Danske Modelbyggere Forum

• September 30, 2023, 18:42:38 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Metalfinish  (Læst 7031 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Metalfinish
« Dato: April 15, 2011, 13:07:13 pm »

Hej alle sammen!

Så er det vist på tide at få lidt gang i Tips & Tricks her igen.

Jeg har jo forhørt mig lidt om det her preshading, som Jens og de andre prøvede veteraner bruger så ofte.

Og jeg har da også selv prøvet at ”Fedte” lidt med det. Dog uden større held. Måske er det fordi, jeg i den forbindelse har anvendt Humbrol’s nr. 11 Silver ovenpå preshadingen.  :(

Nu har jeg så prøvet noget andet. ”Presurfacing” kalder jeg det.

(Ja! Jeg ved det godt. Denne teknik findes formentlig allerede under et andet navn. Venligst; bær over med en stakkels synder!)  :-\

Sølv og andre metallakker antager jo finish efter den overfladestruktur, de bliver lagt på. Så på denne vinge fra en Boeing 747 startede jeg med at grunde med Humbrol’s nr. 1 Primer for derefter at lægge Humbrol’s nr. 5 Dark Admiralty Grey. (Gloss)

Efter afdækning med Tamiya’s det bedste sprøjtede jeg så med Humbrol’s nr. 27 Sea Grey. (Matt)

Derefter lagde jeg så Humbrol’s nr. 11 Silver på og dette blev så resultatet.

Som det måske kan ses, får sølvlakken forskellig finish på de matte hhv. blanke underlag.

Nu er et af livets store spørgsmål så bare: ”Hvad hulen kan/skal jeg egentlig bruge det her til?”  :P  ???

Nogen forslag?

Nå! Bortset fra det. Så var det nu meget sjovt at sidde og rode med.  ;D

Vi snakkes!

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Metalfinish
« Svar #1 Dato: April 15, 2011, 14:54:43 pm »

Du kan jo bruge det til at lave forskellige paneler på dine metalfarvede modeller. Du ville sikkert også have oplevet mere spil i farven, hvis nogle paneler havde været f.eks. sort, hvide eller måske endda brune eller blå. På den måde behøver du ikke på samme måde en masse forskellige metalfarver, fordi du kan lave strukturen med de underliggende farver.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #2 Dato: April 23, 2011, 14:49:46 pm »

Hej igen alle sammen. (Og tak for dit svar og dit råd Jens)

Som I ved, sidder jeg for tiden og fedter lidt med metalfinish. I mit tilfælde med Humbrol’s nr. 11 Silver.

På vingen fra Boeing 747 havde jeg brugt lidt forskelligt underlag til at male på. Både en blank og en mat. Og det gav en god/spændende virkning.

Men i mit forsøg på at opnå en endnu flottere finish, har jeg nu forsøgt mig uden nogen form for underliggende maling overhovedet. I stedet valgte jeg at male direkte på modellen. (Min Dummy MiG)

For at få en flot blank finish valgte jeg imidlertid at slibe/polere selve modellen i stedet. Først med korn 600, så med bagsiden af korn 600. Derefter polering med Autosol og til sidst Silver polish.

Derefter afvaskning i almindeligt håndvarmt sulfovand efterfulgt af tørring i ovn ved 60 grader C.

Sådan kom ”dyret” til at se ude efter poleringen. Ganske fikst! Ikke?  ;D

Så blev malingen ellers smasket på. Og her er så resultatet.

Modellen til venstre er min første model, og den til højre er så den polerede (Dummyen) med den nye finish. Næppe nogen tvivl om hvilken der skinner mest. Der er jo en verden til forskel.

Herunder ses den i fuldt dagslys. (Solskin) Især spejlingen mellem halefinne og haleplan, synes jeg, giver et godt indtryk af finishen på malingen.

Malingen her er lagt på ad én omgang. Fortyndingsgrad: 3 dele terpentin til 1 del maling. Sprøjtetryk med 0,3 mm dyse: 0,8 til 1,0 bar. Så laget er ultra tyndt men stadigt fuldt dækkende.

Dejligt/sjovt at eksperimentere med.  :)

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Ugly

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: April 23, 2011, 17:51:40 pm »

;D
super gode tips Kim!!
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #4 Dato: April 23, 2011, 18:40:22 pm »

Hej Tobias.

Tak for de få men velvalgte ord. :D  :D  :D  ;D  ;D  ;D

Hvordan går det ellers med dine spitter og messy'er?

Mvh Kim
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: April 23, 2011, 19:23:37 pm »

Hey Kim. Fed artikel og super flot styr på den luftsprøjte du har :-) du har fat i noget det er
nemlig også sådan når man lakerer biler at bunden er altafgørende for hvordan slut udtrykket bilver.

Glæder mig til at se mere end en vinge på din boingboing :-)

God påsk herfra

Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #6 Dato: April 23, 2011, 22:06:26 pm »

Hej Lars!

Og tak for dine ord.

Hvordan går det med din egen luftpensel? Har du fundet din egen sti?

Citér
Glæder mig til at se mere end en vinge på din boingboing :-)

Du har da ellers stiftet bekendtskab med min dummy et par gange nu.  ;) Men du har ret.
Det er på tide at begynde at bygge lidt igen.

Men jeg kunne nu godt tænke mig og finde ud af, om modellen kan højglanspoleres endnu bedre før maling. Så nu må den ud i kaustisksodaen igen.  ;D

Mvh Kim
« Senest Redigeret: April 24, 2011, 01:26:53 am af Kim »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #7 Dato: April 24, 2011, 10:41:07 am »

Jeg synes, det er meget interessant at se forskellige måder at opnå forskellige 'finishes' på sine modeller, nok særligt inden for metalmaling. Når det så er sagt, så synes jeg, at det ser forfærdeligt ud, når et fly nærmest ligner et spejl (det er ikke tilfældet med din MiG, Kim!). Det har godt nok ikke meget med realisme at gøre. Der kan være få fly fra særlige enheder - f.eks. opvisningshold - som var ekstra polerede, men et operativt fly var/er som regel et kludetæppe af forskellige 'finishes', med mindre de var/er lakeret med alulak.

Kim, har du nogensinde forsøgt dig med Alclad?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: April 24, 2011, 11:13:01 am »

Hey Kim
jo jeg har set dine mig's men tænket mere på resten af den Boeing du har malet vingen af.  ;)

Jo jeg syntes det gå ok med stilen, er så småt ved at få krammet på airbrushen, dog er der stadig lang vej hehe

Min m113 prøvelklud under panser>færdige blev ret god syntes jeg. Pt er jeg i gang med en messerschmitt under kyndig vejledning af Master Bo. Mangler dog lidt materialer her i ferien. Så sidder lige nu på trappestenen hos Stoppel og venter på at han lukker op på tirsdag hihi.

God søndag til jer alle.

Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #9 Dato: April 24, 2011, 12:57:52 pm »

Hej Jens. Tak for dit indlæg.

Citér
Når det så er sagt, så synes jeg, at det ser forfærdeligt ud, når et fly nærmest ligner et spejl (det er ikke tilfældet med din MiG, Kim!). Det har godt nok ikke meget med realisme at gøre.

Nej! Medmindre flyet da er spritnyt lige fra fabrikken. (Og det er mine altid)  :D  ;D

Nå! Spøg til side. Du har naturligvis ret. Operationelle kampfly ser formentlig mere ”hærgede” ud efter vind, vejr, almen slitage og div. skruetrækkere.

Grunden til at jeg forsøger mig lidt med Humbrol’s nr. 11 Silver på 747-vingen og dummy MiG-en er da også lige så meget for at opnå øvelse og erfaring med sprøjtemaling og så oven i købet med en malingstype, som er vanskelig at omgås, som du så rigtigt pointerede i min tråd: ”Min første model”.

Desuden fik jeg lyst til at prøve, hvor god (eller ikke god) finish, man egentlig kan opnå med sådan en gang ”sølvfarvet klisterstads”, som én eller anden kaldte Humbrol’s nr. 11 Silver en gang for ikke så længe siden.  ;)

Men efter billederne at dømme kan man da godt få et nogenlunde hæderligt resultat ud af den, synes jeg. Og kan man få sådan et resultat ud af den. Hvad kan man så ikke opnå med f. eks. Alklad II? Det er jo bare at kigge på nogle af de andres modeller her inde i Danske Modelbyggere.

Nu ved jeg jo godt, at det jeg sidder og roder med, er noget, andre har gjort før mig, og at jeg formentlig bare sidder og opfinder ”den dybe tallerken” for 117. gang.

Men det gør ikke så meget. Én ting er at få noget at vide. En anden er imidlertid selv at prøve sig lidt frem og høste sine egne erfaringer. Evt. med baggrund i de input, man får af andre. Det synes jeg selv er utroligt udviklende og tilfredsstillende.

Med hensyn til Alklad II. Så har jeg skaffet den hjem. Men jeg er ikke ”gået i kødet” på den endnu. Men det varer nok ikke så længe, før jeg prøver.

Ha-ha! Hej Lars! Bliver du ikke kold i r….. af at sidde der hele dagen. (Stoppels trappesten)

Rart at høre, at det går godt med luftpenslen. Jeg har lige været inde og kigge på din kampvogn.
Det er sgu da en flot ”æske” du der har disket op med.

Glæder mig til at se din ”Messy”.

Med hensyn til min ”Boingboing” varer det nok lige lidt endnu, før den er klar. Jeg havde lige et lille uheld med den, som det ses. (Lidt pladearbejde skal der til, før den bliver luftdygtig)

Nå! Vi snakkes.

Mvh Kim
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #10 Dato: April 24, 2011, 14:05:43 pm »

Citat fra: Kim
Med hensyn til min ”Boingboing” varer det nok lige lidt endnu, før den er klar. Jeg havde lige et lille uheld med den, som det ses. (Lidt pladearbejde skal der til, før den bliver luftdygtig)

Hva' høvlan har du lavet??!!
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #11 Dato: April 24, 2011, 16:13:29 pm »

Hej Jakob. Ja! Det må du nok spørge om.

Som du jo ved, ”muntrer” jeg mig med Humbrol’s farver for tiden. (Det er de farver som visse utålmodige sjæle ikke orker, da disse farver som bekendt er ”lidt længe” om at tørre)  ;)

Jeg ”skyndede lidt på den” med min varmluftovn, ved at indstille denne til 60 grader, som jeg plejer.  :)

At datteren lige havde brugt den til at bage pizza i ved 220 grader, var et ”never mind” for mig, når den nu havde stået og kølet lidt af. Så bare ind med kalorius og så derud af i 30 minutter.  8)

Som det fremgår af billedet, går det sgu ikke altid som præsten prædiker.

Ak ja! Det er hårdt at være modelbygger nu til dags.  :'(

Nu har datteren fået forbud mod at anvende vores ovn til madlavning.  >:( Hvis hun vil æde pizza, kan hun æde den direkte fra dybfryseren. (Så er pizzabunden, for ikke at sige HELE pizzaen, jo også sprød)

Datteren argumenterede, at hun så ikke fik noget varmt at spise. ”Så tag noget varmt at drikke i stedet” sagde jeg, hvormed jeg anbefalede hende at hælde cola op i en gryde og derefter varmede den i stedet på én af kogepladerne. Så ville hun jo få både pizza og cola. (Jeg skulle jo alligevel ikke bruge kogepladerne til min modelbygning. Så dem måtte hun godt bruge)

”Det er ikke det samme” sagde hun. "Hvad rager det mig" tænkte jeg. "Børn er sgu kræsne nu om dage".  >:(

Hvad fanden skal det til for? At anvende en ovn til madlavning. Det er uhørt.  ;)

Mvh Kim
Logget

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: April 24, 2011, 18:31:32 pm »

Jeg må sige at det er rimelig  modigt at putte en plastik model i en ovn!

Det bliver sku en sjov 747 :D :P

Vh
Mikkel
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #13 Dato: April 24, 2011, 19:07:11 pm »

Citér
Jeg må sige at det er rimelig modigt at putte en plastik model i en ovn!

Ja! MON IKKE? Især når datteren lige har brugt ovnen som pizzabageri. Møjunge!

Citér
Det bliver sku en sjov 747

Årh hold kæft! Og kom så i gang med den MiG-15 fra Airfix i stedet for at mobbe mig. ;D

Mvh Kim  ;)
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #14 Dato: April 24, 2011, 23:24:27 pm »

(Jeg skulle jo alligevel ikke bruge kogepladerne til min modelbygning. Så dem måtte hun godt bruge)

Du ved godt, at man kan give modellerne hjul et let tryk på en varm kogeplade for at få dem til at se ud, som om der er vægt på flyet, ikke?  ;)

Kim, du skal ikke tage det som kritik af dine eksperimenter - tværtimod. Det var bare en konstatering af, at modeller med for spejlblank overflade ikke ser realistiske ud.
Dine eksperimenter gør jo måske netop, at du kan nøjes med at variere grunderen/overfladen for på den måde at opnå de forskellige strukturer i metaloverfladen.
At du vælger at gøre det med den sølvfarvede klistermasse, er jo dit eget valg. ;) :P

Tag nu bare hul på din Alclad - du vil ikke fortryde det.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk