Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 12:46:11 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Decalering.  (Læst 13201 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Decalering.
« Dato: Januar 22, 2011, 11:03:50 am »

Hej alle sammen!

Denne gang har jeg et spørgsmål angående decalering.

Nedenfor ses et billede af min tredje model – Sådan rent undtagelsesvis en MiG 15 fra Airfix i 1:72 i russisk ”outfit” :P – hvor stjernen går ind over en panellinie.

Decal er løsnet fra bagpapiret nedsænket i almindeligt vand.

Derefter er den dyppet i Humbrol’s Decalfix for derefter at være blevet monteret på flyet.

Som det ses, delvist skjuler decal panellinien.

Er der en teknik til at undgå dette? Jeg mener: Kan man få decal til at synke ned i panellinien, så denne træder tydeligere frem?

Er den teknik, jeg har anvendt, helt ude i skoven?

Hvem vil byde ind med nogle gode tip omkring denne problematik?

På forhånd tak

Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Staermose

• Gæst
Sv: Decalering.
« Svar #1 Dato: Januar 22, 2011, 11:25:10 am »

Ved at benytte Microscales Micro Sol væske, kan du opnå det du gerne vil. Den opløser dit decal en smule. Og når væsken fordamper og mærket hærder op igen, så vil det søge mod nærmeste overflade og hæfte derpå.
Lige nu er mærket for stift, og Micro Sol gør det blødt nok til at forme sig efter modelens overflade.

Jeg benytter det samme når jeg skal have et decal til at se malet ud oven på en struktureret overflade.
Som fx her:

Microscale laver også en væske der hedder Micro Set. Denne kan hjælpe med at montere mærket, og det er med til i nogen grad at man undgår at der kommer en lys kalk hinde på mærket. Også kaldet 'silvering' da det ser en lille smule mere sølvagtigt ud end det bør.
Produkterne kan ses her, men de burde være til at købe herhjemme også.
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #2 Dato: Januar 22, 2011, 11:34:48 am »

Kim,

Hvis du anskaffer dig noget Micro Sol, giver du den røde stjerne et let lag af dette med en pensel. Dette vil blødgøre dit decal, og afhængig af hvor stift det er, vil det selv smyge sig ned i panellinjen. Ellers kan du hjælpe det lidt på vej ved let at køre et skarpt knivsblad langs panellinjen.
Jeg har aldrig brugt DecalFix, men du kan evt. prøve at give et lag af det ovenpå det genstridige decal og se om det er nok til at blødgøre det.

Ellers er her lidt inspiration:

HOW TO: DECAL! (BasicModelling Style) VIDEO No. 100!

http://www.youtube.com/user/hyperscale#p/search/4/Cue_pb-L3SU

EGTT - Decals

Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #3 Dato: Januar 22, 2011, 11:56:47 am »

Og hvis Bjarne's forslag ikke virker... gentag efter mig:

DACO !

Se nedenstående

Synes sgu ikke at Humbrol's produkter virker særligt godt, hold dig fra det

Bo

hej Maria

Lige et lille suplement til Jens gode råd

Et anden rigtig godt decal "blødgøre" er DACO:  http://ultra.glo.be/daco/

De laver et rigtig godt sæt i tre styrker, dem bruger jeg som suplement til Micro sol/set, er især brugbare hvis
decalerne ikke rigtig vil "lægge sig"

De kan købes på postorder eller hos Stoppel

Bo
« Senest Redigeret: Januar 22, 2011, 11:59:41 am af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Januar 22, 2011, 15:15:52 pm »

Hvis dit decal bliver ved med at være genstridigt, så kør et skalpelblad i panellinien. Prøv så med lidt decalfix, hvis du ikke kan vente på dit Micro Set/Sol. Det kan være du skal hjælpe det lidt på vej med en vatpind.
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #5 Dato: Januar 22, 2011, 18:04:40 pm »

Hej med jer!

Og tak for jeres tips.

Jeg tror jeg vil prøve med Micro Sol først.

Jakobs (Staermose) robotmand med 5-tallet i nakken ser hamrende godt ud.

Desværre er det for sent at afprøve det på min tredje MiG 15.
Som det fremgår af billederne neden for, er den allerede færdig, og der er lagt en coating med klar lak hen over det hele.

Imidlertid har jeg stadig 4 stykker liggende på lager, (+ en dummy) jeg kan træne på og det bringer mig så frem til følgende spørgsmål til Jakob:

Hvordan gør du så? Kommer du f. eks. først Micro sol på modellen, der hvor mærket skal sidde, for derefter at pensle mærket over med endnu en omgang efter monteringen? Eller nøjes du med at give Micro Sol én gang? Enten før eller efter monteringen af mærket? Bruger du pensel eller vatpind under påføringen af Micro Sol?

Jeg skal for resten lige indskyde, at Stoppel også har Micro Sol og Micro Set nede i skuffen.

Endnu en gang tak for jeres indlæg

Mvh Kim
« Senest Redigeret: Januar 22, 2011, 23:34:29 pm af Kim »
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Staermose

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 22, 2011, 18:29:52 pm »

Nu maler jeg jo gerne modeller der ses med del mere slidtage end de mest almindelige flymodeller. Men mon ikke nogle af de ting jeg gør har et overlap med hvordan flybyggere i al almindelighed også gør det  ;)

1. Sjask maling på modellen indtil du når et niveau hvor du er tilfreds.
2. Mal Future lak enten på området hvor decalet skal sidder, eller airbrush det over hele modellen. Dette afhænger helt og aldeles af hvor mange decals der skal på. Er det en til et par få små stykker, så gør det første. Er det store og mange så gør det andet.
3. Når lakken er tør så mal med pensel lidt Micro Set der hvor decalet skal sidde.
4. Opløs decalets lim ved at lade det ligge i vand til det løsnes ganske lidt, tag det op og læg det på et stykke køkkenrulle, stadig med papiret på.  Køkkenrullen suge det meste overskydende vand, og limen opløses en lille smule mere mens det ligger her.
5. Når det er helt løst føres det over på det våde Micro Set område. Jeg benytter en pensel til dette.
Da området er vådt, kan decalet flyttes lidt rund for at kunne opnå den mest optimale placering.
6. Når de sidder hvor den skal, fjerne jeg de sidste dråber væske med en vatpind.
7. Hele decalet pensel derefter med Micro Sol. Det tager tid for at virke ordenligt. hvor længe det er afhænger helt decalets størrelse. Jeg plejer at gøre dette som det sidste, inden jeg forlader kommandobunkeren, og lader det står til dagen efter. Det er muligt at det er tørt på kortere tid, men her må andre gerne byde ind med deres viden.

Andre byggere har sikkert andre metoder, nogen har de samme og andre igen en blanding. Hvor om alt, så gælder det for dig at finde den metoder der virker bedst for dig og dine modeller, så prøv dig frem.
Og ser du et decal som du synes er umanerligt pænt sat på en model, så spørg endelig byggeren af modellen (i det omfang det er muligt) hvordan han eller hun har gjort det. I lang det fleste tilfælde er folk glade for at dele ud af deres viden.
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #7 Dato: Januar 22, 2011, 19:13:27 pm »

Hej Jakob.

Det er absolut også mit indtryk, at folk hellere end gerne vil hjælpe.

Tro mig! Det har jeg haft rigtig megen glæde af. En skønne dag bliver det forhåbentlig min tur til at give et bidrag.

Tak for din udførlige beskrivelse i øvrigt. Nu har jeg et sted at begynde.

Jeg skal lige en tur ned ”i kælderen” på tirsdag og få ham til at lange en tønde Micro Set og Micro Sol over disken og så er det ellers bare derudaf.

Endnu en gang tak for dit svar

Mvh Kim
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #8 Dato: Januar 22, 2011, 20:18:50 pm »

Hej Kim

Før jeg blev "overtalt" til at prøve Daco brugte jeg faktisk også Humbrol decal-fix. I og for sig var det godt nok og kunne også trække decals ned i panellinjer osv. men det havde desværre en kedelig tendens til at give hvide skjolder.
Jeg har også fået decal-fix til at trække et decal fint ned over en hævet luge på siden af fuselagen på en F4F-3, selvom det tog laaaang tid så blev resultatet pænt.
Tålmodighed er en dyd.

Hvorfor dypper du decals ned i decal-fix? Jeg gør som de andre (nogen af dem), løsner decal i vand, trækker det på modellen (efter klar lak) og derpå kommer jeg decal-fix/daco på med en pensel. Det virker faktisk fint også med humbrol.

Carsten
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: Januar 22, 2011, 23:57:58 pm »

Microscale laver også en væske der hedder Micro Set. Denne kan hjælpe med at montere mærket, og det er med til i nogen grad at man undgår at der kommer en lys kalk hinde på mærket. Også kaldet 'silvering' da det ser en lille smule mere sølvagtigt ud end det bør.

Silvering har ikke noget med en kalkhinde at gøre. Silvering skyldes luft, der fanges under et decal, fordi modellens overflade ikke er tilstrækkelig blank, og/eller der ikke er bindemiddel (f.eks. lim) nok under decal. Man kan sætte decals på mat maling, hvis man bruger Johnson's lak som bindemiddel.

Inden man anvender de stærke væsker til decals, bør man afprøve de knap så hidsige af slagsen. Jeg har noget, der er ret barskt ved decals, og de kan altså tage skade af de. Det kan de også med Daco's produkter (i hvert fald den stærke af dem).

Når jeg sætter decals på i dag, anvender jeg altid MicroSol (aka SuperSol). Man kan anvende MicroSet nedenunder, som Stærmose skriver, men hvis overfladen er blank, og der ellers er bindemiddel nok på decal, er det ikke nødvendigt.

Det er i øvrigt vigtigt at have tålmodighed og sindsro, når man har påført MicroSol el.lign. Decals begynder at boble lidt op, men de lægger sig som regel igen (de stærke væske kan dog få dem til at krølle). Har de ikke lagt sig i første omgang, kan man give dem en tur mere, når de er tørre.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #10 Dato: Januar 23, 2011, 00:18:02 am »

Hej Carsten og Jens!

Hvorfor dypper jeg decals ned i Decalfix? Tjah! For at være ærlig; så vidste jeg åbenbart ikke bedre.

Jeg havde hørt at decals ville blive blødgjort og hæfte bedre ved anvendelse af Decalfix. Men selve anvendelsesmetoden kendte jeg ikke, så derfor prøvede jeg mig frem. Og jeg må da også sige at skidtet sidder godt fast bagefter.

Jeg har prøvet at fjerne et decal, som jeg havde sat på min ”dummy MiG” og der skal godt nok slibes til, før det går af, skal jeg lige hilse og sige.

Derfor troede jeg at min metode med at dyppe decals i Decalfix var det rigtige at gøre.

Nu vil jeg så prøve at gøre på dummyen, som Carsten foreskriver. Så kan det jo være at jeg kan spare pengene samt turen ind til kælderen på Fredriksberg i denne ombæring.

Hvis dette imidlertid ikke er nok må jeg jo ty til Micro Set/Micro Sol.

Silvering synes jeg ikke, jeg har oplevet endnu. Jeg har givet modellen klar lak, (Revell’s nr. 1) inden jeg monterede decals. Og det ser ud til at virke ganske fint, hvad angår silvering.

Nå! Nu får vi se.

Tak for jeres indlæg.

Mvh Kim
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #11 Dato: Januar 23, 2011, 09:39:57 am »

Citat fra: Jens
Silvering har ikke noget med en kalkhinde at gøre.

Ok, jeg havde bare hørt den anden forklaring. Men uanset årsagen så er det forskellige metoder beskrevet i de foregående indlæg en fin måde at undgå det på.
Logget

Pinky

• Gæst
« Svar #12 Dato: Januar 23, 2011, 12:24:13 pm »

1000 kr's tippet fra en gammel rotte! Kom eddike i det vand du opløser dit decal i ca 1/4 i over lunkent varmt vand og glem alt om silvering uanset hvor hårdt dit vand er i det område...  ::)
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #13 Dato: Januar 23, 2011, 16:08:18 pm »

Hej Jakob. (Staermose)

No problem. Jeg er under alle omstændigheder glad for din udførlige forklaring ovenfor og den vil jeg gøre brug af, hvis jeg ikke bliver tilfreds med Decalfix anvendt på den korrekte måde, som Carsten foreskriver.

Hej Rene. (Pinky)

Og tak for dit indlæg/råd.

Silvering synes jeg som tidligere nævnt ikke, jeg er stødt på endnu. Og det selv om jeg bor i den ”hårde ende” af landet sådan kalkmæssigt set.

Men jeg er da kommet til at tænke på, om det kan have noget at gøre med den lak, som ligger under decalen. Jeg mener; lakken er jo Humbrol’s nr. 11 Silver. Så hvis der forekommer silvering er den måske på det nærmeste usynlig på den baggrund.

Hvad mener I andre om det?

Derimod har jeg døjet lidt med overfladespændingen i vandet.

Langt de fleste decals på denne model er små – meget små.
Læg f. eks. mærke til den mindste nedenfor! Nr. 15.

Det er en lille bitte rød prik, som er mindre end én millimeter i diameter. I sin rigtige størrelse på et rigtigt fly ville den formentlig være en halv cm eller mindre i diameter. Men der er altså tre af dem. Én på hver vinge og én ude på næsen.

Det er faktisk muligt at skelne dem på den færdige model i tråden ”Min anden model” billede nr. 1 og nr. 2. Og med så små decals er overfladespændingen et problem.

Men det ser imidlertid ud til at virke med et par dråber afspændingsmiddel til opvaskemaskiner ned i vandet. Spørgsmålet er så bare, om man kan gøre det samme i Decalfix med samme effekt.
Men det kan jo komme an på en prøve.

Den med eddiken er ny for mig. Men hvad pokker! Det er næsten alt, hvad jeg får at vide herinde med kun tre ”hakker i pistolskæftet”. (Færdige modeller)

Er der andre, der har erfaringer med den metode?

Endnu en gang. Tak for jeres indlæg.

Mvh Kim
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #14 Dato: Januar 23, 2011, 17:49:38 pm »

Derfor Daco kommer i "soft" - "Medium" og "strong"....man skal bruge dem i den rækkefølge, og kun bruge den næste hvis den første ikke opnår det ønskede resultat
Man kan sagtens ødelægge et decal hvis man går direkte igang med den stærke

Bo

Inden man anvender de stærke væsker til decals, bør man afprøve de knap så hidsige af slagsen. Jeg har noget, der er ret barskt ved decals, og de kan altså tage skade af de. Det kan de også med Daco's produkter (i hvert fald den stærke af dem).
Jens
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/