Danske Modelbyggere Forum

• November 29, 2023, 20:05:01 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Wireantenner…..  (Læst 4338 gange)

Per

• Lettere øvet
  • **
    • Digiphoto.dk  JETnoise the sound of freedom
Wireantenner…..
« Dato: Januar 24, 2011, 10:16:22 am »

Hejsa

Jeg har længe gerne ville mestre teknikken i at montere wireantenner ( hedder de det..? ) på mine 1/48 WWII warbirds… Altså de snore / wirer som oftest går fra halen og ned til canopyet….Men jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør – hvilke teknikker, lim, materialer osv. osv. man benytter…
Er der nogen her i dette fora der kan hjælpe mig…?

Jeg ser frem til at høre fra jer…  :)

Logget
MVH

Per Olufsen

" En klog mand vælger hobby, hus og kone i nævnte rækkefølge .."  :-)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Sv: Wireantenner…..
« Svar #1 Dato: Januar 24, 2011, 12:06:35 pm »

Hej Per.

Prøv at gå ind i tråden ”Min anden model” under fanen ”Færdiggjorte projekter”!

Her er giver Christian (Brugernavn ”Marshall”) svar på mit spørgsmål angående det samme emne.

Han er en yderst erfaren og kompetent modelbygger.

Mvh Kim :)
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Staermose

• Gæst
« Svar #2 Dato: Januar 24, 2011, 12:12:10 pm »

Eller gå direkte til indlægget ved at trykke her.
Logget

Fulcrum

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Januar 24, 2011, 12:42:59 pm »

Hej Per

Jeg raidede lige en stofbutik i fredags og købte en rulle Gold Zack elastisk tråd til formålet.

Umiddelbart ser det lidt tykt ud, men jeg mener at tråden kan "splittes" men det må testes til  byggeaften.

http://www.butik-himmelblaa.dk/shop/strikke+tilbehoer/andet+strikke+tilbehoer/8999982+strikke+elastik.htm

Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

Per

• Lettere øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2011, 06:37:26 am »

Mange tak for jeres svar
Jeg vil nærlæse indlægene  :)
Logget
MVH

Per Olufsen

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #5 Dato: Januar 26, 2011, 21:46:09 pm »

Per skriver: "Jeg har længe gerne ville mestre teknikken i at montere wireantenner ( hedder de det..? ) på mine 1/48 WWII warbirds… Altså de snore / wirer som oftest går fra halen og ned til canopyet….Men jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør – hvilke teknikker, lim, materialer osv. osv. man benytter… Er der nogen her i dette fora der kan hjælpe mig…?

hej Per!

Til mine 1/72-flymodeller bruger jeg fluebindetråd som antenner. Tråden køber jeg i Aktiv Fritid, Køge, men fluebindetråd kan også købes i andre butikker, der handler med fiskegrej.
Jeg var heldig at få fat i nogle gode 0,30 mm bor fra Tamiya. Først bores et hul øverst på sideroret. Dernæst gennembores antennemasten bag cockpittet. Gennemboring er nødvendig, da der altid er en stump antennemast over det sted, hvor antennen er monteret.
Første lime-operation er antenne til borehullet i sideroret - brug altid med CA-lim. Dernæst føres fluebindetråden gennem hullet i antennemasten. Den løse ende foranker jeg til en passende tung metalklemme, så tilstrækkelig stramhed opnås. Modellen skal selvfølgelig anbringes i et skruestik med gummikæber (for eksempel) for at forhindre 'nedstyrtning' og ødelæggelse.
Derefter påføres CA-lim, som kan fylde hullet med antennetråden. Selv om det er CA, lader jeg den tørre ca. en halv time for at være sikker på at passende stramhed bevares.

Fit before glue
Ove
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #6 Dato: Januar 26, 2011, 22:10:55 pm »

Hej!

Jeg har godt nok ikke 0,3 mm. bor. Men nede i Model & Hobby på Nørrebro i København kunne jeg da få ned til 0,5 mm. Jeg ved godt, de er næsten dobbelt så "tykke", men i mangel af bedre......

Nogen der ved, hvor man i givet fald kan skaffe 0,3 mm. eller mindre?

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Fulcrum

• Modelbygger
Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #8 Dato: Januar 27, 2011, 09:25:43 am »

ellers kan det være stoppel har dem, der ligger også en isenkræmmer på godthåbsvej/frederiksberg, på højre hånd hvis du kommer fra krydset ved falkoner alle`, ca 200 meter fra krydset. De handler også med hobby grej.
Logget

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: Januar 27, 2011, 17:17:28 pm »

Jeg bruger "strech sprue" udtrukket plastik fra overskudet i æsken, udtrækes efter at være varmet over et sterin lys til den ønskede tykelse, og det kan trækkes meget tyndt tynderer en nogen form for tråd man kan købe, så ganske gratis. på limes med sekund gel, når de er tør et varmt objet tæt på og de strammer op, vupti.

Ganske nemt med lidt øvelse.

mvh
Jes
Logget

Per

• Lettere øvet
  • **
« Svar #10 Dato: Januar 28, 2011, 11:31:28 am »

Hejsa....

Mange tak for alle jeres svar - jeg vil prøve lidt af det hele og finde ud hvad der virker bedst for mig  :)
Logget
MVH

Per Olufsen

BikerBabe

• Lettere øvet
  • **
    • Min hobbyside om BMW-motorcykler
« Svar #11 Dato: Januar 28, 2011, 23:14:29 pm »

Hejsa.

Jeg brugte noget meget fin tørflue-bindetråd fra min fluebindingskasse til min 1/48 109'er.
Virker nysseligt. :)
Om du så kan bruge min metode - det er op til dig. Her er en beskrivelse ihvertfald. ;)

1. Split antennetoppen meget forsigtigt med en skalpel, og lirk den ene ende af bindetråden fast. Giv den en klat superlim med spidsen af en tandstikker - der skal ikke så meget til. Klem sammen med pincet eller fingre, men gør det hurtigt! :D
Når limen er tør kan du sætte bindetråden fast i den anden ende (halen).

En lille rettelse til næste 109'er: Enten skal bindetråden trimmes helt tæt, eller også skal den gå ned i hele antenneholderens længde. Det her ser i mine øjne ikke nær så godt ud som det kunne have gjort.

2. Split hale-antenneholderen meget forsigtigt med en skalpel, og træk bindetråden hen og kil den forsigtigt fast. Giv også den en klat superlim med en tandstikker. Klem sammen.

3. Når limen er tør kan du trimme de overskydende trådspidser med skalpellen.

4. Split meget forsigtigt "ryg"-revnen af flyet med spidsen af en skalpel, og stik en ende bindetråd i revnen, der hvor antennewire nr. 2 skal sidde. Træk forsigtigt skalpelspidsen ud, så tråden kommer i klemme i "ryggen" på flyet.
Når tråden sidder hvor du vil have det, limer du den fast med en klat superlim fra en tandstikkerspids. Der skal nok slibes og eftermales lidt, det gjorde jeg.

Her kan man lige ane den lodrette antenne"wire".

5. Træk og hold forsigtigt bindetråden i "ryggen" af flyet op, så den kommer til at sidde hvor du vil have det på den vandrette "antenne"tråd. Hold den forsigtigt der, og giv også den en klat superlim. Pust til limen er tør.

6. Trim forsigtigt de overskydende spidser bindetråd, så det hele kommer til at se pænt ud.
Pas på du ikke kommer til at skære den vandrette antennetråd over, når du trimmer den lodrette antennetråd! ;)

7. Giv evt. antennewirerne en klat maling eller tusch i den rette kulør. Husk endelig ikke at bruge for meget maling, da wiren så bliver ret tyk af malingen.

Venlig hilsen

Maria.
« Senest Redigeret: Januar 28, 2011, 23:19:23 pm af BikerBabe »
Logget
Jojo, der er mere mellem styrthjelm og asfalt, end man skulle tro!

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #12 Dato: Januar 28, 2011, 23:58:44 pm »

Hej Maria

Din maskine ser godt ud, men din wire er ikke helt stram, det opnår du ved hjælp af stretch sprye.

her er lige en JG 26 maskine til dig 1/72

cheers
Jes
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #13 Dato: Januar 29, 2011, 12:29:36 pm »

Hej Jes

Er der en bestemt grund til at du ikke har malet spidserne på dine højderor RLM 04 ?

Hvilken farve har du brugt til den blå RLM 65 ?, det ser rigtig ud (defineret på den måde at næsten alle RLM 65 på markedet er for lysegrå og ikke blå nok)

Bo
« Senest Redigeret: Januar 29, 2011, 12:51:10 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #14 Dato: Januar 29, 2011, 19:43:42 pm »

Jeg bruger Humbrol 65, til RLM 65.

De gule spidser blev indført i august 1940, som det frem går af dette dokument, som jeg fået af min gode ven Jørn Junker.

Gule spidser på hale plan kunne også forekomme, men man skal selvdølgelig altid checke sine ref. fotoes.

mvh
Jes
Logget