Danske Modelbyggere Forum

• December 05, 2021, 06:49:22 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hvor kan man købe Future?  (Læst 6277 gange)

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
Hvor kan man købe Future?
« Dato: Februar 15, 2011, 19:30:37 pm »

Future. Du har hørt om det.
(Hvis ikke, så er biblen her:  http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html )
Men!, hvad hedder det her og hvor købes det?
Medlemmer af IPMS Sverige bruger et produkt, der skulle være det samme: Pledge KlarPolish.

Stoppel hobby i København har det i perioder.

Ellers kan det, hvis du kender nogen, der kommer i Sverige, købes i ICA og Coop supermarkeder.

Mvh
DanTDBV
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
Sv: Hvor kan man købe Future?
« Svar #1 Dato: Februar 16, 2011, 20:31:53 pm »

Jeg vil gerne opfordre jer, der bruger eller har brugt Pledge Klar Polish eller andre nyere udgaver, om at fortælle om jeres erfaringer. Lever det op til forventningerne eller gør det ikke?
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 22, 2013, 18:09:48 pm »

Noget nyt til denne post? Evt en dansk forhandler?

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #4 Dato: Maj 22, 2013, 21:19:41 pm »

Dan skriver: "Jeg vil gerne opfordre jer, der bruger eller har brugt Pledge Klar Polish eller andre nyere udgaver, om at fortælle om jeres erfaringer. Lever det op til forventningerne eller gør det ikke?"

Efter 8-10 års erfaring ville det blive meget svært at undvære Pledge Future (købt i svensk supermarked). Det hænger selvfølgelig sammen med, at jeg bygger flymodeller. Det første, der sker her, er, at klardelene til cockpittet neddyppes i Pledge Future. Det er her vigtigt, at overskydende Pledge Future får mulighed for at dryppe af. Eventuelle ophobninger kan nemt fjernes med en stump køkkenrulle.
Når en flymodel er færdig-bemalet til påføring af decals, får den Pledge Future i rigelige mængder på alle udvendige overflader. Her bruger jeg en forholdsvis stor og blød pensel. For at overskydende Pledge Future kan dryppe af, anbringes modellen i lodret postion (så vidt muligt). Også her er det nødvendigt at opsamle det sidste med en stump køkkenrulle. Det skal ske kort tid efter påføring. To eller tre behandlinger kan være påkrævet for at få et godt grundlag for påføring af decals uden "silvering". Så vidt jeg ved, foretrække de fleste flymodelbyggere at påføre Pledge Future med airbrush. Det har jeg prøvet, men efter kort tid efter fandt jeg penslen frem igen.
For et halvt års tid siden begyndte jeg at eksperimentere med at give decals et "bad" i Pledge Future. Før dette "bad" sørger jeg for at afvaske klæbemidlet med vand. Så snart et decals er anbragt i korrekt position, skal det "tromles" forsigtigt med en vatpind for at undgå påhobning af Pledge Future under det pågældende decals.
Denne metode har vist sig velegnet, når man bygger ældre sæt, hvor decals ofte har en tyk bærefilm. Det må anbefales at teste metoden, hvis nogen skulle få lyst til at prøve. De fleste af os har vist rigelig med overskuds-decals, der kan bruges til dette formål.

Fit before glue
Ove
« Senest Redigeret: Maj 23, 2013, 07:42:40 am af ohc2008 »
Logget

Allan Skovhøj Hansen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: Maj 23, 2013, 07:48:38 am »

Hej Alle

Som et alternativ til Future skulle man kunne bruge Sterling Selvblankende Gulvpolish. Det kan købes i DK i forskellige butikker. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men fået det at vide at en enkaneret flybygger.

Mvh
Allan
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #6 Dato: Maj 23, 2013, 10:37:14 am »

Dan skriver: Som et alternativ til Future skulle man kunne bruge Sterling Selvblankende Gulvpolish. Det kan købes i DK i forskellige butikker. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men fået det at vide at en enkaneret flybygger.

Jeg har prøvet Sterling Gulvpolish. Det virker sådan set udmærket, men tørre-hærdetiden er længere end med Future. Det er mit indtryk, at to døgns tørretid mellem hver behandling med Sterling er nødvendig. Da to-tre behandlinger sædvanligvis er nødvendigt, betyder det, at der skal gå en uges tid, hvis en model skal "beklædes" grundigt før påføring af decals.

Fit before glue
Ove
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Sv: Hvor kan man købe Future? - tilføjelse
« Svar #7 Dato: Maj 24, 2013, 07:13:33 am »

http://www.sterlingpolish.dk/parse.asp?func=product&id=653

tilføjelse angående Sterling Gulvpolish...

Det er vist 2-3 år siden, jeg testede Sterling Gulvpolish som alternativ til Future.
I anledning af ovenstående indlæg fandt jeg produktet frem igen og prøvede på en hengemt 1/72 flymodel fra "rodekassen". Jeg er faktisk ikke i stand til at konstatere nogen forskel på Sterling Gulvpolish og Pledge Future, og kan kun anbefale at du selv afprøver det, for eksempel på et stykke bemalet plastplade eller en "skrot-model".
Da jeg for 3-4 år siden eksperimenterede en del med finish-metoder, indkøbte jeg også en bøtte (0,75 liter) Gori Gulvlak Blank 90 Klar. Det er meget tyktflydende, men må ikke fortyndes ifølge vejledningen. Jeg prøvede dog produktet i min meget enkle Badger airbrush og blev overrasket over, at Gori Gulvlak Blank 90 Klar faktisk er nem at bruge i denne airbrush. Jeg har tænkt at genafprøve Gori Gulvlak Blank 90 Klar og vender tilbage med nærmere herom.

Fit before glue
Ove

NB: Se også:

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=2861.0

Modellen nedenfor er påført Gori gulvlak Blank 90 Klar før decals...

Su-27 (Airfix 1/72) fotograferet med blitz. Alle farver er Humbrol. Klar lak er Gori Gulvlak 90, der er fortyndet med LifeColor fortynder.
« Senest Redigeret: Maj 24, 2013, 07:24:13 am af ohc2008 »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Gammel og så alligevel “ny” modelbygger
« Svar #8 Dato: November 14, 2016, 10:29:51 am »

Kunne dette være brugbart?

Jeg har ikke selv afprøvet det, men er på nettet faldet over denne:

http://www.sportshuset.eu/product/future-fly-varnish-lak-5234/

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Tommyfk

• Nyt medlem
  • *
« Svar #9 Dato: November 15, 2016, 20:57:40 pm »

Hejsa jeg køber det på eBay.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: November 18, 2016, 15:02:35 pm »

Okay. Og hvad er så dine erfaringer med det ???
Logget

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
« Svar #11 Dato: November 18, 2016, 16:11:38 pm »

Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Jobsøgende igen..

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #12 Dato: November 19, 2016, 07:38:03 am »

Okay. Og hvad er så dine erfaringer med det ???

Jeg bruger det ikke mere. Det er et produkt som var godt da der ikke var nogle modelspecifikke produkter til f.eks. at klare en klar lak. Det er vist stadig godt til at dyppe canopies i - eller til at smøre under decals for at lime dem. Sidstnævnte findes der en Gunze decalfix til der også indeholder blødgører. Så det. Jeg har aldrig brugt det til blank lak, da det skal tørre rigtigt længe inden man forsøger sig med decals, da der dannes en hvid skygge under disse, hvis det (future) ikke er knastørt. Så er man af den utålmodige type er det ikke lige det man skal bruge. Sprøjtning: Der skal så utroligt meget på for at danne en blank hinde at det ikke gør det for mig. Mange pensler det vist på da det flyder godt ud skal det siges.

Som jeg plejer at sige: Gulvlak til gulve - modelspecifikke produkter til modeller. Og man er da velkommen til at være uenig.

mvh

Flemming
Logget

olewestphalen

• Modelbygger
  • 50 år med modeller, fhv I-Hawk FCO, politiaass.
« Svar #13 Dato: November 19, 2016, 09:14:49 am »

Er enig med Flemming Hansen.  Der er nu så mange super  modelspecifikke produkter på markedet.  Har nogen brug for en lille bøtte af stadset,  er I velkomne her hvor i kan få et lille skvæt.
Logget
Militærfly i 1:32 er sagen

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
« Svar #14 Dato: November 19, 2016, 09:55:40 am »

Jeg må også nok erkende, at jeg kun har brugt det få gange, men tråden gik på hvor det kunne købes  ;)

Så fruen har overtaget resten til gulvene, og det er det godt til. Jeg bruger dog en lille smule i Vallejo surface primer, det får det til, i min erfaring, at hærde hurtigere op, så evt. småfejl kan rettes uden primeren skaller af i "flager".

Til klare dele som cockpitglas, bruger jeg Humbrol Clear (http://www.humbrol.com/uk-en/humbrol-gloss-clear-125ml-bottle.html) det giver et bedre resultat i forhold til Future som ikke bliver helt glasklar på det jeg har prøvet, og så bruger jeg også Clear til at coate inden decals, 2-3 gange med airbrushen. En anden fordel, syntes jeg, er at Clear er vandopløselig, så rengøring er dejligt nemt  :D
Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Jobsøgende igen..