Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 01:45:57 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Decalering.  (Læst 13065 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Sv: Decalering.
« Svar #30 Dato: Januar 25, 2011, 00:15:02 am »

Hej Bo.

Nej! Det kan jeg ikke ligefrem prale af, at jeg har.

Jeg er jo som bekendt nybegynder. (3 færdige modeller lige nu) Så jeg må indrømme, at jeg ikke endnu er begyndt at eksperimentere med andre fabrikater. Det har jeg til gode.

Jeg har da også godt hørt andres utilfredshed med Humbrol’s produkter. Men i øjeblikket gør det ikke så meget for mig, da jeg for tiden udelukkende arbejder med at finde ”min egen sti” for så vidt angår opøvelse af basale færdigheder.

Når DET så er i orden og jeg har fået noget mere erfaring, så kan jeg begynde at eksperimentere med de andre ting.

Ud over dem, du nævner, er der jo også f. eks. Alklad. Men der skal man vist være rimelig sej for at arbejde med den, har jeg fået indtrykket af.

Så jeg tager et lille skridt ad gangen.

Det er imidlertid min hensigt lidt senere, at starte en tråd om netop dette emne. (Malinger) Den bliver formodentlig meget lang, kan jeg forestille mig, da alle jo nok har hver deres favoritter.

Men netop derfor kunne en sådan tråd blive spændende.

Tak for din henvendelse i øvrigt.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #31 Dato: Januar 25, 2011, 09:26:09 am »

Hej

Nu var mit svar ikke så meget rettet mod Humbrol maling da de ud over at være en krig om at tørre har mange særdeles fine egenskaber. De er fremragende til drybrushing som 'vandbaserede' er stort set uanvendelige til. Nej det er Humbrols decalfix produkter og klare lakker (blank) der er noget skrammel.

Men dermed ikke sagt at der ikke også findes andet skrammel rundt omkring. Humbrol er jo nok bare den mest udbredte vare rundt omkring. Idag bruger jeg Tamiya og Gunze samt lidt mere eksotiske Finisher, Zero og Alclad. Kun i yderst sjældne tilfælde kommer bunken af Humbrol produkter ud af skuffen. Den helt store forskel er tørretiden, hvor mere moderne produkter end Humbrol er overflade tørre på ganske få minutter - OGSÅ blanke farver, hvilket gør at tendensen til at trække støv reduceres væsentligt.

mvh

Flemming
www.ipms.dk
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #32 Dato: Januar 25, 2011, 14:07:59 pm »

Jeg kan heller ikke se det store problem i at anvende Humbrol. Jeg bruger primært Humbrol til penselmaling, mens Model Master (MM) og Xtracolor bruges til sprøjtemaling. Jeg er ikke imponeret af hverken MM eller Xtracolor til penselmaling.

Man behøver ikke være "sej" for at male med Alclad; man skal bare have modet og så den lækre, jævne overflade på modellen.  ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #33 Dato: Januar 25, 2011, 18:24:27 pm »

Hej med jer. Og tak for jeres indlæg.

Hvad angår tørretiden på Humbrol’s malinger, anbringer jeg modellen i varmluftovnen ca. 1 time til halvanden ved 60 – 70 grader.

Så er selv den mest genstridige af malingerne tør, uden at modellen er blevet støvet.

Ok! Indrømmet ordet ”sej” var måske ikke den rette betegnelse at anvende omkring det at anvende Alklad.

Hvad jeg mente, var i den forbindelse: ”erfaren” og ”dygtig”, da jeg har fået indtrykket af, at den ikke ”tilgiver” noget.

Men for nu at snakke om noget helt andet. Så har jeg nu fået fat i Micro Set og Micro Sol til mine decals. Så det bliver spændende at se.

Endnu en gang tak for jeres indlæg.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Staermose

• Gæst
« Svar #34 Dato: Januar 25, 2011, 19:32:00 pm »

1-1,5 times tørretid??!!

Pyha, det havde jeg slet ikke tålmodighed til.
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #35 Dato: Januar 26, 2011, 15:21:18 pm »

Årrh Jakob!  ;)

Tag dig nu sammen mand! :'( Sådan en gammel garvet rotte i gamet som dig. 8)
Det betyder sgu’ da ikke noget med lidt tørretid. Man laver da bare noget andet i mellemtiden. ;D ;D ;D

Udnytter tiden effektivt.

Vi snakkes! :)

Mvh Kim
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #36 Dato: Januar 26, 2011, 16:23:01 pm »

Hvad er det for et ondsindet rygte om at jeg er gammel??

Når jeg maler er det med acrylmalinger, og ofte små overflader ad gange og meget tynde lag. Ofte er malingen også fortyndet med vand. Så jeg har sjældent ventetider på at maling skal tørre på mere end et par minutter, og i gangske få tilfælde helt op til 10 minutter. Men disse ting kan kun i få tilfælde overføres til den måde de maler fly på. Så jo, jeg synes at 1,5 time uendelig lang tid.
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #37 Dato: Januar 26, 2011, 19:44:57 pm »

Citér
Men disse ting kan kun i få tilfælde overføres til den måde de maler fly på.

Ja, når de maler fly (med acryl maling) så snakker vi jo om tørretid på få sekunder  8)
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #38 Dato: Januar 26, 2011, 22:23:25 pm »

Hej Jakob. ;D

Jeg kunne da aldrig drømme om at kalde dig "gammel" i den forstand. Med Udtrykket "gammel garvet" mente jeg naturligvis gammel og dermed særdeles velbefaren/kompetent i modelbygningens kunst og at du derfor besidder stor erfaring, som vi andre nye kan nyde godt af.

Udtrykket er derfor anvendt med den største respekt og absolut ment i ordets bedste betydning.

Men det tror jeg nu også, du godt er klar over, når det kommer til stykket. BULDREBASSE! ;)

Men jeg ville da lige være sikker.

Mvh Kim
Logget

Pinky

• Gæst
« Svar #39 Dato: Januar 26, 2011, 23:47:27 pm »

Hvad med at udvise lidt tråd-disciplin..! Hvis i vil snakke om maling så lav sgu da en tråd om maling! Jeg ved godt at det er mere bekvemt det her, men så er idéen med topic/tråde ligesom lidt ligegyldigt...Ikke Så tag jer nu sammen drenge  :-[
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #40 Dato: Januar 27, 2011, 08:24:34 am »

Hej Rene.

Du har fuldstændig ret.

Jeg oprettede faktisk en tråd for et par dage siden med titlen "Den perfekte maling 1" her i Tips & Tricks, da jeg så, hvad vej det bar hen med det formål at udveksle erfaringer og oplevelser med de forskellige former for malinger. Men indtil videre har kun een (Mikkel) vist interesse for den. ???

Mvh Kim
« Senest Redigeret: Januar 27, 2011, 15:13:12 pm af Kim »
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #41 Dato: Maj 06, 2011, 15:24:28 pm »

Jeg har lige skaffet et byggesæt hjem fra 1963. Decals bærer åbenbart præg af den lange "ventetid".

Spørgsmålet lyder så: Kan man gøre noget ved denne "misfavning" af den klare del af decalen? Eller er der kun kniven/saksen tilbage?

Mvh Kim.

[vedhæftning slettet af admin]
« Senest Redigeret: Maj 06, 2011, 15:30:31 pm af Kim »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #42 Dato: Maj 06, 2011, 16:37:18 pm »

Ja, du kan sætte arket op i et vindue (helt sydvendt) og lade sollyset falme den gulbrune farve. Jeg tror dog, den vender tilbage på sigt.

Du kan også vælge at male nogle af mærkerne på.  ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #43 Dato: Maj 06, 2011, 18:55:13 pm »

Hej Jens. Tak for dit svar.

Jo! Jeg har godt nok tænkt på at male striberne og "skakbrættet" på i stedet.
Hvis det så er til at skaffe bogstaverne fra andet hold kan jeg måske klare resten med kniven.

Findes der ark udelukkende med bogstaver i handelen?

Mvh Kim
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #44 Dato: Maj 07, 2011, 08:04:35 am »

Det gør der - her fx. http://www.rebell.com/plastic-models.html?id=3&___store=international&___from_store=eu&land=338&order=epok&dir=asc og her http://www.hannants.co.uk/ og selvfølgelig den lokale: Stoppel!

Ellers vrimler internet med div. forretninger der vil sælge dig alt til din hobby.  ;)

Rebell synes jeg er lidt pebret med deres gebyrer/forsendelse mens hannants er ganske billig men du risikerer at skulle bytte dit visa-kort til nyt!  :-X

Carsten
Logget