hej Kim!
Du skriver: Jeg tror, jeg forstår din arbejdsproces. Og den lyder spændende. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, at uanset hvor fint du får delene til at passe sammen, vil der vel altid være en form for lang samling mellem vinge og krop. Du kan vel ikke bare male direkte på det uden at dække dette til med et eller andet først. Eller hva'?
Jeg skal forsøge at forklare uden det bliver for meget søforklaring. Desværre kan jeg ikke sende billeder lige nu.
I første indlæg glemte jeg at oplyse, at jeg af og til (afhængig af limfladernes facon) først plansliber hele limfladen på vingedelen, så der ikke er nogen 'åbninger'. Det er altid 1/72 sæt - og lige for tiden ældre sæt - jeg bygger, så det er overkommeligt. Derefter limer jeg en (0,5 eller 0,3 mm) plastplade på, så den dækker hele limfladen. Plastpladen kompenserer samtidig (nogenlunde) for det afslebne materiale. På kropshalvdelene er limfladen meget plan, så her skal ikke gøres noget.
Det er rigtigt, at slibning ikke helt kan undgås, selv om jeg ikke bruger putty. Det er ikke noget problem, når man limer sandpapir (vandslibepapir) på en smal balsaliste, der er skåret skråt i den ende, hvor sandpapiret limes på med CA-lim.
Du tilføjer: Når du fjerner styretappene. Hvordan sikrer du dig så, at vingerne sidder korrekt i forhold til kroppen? Her tænker jeg først og fremmest på V-form, negativ V-form, vingens indstillingsvinkel i forhold til kroppen (Vingens korde i forhold til kroppens længdeakse) og den anden vinge o.s.v. Den skal vel fikseres på een eller anden måde mens limen tørrer?
Først sikrer jeg - dry-run igen, igen - at limfladen på vingedelen er en anelse 'skæv', så den tilsigtede V-form opnås. Derefter bruges en nogenlunde tyktflydende lim, der ikke lige tørrer på kort tid. Det giver nogen tid til at kontrollere/tilpasse V-formen pr. "amerikansk øjemål", så jeg bruger altså ikke nogen form for fikstur. Det har jeg prøvet og det blev for bøvlet. Overskydende lim kan fjernes ved at skabe med en skalpel med buet skæreflade.
Når limningen er godt tør, skal samlingen selvfølgelig slibes en anelse med ovennævnte tilpassede balsaklods med pålimet sandpapir.
Fit before glue
Ove