige, hvordan jeg skal gribe sagen an. Jeg kan både pensle og sprøjte nu og jeg kunne godt tænke mig at komme så tæt så muligt på de højeste standarder, som til tider vises herinde. (Jeg kan her nævne Christian's Mirage III CJ som blot eet eksempel)

Er der mon nogen herinde, som vil forbarme sig over en stakkels synder og dele ud af deres visdom og erfaringer? (Indtil videre kører jeg med Humbrol's farver på terpentin basis) Jeg er ikke klar til at eksperimentere med andre mærker endnu.

Mvh

Kim
« Senest Redigeret: Januar 12, 2011, 22:03:45 pm af Kim »
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
Sv: Maling i camoflagefarver.
« Svar #1 Dato: Januar 12, 2011, 23:18:43 pm »

Hej

Det er ikke så svært endda.

1. start med den lyseste farve først. Bunden f.eks.
2. fortynd malingen selvom du maler med pensel. Tynde lag! Brug den som 'primer', så der kommer ensartet lys overflade.
3. Når malingen er -helt- tør afdækkes bunden
4. Mal den lyseste overfalde farve på samme måde - men med bundfarve afdækket.
5. Når malingen er tør aftegnes camouflagemønster med lys blyant
6. Brug den/de mørke overflade farver i på samme måde.

Humbrol maling er typisk alt for tyk. Den skal røres godt op så alt slask i bunden er væk og ja det tager tid... Fortynding så malingen slipper penslen let uden at løbe.

Mellem hvert lag skal malingen tørre helt. Snus til den. Lugter den af maling er den ikke tør endnu.

Herefter blank lak. Decals og efterfølgende mat/halvblank lak. Igen tilstrækkeligt fortyndet. Der er mange lag, så det er vigtigt at alle lag er tynde - men dækkende. Ellers skjules overfladedetaljer.

mvh

Flemming
www.ipms.dk
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2011, 12:26:37 pm »

Hej Flemming. Og tak for dit svar.

Jeg bliver dog nok nødt til lige at forstå dette korrekt, inden jeg begynder.

Når du under punkt 1. siger ”bunden”. Mener du så ”undersiden” af flyet som skal være aircraft blue, eller mener du at jeg skal male hele flyet med denne farve som en slags ”bundmaling”?

(Du nævner selv ordet ”primer” længere ned i forløbet)

Når vi så taler om de andre farver. (Sand, Brown og Army Green) Lægger du dem så på ”ved siden af hinanden” eller ”oven på hinanden” med Sand nederst efterfulgt af Brown og så med Army Green øverst?

(Hvis farverne lægges ”oven på hinanden” vil der ligge flere lag farve, hvor der er mørkt end, hvor der er lyst, hvis du forstår, hvad jeg mener)

Med hensyn til Humbrol’s ”Bundfald” er det nu ikke så slemt endda. Jeg bruger en boremaskine. (Uden bor vel at mærke.:P Jeg monterer en stålspatel i stedet)

Op i højeste gear, ned i tønden med kalorius og tryk på speederen. Så skal jeg da ellers lige love for, at der sker ting og sager dernede.

Et lille minut med liv og glade dage, og så er den ellers i orden. Ikke mere bundfald i den spand.

Endnu en gang: Tak for dit svar.

Mvh

Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2011, 13:09:17 pm »

Hej

Ja det vil være en fordel at give den undersidefarven på hele flyet. Mht. camouflage vil det være bedst at lave afgrænsede felter til hver farve for ikke at få for mange lag. På den anden side bliver det også nemt noget gnideri med masser af penselspor. Det er på det tidspunkt at man finder ud af at airbrush er vejen frem ;-)

mvh

Flemming
www.ipms.dk
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Sv: Maling i camouflagefarver.
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2011, 15:23:16 pm »

Hej igen Flemming.

Og tak for dit uddybende svar. Nu har jeg lidt at arbejde videre med.

Med hensyn til airbrush, så er jeg faktisk allerede nu i gang med træningen på MIG-15 nr. 3

Den er dog (næsten) ensfarvet som det ses. Kun næsen skal males rød. Resten er decals.

Endnu en gang Tak for dit råd.

Mvh

Kim
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2011, 18:00:56 pm »

Jeg vil gerne udfordre Flemmings i øvrigt udmærkede svar. De seks punkter er udmærkede som udgangspunkt, men mine egne erfaringer har "punkteret" nogle af dem. Mine kommentarer er skrevet med rødt:

1. start med den lyseste farve først. Bunden f.eks. Dette er ikke altid nødvendigt, særligt ikke ved bemaling med airbrush. En del panzerbyggere grunder ligefrem deres kampvogne med sort inden den endelige bemaling.
2. fortynd malingen selvom du maler med pensel. Tynde lag! Brug den som 'primer', så der kommer ensartet lys overflade. Enig. I en airbrush skal det være så tyndt som letmælk eller skummetmælk.
3. Når malingen er -helt- tør afdækkes bunden Den maler jeg ofte til sidst for at få en ensartet overgang til oversidefarverne - især når jeg maler i frihånd med airbrush.
4. Mal den lyseste overfalde farve på samme måde - men med bundfarve afdækket. Samme kommentar som ved nr. 1.
5. Når malingen er tør aftegnes camouflagemønster med lys blyant Denne metode bør man nok lige afprøve, da jeg ser en risiko i, at blyantsfarven trækker igennem malingen.
6. Brug den/de mørke overflade farver i på samme måde.

Jeg lavet altid et lille overlap mellem farverne. Hvis malingen er tilpas tynd, burde der ikke ske noget ved det.

Hvis du vil sprøjtemale, kan du med fordel dække af med enten tape, der er skåret til i mønsteret, eller med "pædagogtyggegummi/elefantsnot" á la Bjarnes modeller.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2011, 22:21:37 pm »

Hej Jens.

Tusind tak for dit indlæg.

Som med så meget andet, ser det ud til, at ting kan gøres på mange måder. Også camouflage lakering.

I virkeligheden drejer det sig nok om at finde sin egen sti, når det kommer til stykket, når man lægger sin plan for, hvilke farver man anvender først. Pensel vs. Sprøjte o.s.v.

Jeg for min part har besluttet mig for sprøjtelakering, når vi taler om selve flyet. Smådelene så som hjul og kanonrør o.l. forbliver med pensel.

Jeg kan kun give dig ret i, at lakken virkelig skal fortyndes, så den er næsten lige så tynd som terpentinen, hvis man virkelig skal dosere knivskarpt og med lavt tryk. (Jeg anvender skummetmælken som udgangspunkt)

På mine første tre modeller har jeg anvendt Humbrol’s nr 1 som grunder. (På den tredje som sprøjtelak) Selv som fortyndet virker den som om, den er lidt fed i det. Nærmest som om den har lidt fyldsstof til at skjule samlinger med.

Så jeg tror, når det kommer til stykket, efter at jeg nu har læst dit indlæg, at jeg vil fortsætte med den som grunder/primer og så derefter anvende de 4 andre som regulære farvelakker for derefter at afslutte med klar lak, decalering og så halvmat coating til sidst.

Lyder den plan helt ude i hegnet eller hvad synes du? (og I andre med for den sags skyld)

Elefantsnottet kan jeg godt huske, jeg læste om et andet sted herinde. Jeg kan bare ikke lige huske hvor. Eller hvordan det anvendes.

Jeg husker noget om, at jeg syntes det lød spændende og genialt, da jeg læste om det.
Og det lyder umiddelbart som det perfekte alternativ til blyanten.

Men hvad er det officielle navn for det? Man kan vist købe det i en boghandel. Er det ikke korrekt?

Endnu en gang: Tak for dit indlæg.

Mvh

Kim
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2011, 22:37:41 pm »

Jo elefant snot kan købes hos boghandlen, så vidt jeg husker bruges det til at hænge ting op med eller bagpå ting der skal hænges op. Jeg mener at da jeg købte det forklarede jeg dem bare hvad det var og så vidste de det. Kan ikke huske om jeg brugte ordet elefantsnot.
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #8 Dato: Januar 13, 2011, 22:49:07 pm »

Hej Nikolajblossom

Og hvordan anvendte du det så?

Mvh

Kim
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: Januar 13, 2011, 22:55:52 pm »

I det store udland kaldes det Blu-Tack. I DK er det gult og kommer i en flad pakke med fire(?) brede strimler.

Man former det til tynde pølser, som man bruger til at laver kanterne af mønsteret med. Imellem pølserne anvendes tape. Alt efter hvilken vinkel, malingen rækker kanten med, vil man få en skarpere eller blødere overgang. Prøv at eksperimentere lidt med det.

Jeg har i øvrigt kunne genanvende mit, men det bør nok skiftes ud engang imellem.

Er Humbrol nr. 1 ikke en blank maling? Medmindre man maler metalfarve (f.eks. Alclad) ovenpå, ville jeg bruge en mat grunder. Oftest bruger jeg en sort (eller næsten sort) til panellinjerne, og jeg bruger sjældent anden grunder end det.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #10 Dato: Januar 13, 2011, 23:03:55 pm »

Et billede siger som bekendt mere end tusinde ord:

Bemærk: Det er ikke min F-100.   ::)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #11 Dato: Januar 13, 2011, 23:27:07 pm »

Hej igen Jens.

Ok! Det ser ud til at passe lige til mit temperament. Jeg må straks en tur ned til Arnold Busk i morgen og få fat i noget af det stads. Så kan jeg træne på en glasplade.

Alle tiders!

Nej! Humbrol’s nr. 1. er vel næsten det mest matte man kan tænke sig.

Så ud fra dit indlæg kan jeg så forstå, at jeg har anvendt en forkert grunder, da jeg malede og stadig maler mine MIGer i Humbrol’s nr. 11 (Sølv)

Ja-ja! Så tror da pokker, at de ikke blev pænere. HA! :P Men så lærte jeg da i det mindste det også som en lille ”sidegevindst”. Der kan man bare se.

En anden ting. På billedet har byggeren malet mørkegrå ved panellinier og nitter. Hvad er årsagen til dette? Og hvilken maling er anvendt her tror du? Er det noget, jeg kan have gavn af på mine MIGer? Og i bekræftende fald; hvad er processen?

Håber det er OK, at jeg spørger så meget.

Endnu en gang: Tak for assistancen.

Mvh

Kim
« Senest Redigeret: Januar 14, 2011, 08:55:52 am af Kim »
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #12 Dato: Januar 14, 2011, 11:16:48 am »

Jeg skulle egentlig have brugt det til at lave et plettet mønster på en HE 177, Dvs, først male den, derefter rulle " snotten i små tynde pølser, skære små stykker af pølserne, sætte de små stykker på flyet, og derefter male i en anden farve. Dette blev droppet da jeg så størrelsen på HE 177 i skala 1/48, og det ærgrer mig stadigt. Jeg valgte et andet mønster men jeg tror det havde fungeret. Det var i min opstart og der led jeg desværre af utålmodighed.
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: Januar 14, 2011, 11:46:58 am »

Hvis du har en "Tiger" forretning i nærheden, så kan du få elefantsnot for en...nå ja...ti'er. Hvad der er sparet er tjent  ;)

Forkert at grunde i Humbrol 11, næ...intet er rigtigt eller forkert. Jeg har set flere byggetråde hvor der blev grundet i sølv, for så træder alle overfladefejl tydeligt frem. Hvad farve man grunder med er jo et temperament spørgsmål. Selv grunder jeg med hvid.

De mørkegrå streger ved panellinierne kaldes, hvis du læser en udenbys byggetråd, for preshading. Det er lige nøjagtigt det den gør; ligger nogle skygger ved panellinierne og så fylder den (nogle gange) panellinierne med mørk maling så de fremtræder lidt tydeligere. Gjort rigtigt, så bryder det overfladen, så farven ikke er fuldstændigt ensartet.
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #14 Dato: Januar 14, 2011, 12:17:29 pm »

Hej Nikolaj!

Tro mig! Jeg kender følelsen af utålmodighed. Jeg kan også dårligt blive færdig med én MIG, før jeg farer i flæsket på den næste. Men der er altså ingen vej uden om. Selvdiciplin, Tålmodighed og Metodisk fremgangsmåde er den eneste virkningsfulde vej ud af AMS.

Din ide med snotten lyder ellers godt. Så den har jeg skrevet ned og gemt til en anden god gang, hvis jeg skulle få brug for den.

Hej Kent!

Det ser ud til, at du har misforstået det med grunderen. Jeg har anvendt Humbrol’s nr. 1 Grey Primer som grunder for Humbrol’s nr. 11 Silver efterfølgende.

Denne Grey Primer er super mat, og efter hvad jeg kan forstå mellem linierne i Jens’ udmærkede indlæg, skulle jeg nok have anvendt noget blankt som grunder i stedet, når jeg vil afslutte med metallak, i dette tilfælde Humbrol’s nr. 11 Silver, for at få en korrekt finish.

Det med panellinierne/nitterne ser spændende ud. Betyder den Preshading så, at panellinier og nitter træder lidt tydeligere frem under sølvlakken med en anelse mørkere nuance?

Er det i øvrigt din model på billedet?

Tak for jeres hjælp og indlæg begge to.

Mvh Kim
Logget