Danske Modelbyggere Forum

• Marts 21, 2023, 07:52:55 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1:35 Dansk Soldat 9.april 1940 - restaurering af "historisk" model  (Læst 5435 gange)

Neckcheese

• Gæst

her er de sørgelige rester af en model af en dansk cykelinfanterist (eller kavallerist????) på vej til grænsekampene den 9.april 1940.

Modellen led en krank skæbne ved et trappeuheld for flere år siden, men jeg gemte stumperne og håbede på en dag at kunne "genskabe" modellen. jeg har et par gange haft den fremme og havde endda købt et Tamiyasæt med en tysk soldat med en cykel, men delene røg i kassen igen, da andre projekter pressede sig på. Men nu skal det være !!!

Modellen er lidt speciel for mig, da den vandt "Dommernes Favoritpokal" ved IPMS DM i 1989  :)

Jeg har desværre ikke rigtigt nogle gode billeder af den, men der er et par stykker i min bog, "Plastbyggesæt" fra 1987, som jeg bruger som grundlag, bla. et farvefoto på bagsiden af bogen (vist ovenfor).
Træet i baggrunden på den oprindelige model var et modeljernbanetræ med grønt løv, men da træerne ikke var sprunget ud i april 1940 (der lå stadig sne rundt omkring) var jeg en tur i skoven idag og finde en passende erstatning :-)

Jeg vil dog prøve at holde modellen så original som muligt og derfor kommer der ikke fotoætsede fælge etc på cyklen, ligesom jeg ikke ændrer på figuren, som er en modificeret tysk soldat fra Tamiya. Hjelmen er vaccumformet over en tysk hjelm.

fortsættelse følger...
Logget

Neckcheese

• Gæst
Sv: 1:35 Dansk Soldat 9.april 1940 - restaurering af "historisk" model
« Svar #1 Dato: Maj 01, 2011, 21:04:19 pm »

så er træer og vækster bag rækværket tilføjet - mangler stadig cykel + riffel

Niels
Logget

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 01, 2011, 21:08:41 pm »

Flot diorama Niels!

Det er altså skide sjovt at "møde" forfatteren bag, den bog jeg har læst utalige gange! Jeg fik sidste år til jul, så den bliver i min bogsamling i mange år frem over. jeg sad i lang tid og drømte mig væk i alle de lister over byggesæt :D og beundrede den danske Hunter der er på en af siderne 8)

Lidt et side spring :-\

Vh
Mikkel
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #3 Dato: Maj 01, 2011, 21:22:52 pm »

Hej Mikkel - det er efterhånden en meeskealder jeg skrev bogen (og byggede hunteren) :-) - og det var et stort arbejde dengang - jeg tog mange af billederne selv for at holde omkostningerne nede og lånte en del af venlige importører.

Så det er dejligt at høre at andre modelbyggere har glæde af bogen - også i dag :-)

Jeg har lige bladret den igennem idag og faktisk fundet ud af at mange tips stadig er brugbare (ja, jeg er alvorligt forkalket) :-)

mvh

Niels
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #4 Dato: Maj 01, 2011, 21:53:13 pm »

Hej Niels

Husker den stadig. Det er godt nok mange år siden! Har du stadig dit Targa Florio diorama, der godt nok var af imponerende størrelse for at have en bil i diorama!  ;D

Naturligvis var der et billede at finde i de omfattende IPMS DM arkivalier! Den gav et DM i 1993... skræmmende - snart 20 år siden. :o

mvh

Flemming
Logget

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Maj 01, 2011, 23:48:54 pm »

Så fandt jeg ham :D

Jeg kan også huske din Italeri tiger og havde du ikke også en RC E-Båd model stor?

Dan
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #6 Dato: Maj 01, 2011, 23:58:06 pm »

Hej Niels

Husker den stadig. Det er godt nok mange år siden! Har du stadig dit Targa Florio diorama, der godt nok var af imponerende størrelse for at have en bil i diorama!  ;D

Naturligvis var der et billede at finde i de omfattende IPMS DM arkivalier! Den gav et DM i 1993... skræmmende - snart 20 år siden. :o

mvh

Flemming

hej Flemming, jo mærkværdigvis har den overlevet sammen med mit Pit-diorama fra samme periode

ja tiden går...  :-)

mvh

Niels
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #7 Dato: Maj 02, 2011, 00:08:06 am »

Så fandt jeg ham :D

Jeg kan også huske din Italeri tiger og havde du ikke også en RC E-Båd model stor?

Dan

Hej Dan - jo jeg byggede en model af en tysk Schnellboot i 1:25 med RC-anlæg og 3 el-motorer - den var 140cm lang og 25cm bred :-) - jeg forærede den senere til orlogsmuseet, så den står der ovre i dag - sikkert på et af deres depoter. Den har dog været udstillet ind i mellem.

jeg smider lidt billeder på senere

det var et par hyggelige år i Silkeborg hos HB :-)

mvh

Niels
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #8 Dato: Maj 02, 2011, 00:48:33 am »

Jeg har lagt nogle billeder af S-boot her. http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1502.0

mvh

Niels
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #9 Dato: Maj 02, 2011, 00:55:10 am »

Så har cyklen fået en gang lak:

Det begynder at ligne noget - skal ud og finde en riffel til manden.....
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #10 Dato: Maj 02, 2011, 11:19:20 am »

Hej Niels

Tager du den ikke i aften .. vil gerne se den IRL ..

Ligesom Mikkel har jeg også læst din bog et utal af gange. Egentlig et under, at biblioteket ikke bare valgte at forære mig bogen .. Men sidste år fandt jeg den, så nu står den også på min hylde.

Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Neckcheese

• Gæst
« Svar #11 Dato: Maj 02, 2011, 16:12:23 pm »

Så blev fyren færdig - måtte ned i byen og købe et gevær (med tilhørende sæt) - for nu skulle det bare være :-)
Ændret i forhold til originalen: Nye træer og planter bag stakittet, ny cykel, nyt gevær + tilføjet en smule sne foran stakittet. Ellers er bundplade, figur, stakit og skilt som oprindeligt.

Jeg tager den med til Brenderup i aften

flere billeder her: https://picasaweb.google.com/n.elmholt/135DanishSoldierApril9th1940#

mvh

Niels
Logget

AlocDrol

• Modelbygger
« Svar #12 Dato: Juli 09, 2011, 19:08:12 pm »

Hej alle sammen...

Ang. bogen plastbyggesæt som er nævnt i denne tråd, nogen der ved hvor denne kan skaffes?

Mvh Brian
Logget
"Not all those who wander are lost" - Gandalf

Staermose

• Gæst
« Svar #13 Dato: Juli 09, 2011, 19:15:44 pm »

Hej alle sammen...

Ang. bogen plastbyggesæt som er nævnt i denne tråd, nogen der ved hvor denne kan skaffes?

Mvh Brian

Grundet bogens alder er det kun muligt at finde den antikvarisk. Så held og lykke med jagten :)
Logget