Danske Modelbyggere Forum

• November 29, 2023, 19:06:15 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Aftagning af Gorillasnot.  (Læst 8336 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Aftagning af Gorillasnot.
« Dato: Maj 30, 2011, 12:53:52 pm »

Hej allesammen.

Kim her.

Spørgsmål Spørgsmål Spørgsmål.

Jeg vil egentlig til at bygge en MiG-15 i Ungarsk udgave. (Øverste billede) Endvidere har jeg tænkt mig at anvende gorillasnot som afmaskning af de forskellige områder. Før jeg kaster mig ud i en rigtig model, prøver jeg imidlertid først med dummyen. I dette her tilfælde med at sætte snottet på og fjerne det igen.

Som det fremgår af nederste billede, hvor jeg har taget een bane af igen, efterlader den imidlertid rester på dummyen. (Dummyen er malet med Humbrol's nr. 63 Sand) Mat maling enamel.

Spørgsmålet fra mig er så: Hvordan pokker kommer man af med disse rester uden at beskadige lakken?  :(

Mvh Kim

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
Sv: Aftagning af Gorillasnot.
« Svar #1 Dato: Maj 30, 2011, 13:03:21 pm »

Hej Kim.

Vatpind og sprit, med en del forsigtighed, da spritten også fjerner maling.

Gorillasnot hænger MEGET bedre fast i mat maling end i blank. Ofte er der slet ingen efterladenskaber på blank maling, andre gange er der en lille smule, som lader sig fjerne med vatpind og sprit. Jeg maler ikke blank af hensyn til snottet, det er af hensyn til Parafilm, som hænger meget dårligt (om overhovedet) fast på mat maling. Og jeg bruger rigtig tit gorillasnot og Parafilm sammen. Desuden er en blank overflade meget mere robust overfor håndtering end den matte. Men det bliver selvfølgelig til mange lag maling, hvis ikke man planlægger lidt.

Mvh
Christian
Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 30, 2011, 13:30:15 pm »

Jeg vasker det bare af med opvaskemiddel, det virker fint dog skal modellen være helt tør inden du begynder at vaske!
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #3 Dato: Maj 30, 2011, 13:39:26 pm »

Hej Christian og Mikkel.

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg har lige prøvet med sprit. Og som du nævner i dit indlæg Christian, tager spritten også malingen. Jeg prøvede så med lidt rensebenzin og det lader til at være mindre krasbørstigt over for malingen. Men det tager stadig væk lidt.

Hvad er din erfaring med opvaskemiddel Mikkel? (Sulfovand gætter jeg på) Tager det også lidt på malingen?

Det der Parafilm du nævner Christian. Hvad er det for en størrelse? Og hvordan anvendes det?

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Maj 30, 2011, 13:53:26 pm »

Næhh den plejer ikke at tage malingen.

Modellen skal bare være helt tør.
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #5 Dato: Maj 30, 2011, 13:57:50 pm »

OK! Alle tiders!

A prøver sgu'.

Mvh Kim
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: Maj 30, 2011, 15:02:39 pm »

Jeg vil mene, der er to årsager til den klistrende "elefantsnot"; 1) malingen er mat, og 2) "snottet" er presset for hårdt ned i overfladen.

Jeg har indtil videre haft held med at fjerne "elefantsnot" med "elefantsnot" - altså at duppe overfladen med en klump af samme materiale. Samme trick kan man som regel anvende med klisterrester fra tape og prismærker.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #7 Dato: Maj 30, 2011, 15:39:43 pm »

Hej Jens.

Det er korrekt. Malingen er mat og jeg har presset snotten ned mod overfladen for at undgå, at lakken "løber" ind under snotten, når der skal sprøjtes. Eller har jeg misforstået anvendelsen af snotten?

Jeg har tænkt på noget omkring snotten. Kunne man evt. reducere klistereffekten, hvis man ælter lidt bagemel ind i snotmassen i stedet? Eller er det helt ude i hegnet at begynde på den slags blasfemiske tiltag?

Mvh Kim
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #8 Dato: Maj 30, 2011, 16:04:59 pm »

Parafilm :

http://www.clubhyper.com/reference/usingparafilmda_1.htm

Du kan bl.a finde det på Ebay hvor 5 cm X 330 cm koster ca 4 USD, det er heldigvis under
den grænse hvor du skal betale told

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: Maj 30, 2011, 17:23:10 pm »

Det er korrekt. Malingen er mat og jeg har presset snotten ned mod overfladen for at undgå, at lakken "løber" ind under snotten, når der skal sprøjtes. Eller har jeg misforstået anvendelsen af snotten?

Det skal selvfølgelig hænge fast på modellen, men det skal heller ikke presses for hårdt fast. Man anvender det typisk til at få nogle halvbløde overgange, og derfor skal man ikke være bange for, om malingen løber ind under afmaskningen - så meget maling skal man jo heller ikke hælde på modellen.  ;)

Citér
Jeg har tænkt på noget omkring snotten. Kunne man evt. reducere klistereffekten, hvis man ælter lidt bagemel ind i snotmassen i stedet? Eller er det helt ude i hegnet at begynde på den slags blasfemiske tiltag?

Jeg ville ikke blande mel i min afmaskning. Skal du have det til at klistre lidt mindre, kan du evt. ælte det lidt mere imellem dine småfedtede fingre.  :P

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #10 Dato: Maj 30, 2011, 19:12:16 pm »

Citér
Citér
Citat

Jeg ville ikke blande mel i min afmaskning. Skal du have det til at klistre lidt mindre, kan du evt. ælte det lidt mere imellem dine småfedtede fingre.   :P

Ja! Eller jeg kan stoppe det godt og grundigt op i .............  :P Nå! Never mind.  ;D

Tid til at eksperimentere lidt igen.  ;D

Mvh Kim
« Senest Redigeret: Maj 30, 2011, 19:35:44 pm af Kim »
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: Maj 30, 2011, 20:11:24 pm »

Jens har en god pointe mht mængen af maling, små mængder og flere støvgange er bedre end en stor gang pladder (pladder og hvid lak er mit speciale)
 Du kan også lege med afstanden til modellen og vinklen mellem sprøjten og overfladen, så du ikke får sprøjtet op under afdækningen.
Jeg har set andetsteds at man havde skåret skabeloner ud i pap og hæftet dem med abesnot, så skabelonen er hævet et par mm over fladen, så mindskes mængden af snot på modellen og den bløde overgang opnåes stadig.

Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #12 Dato: Maj 30, 2011, 20:41:56 pm »

Citér
Jens har en god pointe mht mængen af maling, små mængder og flere støvgange er bedre end en stor gang pladder (pladder og hvid lak er mit speciale)

HA-HA! :D

Hej Lars. Ja! Jeg har set dit indlæg andgående din "Messi". Vi er nogle værre nogle vi to. Håber imidlertid du har læst mit indlæg i din tråd.

Citér
Du kan også lege med afstanden til modellen og vinklen mellem sprøjten og overfladen, så du ikke får sprøjtet op under afdækningen.
Jeg har set andetsteds at man havde skåret skabeloner ud i pap og hæftet dem med abesnot, så skabelonen er hævet et par mm over fladen, så mindskes mængden af snot på modellen og den bløde overgang opnåes stadig.

Og jo! jeg har da også set teknikken anvendt andetsteds, så det skal nok komme. Men tak for dit svar og held og lykke med din Messi.

Jeg kom for resten til at tænke på, at hvis du nu skriver den på tabslisten og ikke ønsker at anvende den som dummy, så kan du formentlig brække den op igen og redde cockpittet eller dele heraf til den evt. nye Messi. Det har jeg gjort med en MiG-15 der kiksede for mig. Bare et forslag.

Mvh Kim
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #13 Dato: Maj 31, 2011, 07:40:42 am »

Det der Parafilm du nævner Christian. Hvad er det for en størrelse? Og hvordan anvendes det?

Jeg bruger Parafilm til maskering, både af canopies og ved camouflagemaling. Parafilm generelt samt maskering af canopies kan du se noget om her, af min favorit modelforfatter: http://www.clubhyper.com/reference/usingparafilmda_1.htm

Og ellers bruger jeg det, når jeg skal påføre camouflagefarve nr. 2, 3 osv. Mit frihåndssprøjtetalent er ikke så veludviklet som visse andres, så jeg må bruge flid, fedt og snyd istedet. Når flyet har fået første camouflagefarve, lægger jeg gorillasnot i pølser langs farvegrænserne for at opnå de bløde farvegrænser, og så maskerer jeg mellem pølserne med Parafilm, der hvor grundfarven skal bevares. Jeg synes, at det er skidegodt og hurtigt at arbejde med. Eneste ulempe er, at det hænger dårligt ved mat maling.

Mvh
Christian
Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Juni 21, 2011, 11:38:46 am »

Hej Kim

Jeg har prøvet præcis det samme med min MiG-15 (ses i Færdiggjorte projekter lige nu). Jeg ville lave striberne med elefantsnot, men da det skulle af kunne jeg ikke få det hele med. Prøvede at samle op med mere snot - virkede ikke. Prøvede - efter råd fra nettet - at komme flyet i fryseren for at det lettere skulle komme af. Konen troede jeg havde tabt det hele på gulvet og det virkede ikke. Prøvede med sprit og fjernede malingen. Det endte desværre med at jeg strippede hele modellen og malede den i frihånd.

Jeg havde en fornemmelse af at snottet havde ændret sig idet jeg havde sprayet den med Humbrol fortyndet med terpentin og cellulose fortynder. Den var MEGET fedtet bagefter - og blev ved med det. Jeg har ikke noget at have det i, men det var min fornemmelse.

Ikke meget af en løsning desværre. Held og lykke.
Logget