Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 17:24:16 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Slibe- og poleringsmidler. Oversigt og sammenligninger.  (Læst 12784 gange)

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
Slibe- og poleringsmidler. Oversigt og sammenligninger.
« Dato: Februar 15, 2011, 19:15:38 pm »

Her vil jeg løbende dele resultaterne af min research omkring forskellige slibemidler med jer andre.
Jeg har startet projektet i samarbejde med bestyreren af denne hjemmeside:
http://www.seabean.com/seabean/polish/sandpaper.asp

Skulle der være nogen af jer, der ligger inde med oplysninger om slibemidler, som jeg ikke har eller i tror jeg ikke har, så vil de blive modtaget med kyshånd og eventuelle bidragsydere, vil naturligvis blive krediteret.

Skulle der være nogen, der lå inde med eller har adgang til standarderne, det fastsætter tolerancerne for de forskellige kornstørrelser, så vil det være et meget kærkomment bidrag. Jeg ved godt sådan noget kan købes, men a ha it rod.

Jeg vil lægge ud med et kornstørrelsessammenlignings skema. Skemaet, der kan downloades, har flere standarder og flere kornstørrelser end det på billedet, derudover er det på engelsk. Skulle der være nogen der ønsker det, så kan jeg godt oversætte det store skema og ligeledes kan jeg sende pdf filen med skemaet på billedet.

http://rapidshare.com/files/441015396/Sandpaper_Grit_Scales.pdf 15/2-2011

Ovenstående link vil blive opdateret efterhånden, som jeg for tilføjet informationer.

Købesteder og priser vil komme i separate emner. Jeg har udelukkende tænkt mig, at koncentrer mig om europæiske muligheder, da jeg hader de #¤%%¤&¤#& toldgebyrer. Skulle der være nogen af jer andre, der finder mulige/billigere købesteder både i og udenfor EU, så skal i være yderst velkomne, til at lave et indlæg og så vil jeg føje oplysningerne til købetråden.

Slibemiddelliste. Vil blive udbygget efterhånden.

Sandpapir
Tør
Våd

Lapping film

Micro-Mesh

Tandpasta

Diamantpasta

Slibesten

Jeg håber der er nogen, der kan bruge dette til noget.

De byggeligste hilsner.
DanTDBV
« Senest Redigeret: Marts 03, 2011, 17:19:46 pm af Dan TDBV Nielsen »
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
Sv: Slibemidler. Oversigt og sammenligninger.
« Svar #1 Dato: Februar 28, 2011, 00:00:08 am »

Jeg skylder at nævne:
De informationer jeg kommer til at bringe, her kommer med stor sandsynlighed ikke til at være fra mine egne erfaringer.

De vil være indsamlet fra all over.

Midlerne på listen har jeg hørt om og i nogle tilfælde også mere konkret viden.
Efterhånden som jeg får samlet og struktureret tingende, vil jeg komme med indlæg.

Har du erfaringer med de nævnte ting eller kender du noget, der ikke er nævnt, vil indlæg være meget velkomne.

Skulle du have spørgsmål, så skyd dem af her og så vil jeg forsøge, at svare så godt jeg kan her.
Husk! Det her projekt er stadigvæk i sin spæde begyndelse, så a ve et så moj ennu. ;)

Mvh
DanTDBV
« Senest Redigeret: Februar 28, 2011, 00:08:03 am af Dan TDBV Nielsen »
Logget
Frederikssund
Danmark

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
Sv: Slibemidler. Oversigt og sammenligninger.
« Svar #2 Dato: Marts 03, 2011, 17:14:33 pm »

Tandpasta som slibe- og polermiddel.

Disse informationer er med tilladelse fra og tak til Michael BJ

(Tekst i kursiv er mine oplysninger)

Indlæg fra Danske modelbyggere forummet

Jeg foretrækker helt klart tandpasta, og har adskillige gange brugt det til at redde cockpitglas med. Det tager lidt tid, men resultatet har hver gang været et helt perfekt og krystalklart glas, der ikke behøver efterbehandling med Future eller lignende. Der må dog ikke være egentlige ridser i glasset, men disse kan nemt fjernes først enten ved at skrabe med en skarp kniv eller pudse med meget fint sandpapir/smergellærred (jeg foretrækker kniven, men det kræver forsigtighed!)

Fordelen ved tandpasta er, at det er lige til at skylle væk med vand, når man er færdig, men det er selvfølgelig rigtigt at det lugter af pebermynte.

Svar på indlæg fra anden bruger, der ikke havde opnået det ønskede resultat.
Indrømmet, det kan godt tage sin tid med tandpasta, men jeg tror også der er forskel på hvilket mærke man bruger, det har nemlig noget at gøre med indholdet af slibemiddel. I "gamle dage" var indholdet af slibemiddel større end det typisk er idag og de fleste af mine erfaringer ligger nogle år tilbage og blev udført med Colgate. Måske nogle af de billige mærker stadig har højt indhold af slibemiddel?

Et senere svar.
For nu at gå strengt videnskabeligt til værks, kan jeg henvise til denne side, der lister tandpastaer efter deres slibeeffekt: http://www.odont.au.dk/skt/inftpmus/forskel2.1.1.html
For at få så god slibeeffekt som muligt, skal man vælge en tandpasta med så høj RDA-værdi som muligt.

Andet steds på nettet har jeg fundet en oversigt over nogle af de bedste (set med modelbyggeres øjne!):

Colgate Sensation Whitening RDA120
Clinomyn RDA124
Colgate Tandsten Kontrol plus Whitening RDA153
ColagteTripelAction RDA173
Colgate Sensitive RDA183

Sådan kan man gøre et simpelt spørgsmål kompliceret  
mvh
Michael

God fornøjelse.

Til jer der bruger, har brugt eller kommer til at bruge tandpasta. Det vil være overordentligt dejligt, hvis i ville dele jeres erfaringer/viden, med os andre, i 1 eller flere indlæg, i denne tråd.

De byggeligste hilsner
DanTDBV
« Senest Redigeret: Marts 03, 2011, 17:20:12 pm af Dan TDBV Nielsen »
Logget
Frederikssund
Danmark

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Slibe- og poleringsmidler. Oversigt og sammenligninger.
« Svar #3 Dato: Marts 03, 2011, 17:27:53 pm »

Denne tråd er så god, at jeg simpelthen bare måtte sætte en "nål" i den.  :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Marts 03, 2011, 21:12:44 pm »

Er der nogen, der har prøvet Autosol på vinduer? Ellers vil jeg gerne prøve at finde noget klar plast og prøve det af. Kender I i øvrigt teknikken med at trække nye (tynde) ruder op af klare plastlåg fra salatbøtter?
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Marts 03, 2011, 22:28:04 pm »

Jeg vil umiddelbart tro at Autosol er "no go" på klart plast. Det jeg ligger til grund, er min erfaring fra 1/1 motorcykler. Jeg har set kåbeglas (som er af plast) forsøgt poleret med Autosol...uha  :-[

Men du kan bruge autovoks. Det skal være en type med slibemiddel i. Det er der i langt de fleste, som f.eks den gode gamle Turtle. Jeg har brugt det et par gange til uklare canopies, de blive rigtigt flotte efter sådan en gang voks, bedre end hvis de blev dyppet i Future.
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #6 Dato: Marts 04, 2011, 22:55:14 pm »

Reparation af canopy med limmærker.

I forbindelse med bygningen af min tredje model – en MIG-15 fra Airfix 1:72 sådan rent undtagelsesvis –   kom jeg desværre til med mine store urinbelagte fedtknaster (Fingre) at sætte et lille ”fingeraftryk” på canopyet under monteringen. Fingeraftryk med LIM. :-[

Jeg bandede og svor som en vantro tyrk og dansede krigsdans inde på mit modelværelse over det skete. >:(

Det hjalp imidlertid ikke en tøddel på problemet. Mærket var der sgu stadigvæk, så jeg tænkte ”Nå ja! What the hell! Lad mig se, om det er muligt at reparere skidtet." Der var jo ikke noget at tabe.

Først sleb jeg stedet med slibepapir korn 600. Som forventet kom det til at se ud ad helvede til. Men jeg var jo nødt til som den første forudsætning at slibe fingeraftrykket helt ned. Så kunne jeg altid forsøge at polere bagefter.

Nu var canopyet helt mat, der hvor jeg havde slebet, så jeg vendte slibepapiret om og begyndte at polere med BAGSIDEN.

Det varede ikke længe, før jeg kunne kigge ind gennem canopyet igen, selv om det stadig bar præg af være slebet på.

Nå! Ned på mine jeans med canopyet og ”polere” mod dem. Det hjalp faktisk ganske pænt. :)

Derefter ned i værktøjskassen efter en tube Autosol. En lille klat på en vatpind, og så ellers bare der ud af. Eftertørring med en klud og voila! Et flot gennemsigtigt canopy igen. ;D

Jeg var nu ikke helt 100% tilfreds. Jeg syntes stadig at der var en lille bitte bitte smule mathed tilbage, så jeg for over i BILKA og flåede en bøtte Silvo Tarnish Guard ned af hylden. (poleringsmiddel til sølv)

Hjem med den og så var det ellers bare der ud af med Silvo og en frisk vatpind. Lod skidtet tørre nogle minutter, hvorefter jeg polerede efter med en blød klud.

Sådan mand! Nu var canopyet næsten mere blank og gennemsigtigt end det var fra fabrikken og MIG-15 nr. 3 var reddet. 8)

Kim

Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: Marts 05, 2011, 15:15:22 pm »

Citér
Derefter ned i værktøjskassen efter en tube Autosol. En lille klat på en vatpind, og så ellers bare der ud af. Eftertørring med en klud og voila! Et flot gennemsigtigt canopy igen. Grin

Så blev jeg da så klog...fedt  ;)
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #8 Dato: Juni 25, 2012, 21:28:39 pm »

Kim skriver: "Sådan mand! Nu var canopyet næsten mere blank og gennemsigtigt end det var fra fabrikken og MIG-15 nr. 3 var reddet. "

En sådan omfattende slibe-polere proces kan afsluttes med at give canopyet et bad i Johnson Klear, der også anvendes på flymodeller for at fremskaffe en blank og glat overflade før påføring af decals.  Det er en sikker metode for at undgå at bærefilmen danner "silvering". Desværre er Johnson udgået. I stedet anvender jeg GORI gulvlak Blank 90 Klar. Det er meget tyktflydende og må ifølge brugsanvisningen ikke fortyndes. Efter neddypning sker en afdrypning og det er vigtigt at man fjerner dråberne. Efter min mening virker Blank 90 Klar fuldt ud lige så fint som den gammelkendte Johnson.

Fit before glue
Ove
Logget

Tom Nielsen

• Gæst
« Svar #9 Dato: Juni 25, 2012, 22:27:11 pm »

Kim skriver: "Sådan mand! Nu var canopyet næsten mere blank og gennemsigtigt end det var fra fabrikken og MIG-15 nr. 3 var reddet. "

En sådan omfattende slibe-polere proces kan afsluttes med at give canopyet et bad i Johnson Klear, der også anvendes på flymodeller for at fremskaffe en blank og glat overflade før påføring af decals.  Det er en sikker metode for at undgå at bærefilmen danner "silvering". Desværre er Johnson udgået. I stedet anvender jeg GORI gulvlak Blank 90 Klar. Det er meget tyktflydende og må ifølge brugsanvisningen ikke fortyndes. Efter neddypning sker en afdrypning og det er vigtigt at man fjerner dråberne. Efter min mening virker Blank 90 Klar fuldt ud lige så fint som den gammelkendte Johnson.

Fit before glue
Ove

Øhm...Hvis polérmidlet indeholder bare det mindste spor af silicone, så er det "no go" med maling ovenpå...Malingen vil "løbe" af, ikke jævnt, men i noget der nærmest minder om hammerlak, og da de allerfleste polérmidler (inklusive tandpasta) indeholder silicone for at få en så glat overflade som muligt, så ville jeg nu ikke eksperimentere med at male ovenpå igen, før emnet er aftørret i noget siliconefjerner...Hvilket bare ikke virker skidegodt på klar plast.

En almindelig autovoks (Turtle Exreme, Autoglym, eller noget andet tilsvarende) ville nok være det jeg foretrak, voksen ville efterlade en spejlblank vand og fingeraftryksafvisende overflade, som ville holde i mange år..

Jeg polérer foreksempel altid mine glasarealer på mine modelbiler, inden montering, og skulle jeg være så uheldig at sætte en finger, kan de altid let fjernes igen, da overfladen allerede er behandlet...
Logget

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: Juli 05, 2012, 10:48:46 am »

Har engang prøvet at polere med noget (Brasso eller lignende - kan ikke huske navnet) der viste sig at indeholde noget fortynder - dette er absolut et no-go !!! Canopy'et blev mælkehvidt og så skørt at det gik i 1000 stykker mellem mine fingre. Just a warning!
Logget