Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2023, 11:57:37 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fjernelse af maling/lak  (Læst 4837 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Fjernelse af maling/lak
« Dato: Februar 06, 2011, 17:43:54 pm »

Nu har der jo været lidt stille her på Tips & Tricks i nogle dage. Så jeg tænkte på at sætte lidt gang i den igen med spørgsmålet om, hvordan man kan fjerne malinger/lakker igen uden at anvende slibning. Altså kemisk uden at beskadige den underliggende plastic. Blandt andet på klardele uden at disse mister deres gennemskinnelighed og blankhed.

Jeg tænker her på f.eks. Humbrol's og Revell's IKKE vandbaserede maling, efter at den er blevet tør/hærdet godt og grundigt igennem. (Evt. gammel maling)

Er der mon nogle gode bud på og erfaringer med dette?

Mvh Kim.
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Sv: Fjernelse af maling/lak
« Svar #1 Dato: Februar 06, 2011, 17:52:34 pm »

Du to muligheder som faktisk kan kombineres

Mr Colour's Thinner ( Gunze's fortynder til deres olie maling) er fin, den æder lak, decaler og maling men røre ikke ved
plastikken.
Den lugter dog ikke særlig godt og jeg får hovedpine af at side med den åben så længe ( og fjerne alt maling med Mr thinner på et helt byggesæt er en meget langsommelig affære)

Den bedste løsning er at smøre dit byggesæt ind i Brun sæbe (den hårde) og laden den ligge i en lukket pose i 1-2 uger, derefter vaskes alt (næsten) den opløste maling af med en gammel blød tandbørste

Evt helligdage kan du så fjerne med Mr Thinner og en vatpind

Se evt her hvor man kan gøre:

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=709.msg6758#msg6758

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Februar 06, 2011, 17:54:09 pm »

Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #3 Dato: Februar 06, 2011, 21:18:30 pm »

Hej med jer.

Tak for links'ene.

Mvh

Kim :-X
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.