Danske Modelbyggere Forum

• August 08, 2020, 08:16:16 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Byggedagbog: Staermose  (Læst 9524 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Byggedagbog: Staermose
« Dato: November 30, 2008, 23:01:01 pm »

Dette er byggedagbogen for Staermose. God fornøjelse!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Sv: Byggedagbog: Staermose
« Svar #1 Dato: December 01, 2008, 15:53:51 pm »

Beviset.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #2 Dato: December 01, 2008, 16:59:00 pm »

Min model i denn konkurrence er en PKA Ausf F Friedrich. Dette er en variant af PKA designet. Men PKA Ausf F Friedrich findes ikke som selvstændigt byggesæt. Da den deler mange del med f. eks PKA Ausf G Gustav, kan man med fordel bruge dette sæt og ændre/tilføje de dele der mangler. Der eksistere en konverterings sæt fra firmaet Zitader. Men da dette ikke er helt kosher, har jeg til dette byg valgt at se bort fra det og lave delene selv eller hente dem fra andre kits.

Æsken er som det ses i et design der altid gør det let at genkende Ma.K modeller.
Og de de udnytter pladsen på bunden af æsken til at tilføje yderlige detaljer omkring den pågældende model.

Inden i æsken bliver man mødt af et karakter kort, med forslag til bemaling og et overordnet "exploded view".

Byggevejledningen er holdt i samme designånd som æsken. Den er fyldest gørende uden at være prangende. Dog kan der være enkelte steder som kan være uklare og resultere i at den ene af to mulige dele der skal bruges kommer til at blive brugt forkert.

Og et mere detlajret "exploded view" er også trykt på vejldeningen.

Plast delene er fordelt på fire rammer. Den ene indeholder en torso til piloten og man har valget mellem to forskellige hovder.

Det er "glas" med i en tonet variant.

Og her er noget som var uset i det fleste modelsæt tilbage i starten af 1980'erne. da dette udkom første gang. Dette sæt indeholder metal net, metal fjedre og kobber wire. Dette er måske ved at være normalt i mange sæt med disse slags multimedie detaljer, men da sættet var nyt var der ikke mange fly og pansersæt der kunne prale med at det lå i æsken fra starten af. Der er også blylodder, søbt så de passer i fødderne for at give den en bedre balance. Dette er kunmed i original udgivelsen. Den senere genudgivelse fra 1990'erne har ikke disse med.

Da dette er et japansk sæt er der naturligvis poly caps med. Japanerne kan godt lide at have muligheden for at ændre på deres modelers positur efter at de er færdige med dem. Dette mener jeg får dem til at være tættere på legetøj end en model. Og derfor vil disse blive set bort fra. (Der er jo ingen seriøse modelbyggere der leger med deres færdige modeller, vel?
Samnme pose indeholder også decals. Da det er tilladt inden for Ma.K universet selv at bestemme hvor mange decals man mener der er behov for på sin model, er der rig mulighed for at gøre detaljeringen unik. Dog skal dette ikke overdrives. Det vigtigste er at det ser ud som om at de har et formål. Og "coolfaktoren" er altid vigtig ved et Ma.K byg. Det skal nævnes at deacal arket ikke er identisk ved original udgivelsen og genudgivelsen. De indeholder forskelle som giver yderlige mulighed for individuelle udseender.

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #3 Dato: December 01, 2008, 21:20:38 pm »

Så er de første dele der skal bruges, ud over det som grundsættet har, fundet frem. En PKA Ausf H1 Heinrich har måtte lade livet. Sådan er det tit inden for denne genre. Man skal bruge nogle dele fra et kit, og andre fra et andet. Jeg skal vist bare være glad for at jeg kan nøjes med to antikke kits for at kunne bygge denne variant.
Det drejer sig om motoren samt udstødning der sidder på ryggen plus et par armor plader til fødderne. Det ser ud som om at evergreen kommer til at levere lang de fleste af det resterende dele der mangler.

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #4 Dato: December 04, 2008, 10:16:53 am »

En af de ting der skal laves fra bunden af til denne model, er et mount til motor toppen. Da denne del sidder monteret meget anderledes fra donorkittet skal der laves nye detaljer. Ma.K design universet er forholdvis let at lave nye dele til, så længe man følger nogle få guidelines. Jeg kunne bare have sat en bagplade indvendigt i dragten og limet delen fast, men en af det ting man bør gøre er at lave lidt negativt rum derinde også. Så pladen er her blevet rykket længere ind i dragten og der er bygget en lille forhøjning. Der er tilføjet ekstra detaljer med dele fra andre byggesæt rundt om den. Samt lidt metal wire. Dette er frit for den enkelte bygger hvilke dele man vil bruge og hvordan. Det vigtigste er er det ser ud som om at delene passer til hvor de sidder. Og ikke virker maplacerede eller uden for skala. Så hvis man skal lave nye dele, skal man overveje hvordan de i denne futuristiske verden nemmest kommer til at virke logisk. Mnage af disse detaljer bliver svære at se når dragten er samlet. Men de kan knap og nap anes. Og ethvert byg af et model sæt bør indeholde en lille del arbejde som ikke kan ses uden at vide hvor det er. Eller som er forsvundet helt og aldeles under plader eller lignende. Byggeren skal bare vide de er der ;)

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #5 Dato: December 04, 2008, 14:26:26 pm »

Så er denne del af motoren færdig. Der kommer også en smule detaljer på indersiden af dragten hvor den skal sidde. Bagsiden af denne del vil udgøre bagvæggen i cockpittet.

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #6 Dato: December 08, 2008, 22:05:16 pm »

At bygge disse suits, er for mig noget der begynder indenfra og udefter. Så som ved de andre jeg har bygget er det også ligeså her.
Motoren bagi er på plads. På den modsatte side af den er der bygget en bagvæg (også fra scratch) til cockpittet. Det er tilføjet enkelte deltaljer på indersiden af de udad vendende vægge. Alle vægge og detaljer er blevet malet. Piloten er blevet samlet og malet. Hovedet var fra Heinrich sættet, kroppen fra det primære Gustav sæt og iltmaske og halskld er modeleret op fra bunden af i greenstuff. Der vil senere komme en slange på masken. Torso og slange vil først blive endeligt monteret senere i bygget. Det er for samling og maling af kroppen nemmere at udelade dem for nu. Torsoen hviler på bare på et par støtter indvendig lige nu.

En anden forskel mellem en Gustav og en Friedrich er en detalje på "brystet" af dragten. PÅ Gustan er det en lampe ligende detalje. Og på Friedrich skal det være en en kamera lignende en, med to linser. Denner blvet scrath bygget af en kuglepen, lidt evergreen plade og profil. Og to stykker messingrør. dertil er også lavet to små klare linser der vil blive monteret med clearfix nok den er færdig malet.

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #7 Dato: December 10, 2008, 11:52:16 am »

Ved mine tidligere Ma.K suit byg, har jeg bygget led lige ud af æsken. Men ved denne har jeg valgt en anden metode. For at have mere personligkontrol over hvordan den endelige positur skal være, vil jeg sætte metal wire ind i arme og ben. Panseret så blive monteret på disse. I de åbninger der kommer over led som skulder, albue, knæ osv. vil jeg så modelere gummi mancheter der skal skjule og beskytte de led som skal forestille at være inden under.

Her har jeg makeret de dele som har fået fjernet dele eller som helt skal udelades.

Her er de led som er klar til at blive monteret. Dette er dog letter sagt end gjort.

Fødderne har fået monteret den wire som kommer til at løbe op gennnem benene. Den vil blive fæstnet i hoften.

Det samme gør sig gældende for hånden. Disse bliver også kaldt en manipulator.

På toppen er der lavet en lille rund antenne. Dette er en af de dele der også er med til at adskille denne version far de andre PKA modeller. Lavet af en lille fly dims fra en 1/32 hasegawa F-16. Dette fly har også bidraget med flere dele inde i i dragten. Og et lille stykke messing wire sat ned i et par huller boret i flydimsen.

Og jeg har opdaget en detalje mere der skal bruges for at gøre denne PKA til en Friedrich. Der skal bruges panser skørter på siden. Disse er og så doneret af det Henrich sæt som der bliver mindre og mindre af hele tiden. Det har også doneret den hånd der ses lidt længere oppe på siden med Wire i.

Logget

ace

• Nyt medlem
  • *
  • Anne
« Svar #8 Dato: December 10, 2008, 22:21:23 pm »

Stoooop - jeg får stress - du er jo næsten færdig - og så med alle de detaljer  ;D Men det ser super godt ud - glæder mig til at se den færdig.

Anne
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #9 Dato: December 11, 2008, 11:56:29 am »

Stoooop - jeg får stress - du er jo næsten færdig - og så med alle de detaljer  ;D Men det ser super godt ud - glæder mig til at se den færdig.

Anne

Det er der kun en ting at gøre ved. Se selv at komme igang ;) denne besked er ikke kun til Ace, men også alle andre der måtte læse med som ikke er kommet længere end at dokumantere at jeres sæt ikke var påbegyndt før tid ;)
Og i ved udemærket godt hvem i er.
Logget

ace

• Nyt medlem
  • *
  • Anne
« Svar #10 Dato: December 11, 2008, 17:15:42 pm »

Anne

Det er der kun en ting at gøre ved. Se selv at komme igang ;) denne besked er ikke kun til Ace, men også alle andre der måtte læse med som ikke er kommet længere end at dokumantere at jeres sæt ikke var påbegyndt før tid ;)
Og i ved udemærket godt hvem i er.

Hey hey - jeg er faktisk igang - men der er sq kedeligt at tage billeder af en masse slibe arbejde  8)
Logget

moe

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: December 11, 2008, 20:23:47 pm »

Som altid Jakob - super arbæi'

moe
Logget
Kannibalisme af byggesæt - det er bare sagen

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #12 Dato: December 15, 2008, 10:53:31 am »

Så kom jeg endelig lidt videre. Jeg har købt lidt blandet organiske mterialer ind. heri højtiden er det muligt at få fat i alle mulige interessante ting til juledekorationer. Men disse kan også ofte bruges til at lave terræn til modeler.

Så her er et foreløbigt billede af basen som min Friedrich kommer til at stå på. Selve basen er et låg fra en keramik beholder fra Tiger.

Logget

Tom Nielsen

• Gæst
« Svar #13 Dato: December 15, 2008, 16:01:52 pm »

Det ser dælme fint ud, man får jo helt lyst til at bygge Sci-fi (sparker lige mig selv) men spøg til side, det er virkelig fint arbejde....
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #14 Dato: December 15, 2008, 17:08:21 pm »

Det ser dælme fint ud, man får jo helt lyst til at bygge Sci-fi (sparker lige mig selv) men spøg til side, det er virkelig fint arbejde....

Det er bare at finde den rigtige indgangsvinkel. Bilen fra Mad Max 2 er lige udkommet med nye interiør dele. Og Knight Riders K.I.T.T.  er også ude i et par forskellge versioner alt efter hvilken sæson af serien den skal ligne. Med LED kit til at montere i snuden ;)
Logget