Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 03:45:59 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Maling i camoflagefarver.  (Læst 5356 gange)

Kent

• Bygger som en pro
Sv: Maling i camoflagefarver.
« Svar #15 Dato: Januar 14, 2011, 16:30:50 pm »

Citér
Det ser ud til, at du har misforstået det med grunderen.

Ups...ja, det har jeg da vist  ::)

Citér
Betyder den Preshading så, at panellinier og nitter træder lidt tydeligere frem under sølvlakken med en anelse mørkere nuance?

Med almindelig maling, ja, lige nøjagtigt. Men med metallak, tror jeg ikke det kan lade sig gøre, da den er fuldt dækkende. Der er man nødt til at bruge andre teknikker. Postshading, altså male panellinierne op, med super tynd maling, efter at modellen er malet og decals er sat på. Det er en langt sværere teknik at mestre, da man let kan komme til at ødelægge en ellers færdig model.

Her er et eksempel på en som virkelig mestrer den teknik http://hsfeatures.com/features04/do335a0cw_1.htm

Citér
Er det i øvrigt din model på billedet?
Nej...den er alt for moderne  ;)
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #16 Dato: Januar 15, 2011, 22:57:46 pm »

Hej igen alle sammen!

Så fandt jeg det elefantsnot. I Danmark hedder det så ”Tack-all” fra firmaet Bantex.

Anyway! Jeg vil gerne sige jer alle tak for jeres hjælp. Alle input har været til stor hjælp for mig.
Og jeg glæder mig til at komme i gang.

Mvh Kim

Ps.: Nåh ja forresten! Med hensyn til grunding under Humbrol's nr. 11 Silver har jeg nu indkøbt Humbrol's nr. 5 Dark Admiralty Grey (Den er blank) til at lægge i mellem nr 1. Grey Primer og nr. 11 silver.

Så må vi se, hvad der sker.
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #17 Dato: Januar 15, 2011, 23:21:58 pm »

Kim,

Hvis du er nogenlunde fortrolig med det engelske sprog, er her en glimragende guide til maskering med elefantsnot (jeg kan se, det også er et billede herfra, Jens har linket til):

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=61996&hl=

MVH

Bjarne
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #18 Dato: Januar 15, 2011, 23:33:25 pm »

Hej Bjarne. Og tak for linket.

Smadder godt.

Og jo! Jeg har arbejdet i England i næsten 5 år, så et enkelt ord eller to har jeg da samlet op under vejs.

Linket er yderst oplysende.

Endnu en gang Tak

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #19 Dato: Januar 16, 2011, 10:10:42 am »

Mig bekendt kaldes den hvide udgave for White-Tack (go figure!!). Den skulle have den fordel, at den ikke så nemt sætter mærker på den overflade den placeres på.
Har man placeret Blu-Tack ovenpå maling, der endnu ikke er helt tør, vil man vide hvad jeg taler om. Det er vist noget med, at der er nogle olier i Blu-Tack, som kan trænge ned i malingen.

Hvis du eBay'er, er der rig mulighed for at købe begge dele dér. Sidst jeg købte, fik jeg 12 pakker á 60 gr for under kr. 90,- inkl. porto.

MVH

Bjarne
« Senest Redigeret: Januar 16, 2011, 11:45:57 am af Bjarne »
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #20 Dato: Januar 16, 2011, 11:18:38 am »

Jeg fik et arsenal af den originale 'white tack' for noget tid siden. Umiddelbart synes jeg at dens hæfteevne lader noget tilbage at ønske, men til gengæld er det rigtigt at den ikke påvirker underlaget negativt.
Logget
Sturmer

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #21 Dato: Januar 16, 2011, 13:39:39 pm »

Ok! Det kan man da kalde mængderabat. Næsten 3/4 kilo for 90 kr. incl. transport. Så bliver det da ikke meget bedre.

Jeg vil ikke sige, hvad jeg har givet for de 2 x 50 g, jeg har købt nede hos Arnold Busk. (Så griner I bare ad mig. Og DET går jo ikke)
Men havde jeg købt samme mængde dernede, måtte jeg spise af naboernes skraldespande resten af januar, hvis jeg ville være mæt inden sengetid. (Ja! Nu griner I sgu' nok alligevel. Drønnerter!) ;D

Vi snakkes! ;)

Kim
Logget