Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 02:02:44 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Metalfinish  (Læst 6984 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Sv: Metalfinish
« Svar #15 Dato: April 25, 2011, 00:52:50 am »

Hej Jens!

Citér
Kim, du skal ikke tage det som kritik af dine eksperimenter - tværtimod.

No problem. Evt. kritik fra dig og alle andre herinde vil altid blive modtaget som positiv og velmenende kritik, jeg kan lære af. Så det er helt OK. Tænk ikke mere på det! We are cool.  8)

Nu har jeg bare brugt ”klistermassen” til at opøve basale teknikker med og få forståelse for de grundlæggende principper og det har jeg haft stor glæde af.

Så måske er tiden inde nu til at tage det næste skridt og ”tage livtag” på Alklad II.

Men inden jeg kvajer mig alt for meget med den, har jeg lige et par spørgsmål desangående:

Skal Alklad fortyndes? Eller skal man sprøjte med den lige fra flasken?

Hvis den skal fortyndes: Hvad er så det bedste at gøre det med? Og i hvilket forhold?

Nu har jeg jo læst en masse herinde omkring grunder til Alklad. Hvad enten det så er Humbrol’s sorte eller Alklad’s sorte eller grå.

Men har du erfaring med at lægge den direkte på en poleret plasticoverflade i stedet, som jeg lige har gjort med ”klistermassen”?

Kan den trækkes af igen med kaustisk soda?

De to jeg har er: Polished aluminium og Jet exhaust.

Mvh Kim

Nåh jo forresten!

Citér
Du ved godt, at man kan give modellerne hjul et let tryk på en varm kogeplade for at få dem til at se ud, som om der er vægt på flyet, ikke?

Joh! Det har jeg godt nok set et sted på youtube, tror jeg det var.
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #16 Dato: April 25, 2011, 08:12:09 am »

Jeg har aldrig prøvet at fjerne Alclad bevidst - og slet ikke med kaustisk soda.  ::)
Alclad skal ikke fortyndes. Sørg for at ryste flasken godt, men læg den lige ind i en (klar) pose inden i tilfælde af, at glasset skulle gå i stykker. Når det er rystet godt sammen, hælder du bare lidt af det op i din airbrush-kop, og så er du klar til en forhåbentlig god oplevelse.

Jeg har aldrig malet Alclad direkte på plastik, og det skal man nok også være forsigtig med, da der er tale om en 'laquer'. Du risikerer at smelte/rynke plastikken. Et tyndt lag Model Master sort eller mørkegrå er den tyndeste/hurtigste base, jeg har prøvet at lave inden Alclad. Tørretiden på den base var få minutter i øvrigt.
Du kan med fordel forsøge dig med forskellige underlag, ligesom du har gjort med Humbrols sølvklister.  ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #17 Dato: April 25, 2011, 08:27:03 am »

Jeg vil anbefale, du starter med at kaste et blik på: http://www.alclad2.com/index.html
Det vil kunne svare på mange af de spørgsmål du har (og får!) :-)

Bjarne
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #18 Dato: April 27, 2011, 21:41:01 pm »

Hej med jer. Og tak for jeres svar i øvrigt.

Hvad dækker begrebet "Lacquer" over?

Jeg har også en spandfuld af Alklads sorte grunder. Gloss Black Base. (Lacquer) Betyder det så, at jeg ikke kan anvende den direkte på plasticen?

Skal der slibes/poleres på grunderen, efter den er tør, før man lægger slutfarven på?

Mvh Kim
« Senest Redigeret: April 27, 2011, 21:43:34 pm af Kim »
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #19 Dato: April 27, 2011, 21:57:33 pm »

Lacquer er cellulosebaseret lak/maling, og derfor er der en risiko for, at det reagerer med plastikken. Man kan være heldig, at et meget tyndt lag af malingen kan virke som grunder og dermed beskytte plastikken, men vil man være på den sikre side, skal man bruge en anden maling som grunder.

Jeg har aldrig prøvet Alclads sorte grunder; kun den grå. Jeg har til gengæld gode erfaringer med Model Masters blank sorte emaljemaling som grunder til Alclad.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #20 Dato: April 27, 2011, 23:03:13 pm »

Hej Jens.

Jamen. Så må jeg jo ned og have en tønde af Model Masters blank sorte een af dagene, så jeg kan komme i gang med min glorværdige kariere inden for maling med Alklad.  :P

Mvh Kim
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #21 Dato: Maj 06, 2011, 15:49:18 pm »

Ok! Indrømmet.

Det der Alklad. Det virker sgu'.  ;D

På dette haleplan fra en Boeing 747 skala 1/144 er der imidlertid ikke anvendt nogen form for grunder. Jeg har i stedet højglanspoleret haleplanet, før jeg lagde Alklad direkte på.

Malingen er Polished Aluminium. Jeg har sidenhen fjernet malingen igen med kaustisk soda og plasticen bærer ikke præg af at være blevet malet med celulosefortynder/acetonebaseret maling som Alklad i dette tilfælde.

Teknik: Maling Ufortyndet. Dyse 0,3 mm. Sprøjtetryk 0,8 - 1,0 bar. Lag 1.  8)

At male et kampfly over det hele med denne lak vil nok give et urealistisk udseende, som Jens ganske rigtigt anfører. Så med mine Mig-15er vil jeg nok holde mig til mit sølvfarvede klisterstads. (Humbrols nr. 11 Silver) Men flot er det dæl'me.

Mvh Kim

[vedhæftning slettet af admin]
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #22 Dato: Maj 06, 2011, 16:26:24 pm »

Du skal da bare have fat i nogle af de andre Alclad farver, så glemmer du alt om Humbrols nr. 11.  ;)

Flot resultat i øvrigt!

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #23 Dato: Maj 06, 2011, 19:12:34 pm »

Hej Jens.

Selvfølgelig ja! Men jeg tænkte nu mere på at undlade at højglanspolere modellen før maling med Alklad og derved give den en knap så skinnende overflade.

Den effekt så vi jo på 747-vingen med klisterstadset.  :)

Mvh Kim

Ps.: Tak for rosen i øvrigt.
Logget