Sherman M4A3E4
Efter Danmarks indtræden i NATO i 1949, åbnede der sig nye muligheder for at modtage materiel fra primært amerikanske, men også canadiske overskudslagre. Mens man drøftede hvilken type kampvogn Vi kunne få fingre i, modtog vi 8 stk M4A3E8 Sherman kampvogne i oktober 1952. Vogne blev modtaget og klargjort i Skrydstrup, der på det tidspunkt stadig var hærens primære depot. Efter klargøring blev vognene sendt til Oksbøl. Vognene var underlagt PBS, Pansertroppernes befalingsmandsskole, som havde hjemme i Næstved. Skolen havde dog også Panserskolen i Oksbøl underlagt på det tidspunkt. I krigstid ville de 8 vogne indgå som en kampvognseskradron under Jydske Dragonregiment. Vognene fik nr 1-8. dette var skrevet på siderne af tårn, bog og på venstre side af hækken. Hvad man har skrevet med ved jeg ikke, men det har ikke været særligt holdbart. Enkelte, måske alle vogne har senere fået et PBS individ nummer.
Kendte numre er 59.851 (vogn 2?)59.854 (vogn 5) og 59.856 (vogn 7). M4A3E4 var renoverede M4A3 Shermans. Ved renoveringen havde de bevaret det oprindelige tårn til 75 mm kanonen, men der var indbygget den nye 76 mm kanon, som også har et meget længere løb. Ved renoveringen var man ikke særlig bevidste om hvilket tårn, der hørte til hvilken undervogn. derfor ses der både det tidlige tårn med svejst tillægspanser (low bustle turret) og det senere high bustle turret med indbygget "kindpanser" på højre side. Alle vogne havde hjælperluge og nye forstærkede beslag ved motorristene.
så vidt jeg kan dømme ud fra de billeder jeg har. fordelte tårnene således
vogn 2,3,5 og 8 havde tillægspanser
vogn 1,4,6 og 7 havde "kindpanser
vil man bygge en model, må man ud og plukke fra forskellige sæt, da E4 udgaven ikke findes. Tasca/Asuka har nok de bedste modeller, hvor man kan få beslagene til motorristene med. Ellers kan et gammelt Tamiya sæt med en Formations "Odd ball" ombygning også bringe en langt.