Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 08:45:03 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Den perfekt maling 1.  (Læst 2260 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Den perfekt maling 1.
« Dato: Januar 26, 2011, 10:39:35 am »

Hej alle sammen!

I min tråd ”Decalering”, hvor jeg søgte hjælp i forbindelse med decals, kom nogle af indlæggene til også at handle lidt om malinger. (Forskellige fabrikater) F. eks:

Modelmaster, Xtracolor, Gunze, Tamiya, WEM, Zero, Revell og Alclad.

På mine tre første modeller har jeg hidtil anvendt Humbrol’s farver. Men jeg er efterhånden blevet nysgerrig efter at høre om de andre fabrikater. Så derfor denne trådserie under fællesoverskriften: ”Den perfekte maling”

I denne tråd: ”Den perfekte maling 1” kunne jeg tænke mig at høre jeres forslag til dette omkring METALmalinger/lakker.

Hvilke mærker, mener I, er de bedste inden for metallakker. (Finish, dækningsevne, tørretid, robusthed, nuanceskift over tid, besværlighed at arbejde med o.s.v.)

Pensel maling, sprøjtemaling. Vandbase, terpentinbase o.a. Der er nok at vælge i mellem.

Billeder i forbindelse med indlæggene er naturligvis velkomne.

Selv har jeg anvendt Humbrol’s nr. 11 Silver på mine tre første modeller af MiG-15 fra Airfix 1:72 i russisk outfit. Og jeg prøver lige på nr. 4 også men med en anden grunder.

Som det fremgår neden for, har jeg et par stykker på lager. (Nu bliver Mikkel nok helt misundelig) ;D ;D ;D

Glæder mig til at høre fra jer. ;)

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Mikkel

• Bygger som en pro
Sv: Den perfekt maling 1.
« Svar #1 Dato: Januar 26, 2011, 11:48:26 am »

Hej Kim!

Jeg bruger Humbrol, det syntes jeg er udemærket til Airbrush.

Nej jeg er skam ikke misundelig ;) (her er min ydmyge samling af MIG/Su fly ;D)

Vh Mikel
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2011, 20:04:58 pm »

Det handler da i høj, hvad man skal male, og hvad man skal male med.

Jeg har brugt Alclad én gang, og det var ganske nemt at male med - med airbrush selvfølgelig. Underlaget var Model Master blank sort.

Til penselmaling bruger jeg Humbrol eller Model Master - begge enamel. Jeg har også med succes brugt Citadel Chainmail engang.

Min erfaring er, at jo blankere en maling er, jo tykkere og mere utilgivende er den. Tag f.eks. Humbrol nr. 11, som i mine øjne bare er en gang sølvfarvet klisterstads. Til gengæld er både nr. 53 og 56 nemme at male med, fordi de er matte. Det samme gælder for Model Master nr. 1790 (chrome silver) i forhold til 1781 (steel).

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2011, 23:40:59 pm »

Hej Jens.

Tak for dit indspark.

Det var godt nok ramsaltede ord om Humbrol’s nr. 11 Silver.

Nu har jeg jo ingen erfaring med andre mærker og således heller ikke noget sammenligningsgrundlag, og jeg skal da også være varsom med at udtale mig mod bedre vidende.

Men som det ses på min dummy neden for, har jeg her anvendt netop nr. 11 Silver yderst på næsen lige bag det røde område på en blanksleben overflade og uden afsluttende coating med klar lak.

Imidlertid var den tyndet meget hårdt op med terpentin, inden jeg ladede pistolen med den. (2 – 3 dele terpentin til 1 del nr. 11)

Den røde del af næsen blev malet med nr. 19 Red, og den blev tyndet endnu hårdere op, da den jo er blank. (4 dele terpentin til 1 del nr. 19)

Jeg kunne således male med meget lavt tryk mellem 5 og 10 psi, og begge lagene er således ultra tynde, men det lykkedes mig alligevel at klare den med en fin lige kant mellem de to, samt ingen løbere.

Så med al respekt: Helt tosset synes jeg nu ikke, den er.

Men det kan da godt være, man kan få endnu bedre resultater med nogle af de andre mærker. Jeg glæder mig da til at prøve.

Endnu en gang tak for dit indlæg.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Januar 28, 2011, 00:00:23 am »

Jeg skal selvfølgelig være ærlig og sige, at jeg ikke har haft Humbrols nr. 11 åbnet i de seneste 10-15 år.  ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!