Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 00:46:08 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Decalering.  (Læst 13064 gange)

Kent

• Bygger som en pro
Sv: Decalering.
« Svar #15 Dato: Januar 23, 2011, 17:57:47 pm »

Citér
Så hvis der forekommer silvering er den måske på det nærmeste usynlig på den baggrund.

Det tror jeg du har ret i, du må i gang med en camouflagemalet, så du kan se om du har styr på teknikken  ;)

Jeg kommer lige til at tænke på om du kommer decals i koldt vand? Lunkent eller varmt vand er med til at blødgøre det. Jeg plejer at hade Tamiya's decals af et godt hjerte, de er tykke og stive. Men på den sidste model brugte jeg så varmt vand som jeg kunne få fra vandhanen, og så godt med set/sol. Det lykkedes faktisk at få et brugbart instrumentpanel ud af det, uden silvering...jeg var en lille smule stolt af mig selv  ;)
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #16 Dato: Januar 23, 2011, 20:52:55 pm »

Hej Kent.

Og tak for dit indlæg.

Så må jeg jo i gang med at male et lille stykke af min dummy MiG matsort eller blank sort (Det må vel være den mest afslørende baggrund) og så se, hvad der i givet fald kommer ud af det.

Indtil videre har jeg anvendt koldt vand fra hanen. Hvor varmt må vandet i givet fald være? Ok Det skal nok ikke være kogende. Men håndvarmt for eksempel?

Mvh Kim

Ps.: Jeg kom lige til at tænke på, at når jeg sætter decals på den, vil jeg dyppe dem i Demineraliseret/destileret vand. Opstår der silvering alligevel, er det i hvert fald IKKE på grund af kalk.
« Senest Redigeret: Januar 23, 2011, 21:46:06 pm af Kim »
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #17 Dato: Januar 23, 2011, 21:19:01 pm »

Hvis du vil opsøge silvering, så brug matsort; det er som sagt luft mellem maling/lak og decal, der giver silvering.

Vandet må godt være håndvarmt. Jeg har endnu ikke hørt om, at decals er blevet skadet af varmt vand.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #18 Dato: Januar 23, 2011, 21:52:22 pm »

Hej Jens.

Og for god ordens skyld vil jeg anvende demineraliseret/destileret vand, til løsningen af decals fra bagpapiret.

Opstår der alligevel silvering, har vi fået manet teorien om silvering som følge af kalkaflejringer i jorden een gang for alle.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #19 Dato: Januar 23, 2011, 22:44:55 pm »

Hej Jens.

Og for god ordens skyld vil jeg anvende demineraliseret/destileret vand, til løsningen af decals fra bagpapiret.

Opstår der alligevel silvering, har vi fået manet teorien om silvering som følge af kalkaflejringer i jorden een gang for alle.

Mvh Kim

Dit valg, men det er der vist ingen grund til. Silvering har været kendt i mindst de seneste 30-40 år som noget, der opstår pga. luft under decals.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #20 Dato: Januar 23, 2011, 23:52:51 pm »

Hej igen Jens.

Jeg tror da også på dig, når du siger det.

Jeg tænkte bare på, at jeg/vi på denne måde blot kunne føre en slags bevis for, at det er sådan, det forholder sig for alle her i forummet, da der jo åbenbart er flere der tror på "kalkteorien".

Andet var der såmænd ikke i det. Håber det er OK. ;)

Har jeg ret i, at det kun er i gennemsigtige decals, man vil kunne opleve silvering, nu hvor der er tale om luft under decalet?

Mvh Kim
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #21 Dato: Januar 24, 2011, 08:26:16 am »

Jeg ved ikke, om der er andre, der tror på teorien om, at det er kalk, men Pinkys forslag om at komme eddikesyre i vandet hænger næppe sammen med kalk; eddikesyre blødgør decals, og derfor lugter de forskellige væsker til blødgøring af decals også af eddike.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #22 Dato: Januar 24, 2011, 08:32:50 am »

Dybest set handler det vel om en passende overflade og tilpas bløde decals for at få dem til at sidde pænt?

Jeg giver altid mine modeller en gang future før decals - det er også en fin base for diverse vask ol. - jeg synes den blanke rene overflade er perfekt til at sætte mærkerne på.

Når mærkerne er sat på, så skære jeg dem altid med en skarp kniv hvor der er panellinier ol. - det kan godt være der er produkter der kan blødgøre dem nok til at de synker ned, men der sker ikke noget ved at hjælpe dem på plads.

For at få dem ned hvor de høre hjemme, giver jeg dem altid et hurtigt strøg med humbrols tynde flydende plastlim - ikke noget med at pløre rundt, tør penslen lidt af først. Det skal nok få dem ned.

Når de er tørre så får de en forsegling med future igen.

Det virker fint for mig.

Vh/Jan

Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #23 Dato: Januar 24, 2011, 10:13:19 am »

Citér
Hvor varmt må vandet i givet fald være?

Okay, med risiko for at det bliver en smule for nørdet, så har jeg taget temperaturen på vandet jeg ville bruge til decals. Det er en meget uofficiel måling, med et stuetermometer  :P, temperaturen var på en 30-32 grader.

Som Jens skriver, decals tager ikke skade af varmt vand. Jeg bruger en skål der indeholder en del vand, så holder temperaturen jo længere, og så skifter jeg vandet når det bliver for koldt. Næste gang jeg skal sætte decals på en model, vil jeg prøve med endnu varmere vand.

Jeg tror heller ikke at det er kalk der giver silvering. Man kan jo nogle gange se at det er en luftboble, som man kan prikke hul på, og få den til at lægge sig med lidt Set/Sol.
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #24 Dato: Januar 24, 2011, 15:51:22 pm »

Hej Jens!

Jeg påstår da heller ikke, at andre her i forummet TROR på det. Men både Jakob (Staermose) og Rene (Pinky) nævner da muligheden i deres indlæg og det var egentlig grunden til, at jeg tog det op. (Hårdt vand og så videre)

Her er i øvrigt resultatet af tre mærker:

På denne her har jeg først ”malet” Decalfix på flyet, monteret mærket og derefter penslet det over med Decalfix.

På denne her er mærket sat på direkte fra papiret og derefter penslet med Decalfix.

I begge disse tilfælde er mærket ikke sunket ned i panellinierne som ønsket.

På det sidste billede her er et gennemsigtigt decal. Her er brugt vand og decalfix som ved billede nr. 2.

Er dette silvering?

Jeg skal lige nævne, at mærkerne har tørret natten over og op til nu.

Mvh

Kim
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #25 Dato: Januar 24, 2011, 16:17:33 pm »

Er dette silvering?

Ja.

Jeg kan ikke lige se, hvad forskellen på de to første resultater er...

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #26 Dato: Januar 24, 2011, 19:20:45 pm »

Hej Jens.

Nej! Det kan jeg nemlig heller ikke. I ingen af tilfældene er decals ”sunket” ned i panellinierne.

På øverste billede – Stjernen på højre side – er der som sagt anvendt Decalfix både ”under” og ”oven på” decal.

På det andet billede – Stjernen på venstre side – er der kun anvendt Decalfix ”oven på” decal.

Billedet med tallet satte jeg på for at se et eksempel med silvering. Det er jo én gennemsigtig decal og jeg formoder, det er den bedste type decal at se silvering på.

Og jeg tror det lykkedes. Når jeg ser på dacalen med lyset kommende ind fra bestemte vinkler kan man næsten ikke se den sorte overflade under mærket.

Under alle omstændigheder skal jeg en tur ind til Stoppel i morgen og skaffe en Micro Set og Micro Sol.

Så må vi jo se, hvordan det går.

Tak for svaret i øvrigt.

Mvh Kim

Ps.: Kent og Jan. Tak for jeres indlæg også.
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #27 Dato: Januar 24, 2011, 20:53:35 pm »

Det vil nok være bedre at lakere modellen blank INDEN du sætter decals på... Derefter giver man så modellen den afsluttende finish med mat/halvblank lak.

Humbrol...??? Så kan du lige så godt kigge ondt på det!  ;)

Flemming
www.ipms.dk
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #28 Dato: Januar 24, 2011, 23:14:41 pm »

Hej Flemming!

Tak for dit indlæg.

Jeg kan nu godt lide at arbejde med Humbrol’s malinger. De skal selvfølgelig røres godt op – Især første gang man tager dem i brug – og skal der sprøjtelakeres, skal de fortyndes rigtigt meget op, for at man skal kunne lave en fin sprøjtetåge med lavt tryk. Men så fungerer de altså også fint, synes jeg. (Dækning o.s.v.)

Men jeg skal da gerne indrømme at deres Decalfix ikke trækker decals ned i panellinierne så godt som jeg kunne have ønsket mig. De ses jo tydeligt på min dummy MiG.

Grunden til at jeg satte decals på matsort på dummyen var den, at jeg gerne ville se et eksempel på silvering. Og det lykkedes så også med tal-decalen, tror jeg.

Men på mine rigtige modeller kommer der klar lak på, før jeg påsætter decals, hvorefter jeg for MiGens vedkommende slutter af/forsegler med en halvmat klar lak.

Jeg er netop blevet færdig med min tredje model her for et par dage siden. (Samme type og bemaling som de to foregående)

Nu skal jeg i gang med den fjerde.

Endnu en gang tak for dit indlæg.

Mvh Kim
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #29 Dato: Januar 24, 2011, 23:51:54 pm »

Hej Kim

Jeg kan ikke lade være med at spørge, har du prøvet andre farver? f.eks:
Modelmaster
Xtracolor
Gunze
Tamiya
WEM

Efter jeg opdagde alternative malinger bruger jeg meget lidt Humbrol

Bo

Hej Flemming!

Tak for dit indlæg.

Jeg kan nu godt lide at arbejde med Humbrol’s malinger. De skal selvfølgelig røres godt op – Især første gang man tager dem i brug – og skal der sprøjtelakeres, skal de fortyndes rigtigt meget op, for at man skal kunne lave en fin sprøjtetåge med lavt tryk. Men så fungerer de altså også fint, synes jeg. (Dækning o.s.v.)

Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/