Danske Modelbyggere Forum

• Juni 10, 2023, 16:43:01 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Putty  (Læst 4742 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Putty
« Dato: Januar 14, 2011, 10:25:10 am »

Hej igen alle sammen!

Denne gang vil jeg gerne spørge lidt om putty.

Selv har jeg en tube af Revell’s Plasto liggende.

Mit problem er imidlertid, at den tørrer ekstremt hurtigt. Man kan dårligt nå at få den ud af tuben, før den bliver hård og utilgivelig som grønlandsk granit. Især hvis man forsøger at anvende den i meget små mængder, tørrer den hurtigt.

Jeg har prøvet at røre lidt af den op med acetone. Men det hjælper ikke stort, og desuden har den en tendens til at blive lidt ”Grynet” af det.

Så hvad er løsningen? Kan den fortyndes op med noget andet end acetone? Findes der evt. andre mærker, som er længere om at tørre og derved lettere at håndtere?

Kan man evt. anvende gips i stedet?

Hvad siger profferne?

Mvh

Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Kent

• Bygger som en pro
Sv: Putty
« Svar #1 Dato: Januar 14, 2011, 11:58:59 am »

Citér
Kan man evt. anvende gips i stedet?

Nope...det binder ikke til plastik, så det er "no go".

Jeg ved at Tamiya fremstiller en lyshærdende putty, men den er vist ret dyr.

De fleste almindelige putty, som den du har, tørrer ret hurtigt. Jeg tror det er et spørgsmål om tilvending, selv syntes jeg det er en fordel, så kan man slibe ret hurtigt bag efter.

White Putty, kan fortyndes med acetone, men jeg er aldrig blevet venner med den, da den binder forholdsvis dårligt til plastik. Du kan også få flydende putty, fra f.eks Gunze eller Vallejo, dem har jeg dog ingen erfaring med, jeg holder mig til de gode gamle fra Humbrol eller Revell.
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #2 Dato: Januar 14, 2011, 12:27:19 pm »

Hej Kent!

Tak for dit svar.

Så må jeg en tur ind til Frederiksberg og se, hvad han kan byde ind med nede i kælderen.

Skulle den flydende putty vise sig at være FOR længe om at hærde op, kan man jo altid "skynde lidt på den" i varmluftovnen ved 60 - 70 grader.

Det virker glimrende med malingen. Så hvorfor ikke også med puttyen?

Endnu en gang tak for dit råd

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #3 Dato: Januar 14, 2011, 14:14:44 pm »

Jeg kan varmt anbefale Tamiya White Putty. Tørrer i et - for mig - fornuftigt tempo, er meget finkornet og giver en fin overflade ved slibning og - sidst men ikke mindst - en af de meget få putties (???) jeg har prøvet, som man rent faktisk kan genskabe panellinjer i, uden det hele krakelerer!!!

Bjarne
Logget

Fulcrum

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Januar 14, 2011, 16:32:10 pm »

Hej

Jeg har med succes anvendt Humbrol putty rørt op med Revell Airbrush Cleaner.

Det ER grynet i starten, men bliv ved med at røre indtil det har den ønskede konsistens.

Airbrush Cleaner angriber  IKKE styren/plastic.

Når spartlen er tør, kan du fjerne overflødig masse med en vatpind fugtet med Airbrush Cleaner.
Dermed ødelægger du ikke panellinier/detaljer.

Lugten må du affinde dig med.

Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #5 Dato: Januar 15, 2011, 22:03:43 pm »

Hej igen alle sammen!

Så fandt jeg omsider frem til den putty, som passer til mit temperament.

Det blev Tamiya’s Basic Type Putty.

Dejlig blød at arbejde med og en lille smule længere tid om at tørre.

Nu ved jeg ikke om det er den samme, som du hentyder til Bjarne. Jeg mener; TUBEN er hvid, men puttyen er grå.

Anyway! Jeg vil gerne sige jer alle tak for jeres hjælp. Alle input har været til stor hjælp for mig.

Mvh Kim
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #6 Dato: Januar 15, 2011, 23:29:57 pm »

Kim,

Det er ikke den samme. Den jeg henviser til er denne:

Der er vist ikke så meget forskel på de to ud over farven. Dejlig blød at arbejde med, formstabil og giver en fin, blank overflade når det er slebet ned.
Men rart at høre, du har fundet din favoritputty.

Jeg har prøvet den, du viser, og den er ganske udmærket efter min mening. I mit modelrod har jeg pt. også Squadron White og Squadron Green putty samt Mr. Hobby White Putty. De to første er for grove efter min mening, og Mr. Hobby minder mest af alt om en gang smeltet skumfidus, som tørrer for hurtigt.

MVH

Bjarne

Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #7 Dato: Januar 15, 2011, 23:39:55 pm »

Du fredsens mand!

Du må jo have et helt arsenal stående derhjemme.;D
Jeg vidste ikke, at der findes så mange forskellige puttys. Men så blev jeg da så klog.:o

Tak for oplysningerne

Mvh Kim
Logget

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: Januar 18, 2011, 18:52:10 pm »

En spartel masse, som jeg har set anbefalet på skalamodelskibe.dk er Plastic Padding P100 eller PP 100. Det er ikke noget jeg selv har prøvet (Det var i forgårs jeg fandt forumet) men det lyder fornuftigt.

Tråden og artiklen, hvor jeg læste om det.
http://www.skalamodelskibe.dk/forum/viewthread.php?thread_id=272

http://www.skalamodelskibe.dk/articles.php?article_id=28

Mvh
DanTDBV
« Senest Redigeret: Januar 18, 2011, 18:57:29 pm af Dan TDBV Nielsen »
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #9 Dato: Januar 18, 2011, 19:08:57 pm »

Hej Dan.

Nu fremgår det jo ikke, hvorvidt skibene er bygget af træ eller polestyren.

Det har formentlig også en vis betydning, tror jeg.

Jeg har imidlertid siddet og muntret mig med min Tamiya Basic Type og er ganske fornøjet med den. Så jeg bliver nok der.

Men tak for tippet any way. Det er altid rart med nye input.

Mvh Kim
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: Januar 18, 2011, 21:10:57 pm »

Vi har slet ikke været omkring den bedste "putty" til lidt større fejl, som f.eks en dårlig vingesamling. Nemlig plastik...plastikplade eller strukket støberamme.

Jeg har i de sidste år ikke brugt andet. Det er nemt at bruge, det synker ikke, det er nemt at slibe i, der skal ikke slibes ret meget og så er det nemt at gravere panelliner i. Eneste ulempe er, at det er lidt længe om at blive tørt nok til, at man kan slibe i det

Min erfaring er, at det er bedst at bruge støberammerne fra det sæt man er ved at bygge, da der jo er stor forskel på plastik.

Jeg fandt denne tråd, der forklarer lidt om det hele, i gode billeder og tekst.

http://aeroscale.kitmaker.net/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=111677&page=1
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #11 Dato: Januar 19, 2011, 13:33:31 pm »

Hej Kent.

Det ser i hvert fald spændende, detaljeret og udførligt men også avanceret ud for en ny mand som mig.

Men hvordan strækker man en støberamme? Ok! Jeg gætter selvfølgelig på, at der formentlig er noget varme involveret. (Formodentlig en varmepistol) Men hvordan udføres teknikken?

Hvem vil svare på det?

Mvh Kim
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: Januar 19, 2011, 14:03:03 pm »

Man bruger et stearinlys, og drejer en stump støberamme mellem fingrene, et par centimeter over lyset.

Når plastikken bliver blød trækker man forsigtigt i den.

Der er ikke nogen mellemvej, det drejer sig om øvelse, øvelse og atter øvelse.

Men det er faktisk ikke så svært, når man har prøvet det et par gange.

Prøv at se denne video:

HOW TO: Stretch Sprue!
Logget

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: Januar 19, 2011, 14:12:36 pm »

Den udføres bedst med et stearinlys, en stump støberamme og en del træning.

Gør det til en vane at klippe gode regulære stykker af støberammerne inden du smider dem i skraldespanden. Jeg bygger biler i stor skala, så jeg er nogle gange heldig at finde stykker på op til 15 cm, hvor der ikke er "sidegrene" på - ved ikke hvordan det ser ud for andre typer sæt...

Hold stykket over flammen på stearinlyset (ikke så tæt på, at der går ild i det) og når plasten bliver blød, trækker man. Afhængigt af hvor hurtigt man trækker bliver stykket enten meget langt og meget tyndt eller knap så langt og ikke så tyndt. Træningen giver udtryk i, at man lærer at fornemme, hvornår "nok er nok", så man stopper før man har trukket det fra hinanden.

Det kan lade sig gøre at strække så langt at "tråden" kan være svær at se (godt til antenner og andet, der skal være småt). Lad være med at forsøge at slukke eventuel ild i plasten med fingrene; det giver nogle dumme forbrændinger!  
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

Pinky

• Gæst
« Svar #14 Dato: Januar 19, 2011, 16:13:57 pm »

Sikke et kvaj i den video man sgu tro han ikke havede prøvet det før  ::)
Logget