Danske Modelbyggere Forum

• September 25, 2020, 08:39:58 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Byggedagbog: Jens  (Læst 3812 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Byggedagbog: Jens
« Dato: November 30, 2008, 23:03:44 pm »

Dette er byggedagbogen for Jens. God fornøjelse!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Byggedagbog: Jens
« Svar #1 Dato: December 01, 2008, 00:12:09 am »

Ja, så er starten jo gået. At sættet ikke er påbegyndt beviser jeg her vha. tekst-tv.  :)

Lad kniven flyve og limen flyde!

Jens
« Senest Redigeret: Februar 21, 2010, 10:32:54 am af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: December 02, 2008, 00:44:13 am »

Status efter første døgn er flg.:

Jeg har fundet referencer og talt med nok DK's største F-16 ekspert omkring bevæbning osv. Min F-16C skulle gerne ende op med 2x AIM-120 på vingetipperne, 2x GBU-12 på station 7, 1x GBU-31 på station 3, mørkegrå vingetanke på station 4 og 6, LITENING pod på station 5R og en ALQ-131 eller -184 på centreline pylon.

De to GBU-12, vingetanke samt LITENING pod er limet sammen. Cockpit er samlet, og forreste og bageste del af fuselagen er limet sammen. Indsugningen er også limet sammen, og den har fået første lag hvid. Ved at være temmelig gavmild med den blanke hvide maling regner jeg med, at jeg kan udfylde samlingerne og få en glat overgang. Det har jeg før gjort med succes på en Super Hornet, så man ikke det kan lade sig gøre igen.

Billederne må vente til senere.  :)

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: December 04, 2008, 22:28:11 pm »

Det er stadig kun småting, jeg har fået lavet på min F-16, men jeg har da to billeder, jeg kan offentliggøre.

Det første viser den ene vingetank med pylon. Der går en stift igennem pylon, og i tanken sidder der en nylonbøsning, som holder tanken på plads. Et ret smart koncept, som godt må brede sig til andre fabrikater end Tamiya.

Det andet billede viser indsugningen, som er i to hoveddele. Der er lige et par støvkorn, der skal fjernes, og så skal siderne have et lag hvid maling mere.

Cockpittet er bare ensfarvet gråt pt., så det er ikke så interessant at vise billede af.

MVH

Jens
« Senest Redigeret: Februar 21, 2010, 10:33:18 am af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: December 04, 2008, 23:06:05 pm »

Jeg har netop besluttet at dække indsugningen af og vil derfor ikke gøre mere ud af bemalingen af den. Næste gang vil jeg gøre mere ud af de vandrette samlinger samt den tværgående samling.

Nu skal jeg i stedet have designet et 'intake cover'.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #5 Dato: December 09, 2008, 14:41:58 pm »

Tid til en lille opdatering på trods af begrænset fremskridt de sidste par dage. Jeg har været i gang med at male cockpittet, samt samle indsugning og understelsbrønde. Småting, men forhåbentlig er der snart lidt mere fremskridt.

Én ting må jeg dog sige om dette sæt. Tamiyas F-16 bliver jo rost til skyerne rundt omkring på nettet, og bevares, det er da et flot sæt. Når det så er sagt, er der utrolig mange udstødermærker på delene - på steder, som er umulige at gøre noget ved. Det skuffer mig meget! Kinetics F-16 bliver jo bl.a. kritiseret for det samme, men det betyder åbenbart ikke så meget, når udstødermærkerne er lavet af Tamiya.  ::)

Nå, tilbage til byggebordet...

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: December 18, 2008, 21:29:52 pm »

Ja ja, man har et standpunkt, til man tager et nyt!

Jeg blev enig med mig selv om, at jeg ville give indsugningen en chance mere, selv om jeg egentlig har fået nogle resin intake covers med posten. Jeg besluttede samtidig at samle forreste og bageste del af indsugningen, hvilket ikke er i tråd med byggevejledningen. Til gengæld giver det muligvis en bedre chance for at få en pænere overgang mellem de to halvdele. Da hele 'røret' var samlet, fik det endnu en gang blank hvis, og især taget i betragtning, at der ikke er anvendt filler, er indsugningen blevet acceptabel. Den ser nu således ud (byggestøvet fjerner jeg senere):

De udvendige samlinger på oversiden af indsugningen krævede forholdsvis store mængder filler, så det har jeg brugt en del tid på. Tidligere i dag gav jeg området en gang medium grey for at se resultatet an - det var acceptabelt, så derfor kunne jeg montere indsugningen på undersiden af fuselagen:

Jeg har også brugt lidt af tiden på at lave de ting, der skal under vingerne - tanke, pylons og bomber. Her er det en GBU-31, som har er blevet sprøjtet med de to første lag maling:

Forhåbentlig får jeg snart cockpittet færdig, så jeg kan komme videre med fuselagen.

MVH

Jens

« Senest Redigeret: Februar 21, 2010, 10:33:50 am af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #7 Dato: December 19, 2008, 09:31:20 am »

Det ser godt ud indtil videre. Hvilken hvid er det, du bruger?? (MM blank måske??). Hvilke decals planlægger du at bruge til den??

MVH

Bjarne
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #8 Dato: December 19, 2008, 14:40:17 pm »

Jeps, det er Model Masters blanke hvid, jeg bruger.

Decals er til en block 30 (MCID/GE) fra AL ANG - courtesy of Afterburner Decals. Lækkert ark!  :D

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: Februar 04, 2009, 23:06:29 pm »

Jeg må desværre erkende, at det ikke vil lykkes mig at blive færdig inden for deadline. Vi er gået i gang med et lidt større projekt i form af et hus og salg af lejlighed, så størstedelen af modelsagerne er pakket væk.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
« Svar #10 Dato: Februar 05, 2009, 08:26:55 am »

Hej Jens

Det er jo en ærlig sag. Jeg er også begyndt at tvivle på, at jeg kommer nogen vegne med min Falke. Når jeg finder Falke'n frem på byggebordet, sidder jeg nærmest bare og kigger på den, uden at der sker noget .... Det går straks bedre med mine nytårsforsætter.

Vi holder bare alle byggedagbøgerne åbne frem til deadline, og dem der så ikke er blevet færdiggjort, vil bare blive rykket til "Igangværende projekter" i deres respektive kategori, efter afsttemningen. jeg mener nemlig godt, at ens byggedagbog kan deltage i afstemningen om "Bedste Dokumentation" selvom modellen ikke er færdiggjort. Dog ikke i afstemningen "Bedste Model"
Logget
Niels M. Frederiksen

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
« Svar #11 Dato: Marts 01, 2009, 08:26:20 am »

Konkurrencen er slut. Tråden vil blive låst op igen, når afstemningen er afsluttet!
Logget
Niels M. Frederiksen